• Angelx

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vad ska man tro?

Är det sant eller falskt?

Vem har rätt, Liza, Mia eller Monika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 18:31
    Här kan vi som sagt diskutera författare och boken/böckerna, alltså det som handlar om ovanstående personer mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 20:34
    www.familjeliv.se/Forum-5-71/m37943340.html

Här är länken till den förra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 21:03
    OBS!! I denna tråd diskuterar vi inga blogginlägg så ni vet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:58
    Detta har Lily Blossom sammanfattat:

Jag har sammanfattat lite av MA:s inlägg från bloggen ikväll, men har väl inga jättestora nya ledtrådar att komma med.
    Följande är sammanfattningar av MA:s egna kommentarer/inlägg:

Livet som gömda
    Mia bodde gratis på Trossen i fem månader. Hon fick bo på Trossen för att Elisabeth tyckte synd om henne. Tanken var att någon av hennes socialförvaltningar skulle stå för kostnaderna, men de vägrade. Mia lämnade Trossen bl.a. med flera personakter som rörde hennes medspioner.

Kontakter med socialen
    Det är inte troligt att Mia hon gömde flyktingar. Hon kunde knappt klara sig själv - socialen hjälpte henne laga mat och ta hand om barnen. Det var totalt tre olika socialförvaltningar inblandade och de gjorde olika bedömningar.

Mia har varit ordentligt rädd, det kan till och med ha varit så att ett antal socialsekreterare med dramatiska anlag skrämde upp henne. Så hennes upplevelse av att vara jagad kan man inte ta ifrån henne. Mia lever sig så starkt in i rollen, att hon ibland (ganska ofta) också tror på den själv. Familjen flyttade till Chile när socialen hotade att omhänderta barnen.

Besök i gamla hemstaden
    Mia besöker sin hemstad minst en gång om året och gjorde ingen hemlighet av att det är hon som är huvudperson i boken. I år var hon där tre veckor eller så. Hon har aldrig varit rädd för att vistas där. Ibland har hon kommit förklädd. Då har hela stan sett henne. Sonen har ofta fått skämmas. ?MMDMÖ? har sett henne under hennes besök, men inte vågat ta kontakt. Ibland har ?MMDMÖ? varit den som berättat för ?Daniel? att hans mamma är på besök i staden.

?Anders?
    Han är chilenare som kom till Sverige 1986 (talade spanska förstås) och fick permanent uppehållstillstånd. ?Anders? anklagades för mordförsök på ?MMDMÖ? (han försökte köra över honom med bil) och hamnade i fängelse i ett år.
    ?Anders? bytte identitet efter fängelsestraffet i Sverige och det var då familjen flyttade till Chile. Om ?Anders? hade svårt i Chile - och det är faktiskt mycket möjligt - så berodde det på helt andra saker än språkproblem. Om någon var jagad var det ?Anders?? resten av familjen hade inte behövt gömma sig. Åtminstone inte på grund av ?MMDMÖ?.

?Mia? och ?Anders? skilde sig i Sverige 2003.

Asylfrågan (USA)
    Familjen invandrade till USA efter tre, fyra år i Chile. MA ser en återkommande undran om hur ?Anders? som var dömd för grov misshandel kunde komma in i USA. Det kan man inte normalt. MA utlovar en oväntad lösning på den frågan. ?Anders? var ju chilenare och behövde troligtvis inte visa upp något från svenska register. ?Anders? har uppehållstillstånd i USA av mycket speciella skäl.

?Mia? har med all säkerhet uppehållstillstånd i USA av andra skäl än hoten från ?MMDMÖ?. Domen med formuleringen från Sverige (där det står att hon borde flytta utomlands) existerar, dock är Asylhistorien är knepigare än så. Den avslöjar MA i boken.

Alla måste ha egna uppehållstillstånd i USA, de delas inte ut familjevis. Och de har alla någon slags uppehållstillstånd i USA.

?Anders? är fortfarande chilenare. Mia och barnen är svenska medborgare. ?Mia? har inget sekretesskydd i USA, men sekretesskyddad identitet i Sverige.

Frågor som dyker upp när man läser i bloggen, där MA inte vill ge svar:
    - Vad gjorde Mia egentligen på flyktingförläggningen?
    - Hur bra är egentligen hennes relation med sonen "Daniel"?
    - Lider "Mia" av någon sjukdom (bl.a. med tanke på Bordeline-inlägget)?

Nya frågor som dyker upp när jag skummar boken om "Emma" (OBS Spoilers)
    - I boken står att "Emma" blev vittne till hur "Anders" misshandlades av "MMDMÖ" och hans landsmän. Är det i själva verket tvärtom - "Anders" (och hans landsmän?) som misshandlade "MMDMÖ" framför ögonen på "Emma"?
    - I boken stod också att "MMDMÖ" försökt köra på "Emma" med bil. Enligt MA har "Anders" försökt köra på "MMDMÖ" med bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 16:37
    MMDMÖ = Mannen med de mörka ögonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 07:43
    sydsvenskan.se/nojen/article391436/Succén-som-kan-vara-bluff.html

Här är en artikel från Sydsvenskan om Mia - sanningen om gömda för er som vill läsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 09:25
    Om man vill kan man förhandsbeställa Monikas bok Mia - sanningen om gömda:
    www.blue.se/

• Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2
  • Thalis

Kan ni sluta skriva en stund så att jag hinner i kapp

Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Lilith74

För mig känns det nästan som en Mozartopera... (typ den Falska trädgårdspigan) vem är vem och är detta den riktiga Mia... vem är LM i alltihopa? Det står i "Asyl" att Hanna Lindgren (LM?) bor i en tvåa på Kungsholmen med man och barn - ahhh - som Annika Bengtzon då eller? Det är lite för mycket folk som byter roller och som är sig själva i bok bu och någon annan i bok bä.
    I "Mias systrar" tror jag det står ngt om att det inte handlar om Mia Eriksson längre utan att hon tjänat som inspiration, varför heter boken då Mias systrar...?

• Celestial
    Emmel skrev 2008-11-11 21:05:53 följande:
    HejNu handlar ju denna tråd om vad en person skrivit på sin blogg. D v s SAKFRÅGAN i om boken gömda är sann eller falsk. Får vi diskuterar den frågan och hänvisa till bloggen bara vi lämnar författaren som person och det hon ev. skrivit och skriver om oss utanför?

Ja visst, det går bra.

/Moderator

• Einstein
    Lilith74 skrev 2008-11-11 21:12:55 följande:
    För mig känns det nästan som en Mozartopera... (typ den Falska trädgårdspigan) vem är vem och är detta den riktiga Mia... vem är LM i alltihopa? Det står i "Asyl" att Hanna Lindgren (LM?) bor i en tvåa på Kungsholmen med man och barn - ahhh - som Annika Bengtzon då eller? Det är lite för mycket folk som byter roller och som är sig själva i bok bu och någon annan i bok bä. I "Mias systrar" tror jag det står ngt om att det inte handlar om Mia Eriksson längre utan att hon tjänat som inspiration, varför heter boken då Mias systrar...?
    Hanna Lindgren? Vem är det?
  • blå fisk
    listoplisto skrev 2008-11-11 21:09:49 följande:
    Jag hoppar in här (i egenskap av privatperson, inte moderator. Det kan vara bra att klargöra för att undvika missförstånd).Det är ju inte direkt någon hemlighet att Gömda och Asyl inte är rakt av verkliga historier. Eller? Det räcker ju att läsa på Marklunds egen hemsida för att inse det:"Böckerna Gömda och Asyl är en del i det här arbetet: att få människor att lyssna. De är alltså två beståndsdelar i ett uttalat politiskt projekt.Min teori löd så här redan från början: jag är en enkel själ. Om jag blir upprörd borde andra bli det. Om jag kan låta en kvinna få berätta sin historia och tala till punkt, då kommer människor att lyssna.Hösten 1993 hade jag äntligen tid. Jag var barnledig med mitt tredje barn och skrev på kvällar och helger. Att historien kom att handla om karaktären jag valt att kalla Maria Eriksson var egentligen en slump. Den hade lika gärna kunnat beskriva erfarenheterna hos någon annan. Det var detta som var själva poängen med projektet, att berätta en så allmängiltig historia att alla kunde känna igen sig.Min ambition var att beskriva hela händelseförloppet inifrån en misshandlad kvinna, så att säga. Jag ville att läsaren skulle känna vad hon kände, gå igenom de trauman hon tvingades genom, få följa henne genom förföljelse och flykt, rädsla och ensamhet."Jag förstår inte riktigt varför det har piskats upp ett sådant krig kring den bok som snart ska släppas. De flesta har väl redan vett att förstå att det finns flera sidor av varje historia?
    Fast i förordet till boken Gömda står det att "Detta är en sann historia". Om man utger sig för att skriva en sann histora så kanske man som läsare tror att det som står i boken är något som har hänt.

Annars håller jag med dig. Det är ju inte så svårt att lista ut att mannen som beskrivs som en galning, inte delar den åsikten. Att det fanns männsiskor runt omkring som kanske har en annan syn på det som hände och vad som egentligen hände.
  • Lalalong
    Lilith74 skrev 2008-11-11 21:12:55 följande:
    För mig känns det nästan som en Mozartopera... (typ den Falska trädgårdspigan) vem är vem och är detta den riktiga Mia... vem är LM i alltihopa? Det står i "Asyl" att Hanna Lindgren (LM?) bor i en tvåa på Kungsholmen med man och barn - ahhh - som Annika Bengtzon då eller? Det är lite för mycket folk som byter roller och som är sig själva i bok bu och någon annan i bok bä. I "Mias systrar" tror jag det står ngt om att det inte handlar om Mia Eriksson längre utan att hon tjänat som inspiration, varför heter boken då Mias systrar...?
    Mias systrar handlar inte om Mia. Och inte om hennes systrar i bokstavlig mening heller . Hon har skrivit 3 el 4 (minns inte) andra kvinnors berättelse. Kvinnor som på olika sätt och av olika anledning utsatts för våld från sina män eller från sin familj.
  • blå fisk
    Einstein skrev 2008-11-11 21:15:11 följande:
    I böckerna Gömda och Asyl heter den journalist som hjälper Mia, Hanna Lindgren. Hanna Lindgren är alltså Liza Marklund, men hon har valt att kalla sig själv för Hanna Lindgren i romanerna.
  • LillaLinan

Nej egentligen var det väll ingen som heller reagerade på det til en början. Alla historier har ju två sidor. Dock var vi väll många som kände att det fanns de som försökte stoppa upp sin "sanning" i halsen på oss och då blev iallafall jag helt anti. Jag är absolut inget stort fan av Liza Marklund, men har läst Gömda, Asyl och Mias hemlighet och tycker dom är intressanta.

Jag hoppar in här (i egenskap av privatperson, inte moderator. Det kan vara bra att klargöra för att undvika missförstånd).Det är ju inte direkt någon hemlighet att Gömda och Asyl inte är rakt av verkliga historier. Eller? Det räcker ju att läsa på Marklunds egen hemsida för att inse det:"Böckerna Gömda och Asyl är en del i det här arbetet: att få människor att lyssna. De är alltså två beståndsdelar i ett uttalat politiskt projekt.Min teori löd så här redan från början: jag är en enkel själ. Om jag blir upprörd borde andra bli det. Om jag kan låta en kvinna få berätta sin historia och tala till punkt, då kommer människor att lyssna.Hösten 1993 hade jag äntligen tid. Jag var barnledig med mitt tredje barn och skrev på kvällar och helger. Att historien kom att handla om karaktären jag valt att kalla Maria Eriksson var egentligen en slump. Den hade lika gärna kunnat beskriva erfarenheterna hos någon annan. Det var detta som var själva poängen med projektet, att berätta en så allmängiltig historia att alla kunde känna igen sig.Min ambition var att beskriva hela händelseförloppet inifrån en misshandlad kvinna, så att säga. Jag ville att läsaren skulle känna vad hon kände, gå igenom de trauman hon tvingades genom, få följa henne genom förföljelse och flykt, rädsla och ensamhet."Jag förstår inte riktigt varför det har piskats upp ett sådant krig kring den bok som snart ska släppas. De flesta har väl redan vett att förstå att det finns flera sidor av varje historia?
  • Lilith74
    Einstein skrev 2008-11-11 21:15:11 följande:
    Journalisten som Mia har kontakt med i Asyl, som beskriver väldiga likheter med Liza Marklund... väntar sitt tredje barn tex och bråkar med cheferna på Expressen, som helt tydligt är Expressen, eftersom de har rubriken "Kör ut dem" i boken Asyl.
  • Angelx
    Jag kan förklara för dig, saken är den att från början var det inget krig, det var vanliga spekulationer, vi vet ju inget egentligen...sedan kom Monika och hennes vänner in i bilden och ansåg oss korkade eftersom vi inte vill välja deras sida eftersom dom visste sanningen enligt dom.
    Därav detta krig.

Tror att alla här är överens om att ingen sanning avslöjas förrän personerna i fråga ställs mot varann, först då kan man få fram en del av sanningen iaf. Därav detta krig än en gång som i början var fredligt, hoppas du förstår vad jag menar
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2