• Anonym

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

Kan jag som privatperson, anonymt ta reda på om någon suttit i fängelse eller vart dömd för nått på något vis? Vart vänder jag mig då? polis,skattemyndighet eller annan stans? Personen ifråga får inte få reda på att jag kollat upp.

• Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?
  • Anonym (utredare)

om det är utredaren eller fu-ledaren som meddela är väl olika på varje distrikt. Nu börjar det bli lite mycket OT.

• Anonym (j)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:31:31 följande:

Men tror du att de sm sitter och tar upp anmälnigar har den kunskapn? NEJ. Det är inte en civil administratör om skall tala om för en målsägande vad som är vad. Det är en fu-ledare eller utredare. Lagen skall följas......Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 12:26:35 följande:
    Tala för dig själv. Jag är assistent och läst både brottsbalken och polislagen och har en utbredd utbildning inom polisen.

Så visst har många civilanställda den kunskapen. Nedvärderande att skriva annat.
  • Anonym (bobo)

Anonym (j) skrev 2008-11-23 13:00:24 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:31:31 följande: Tala för dig själv. Jag är assistent och läst både brottsbalken och polislagen och har en utbredd utbildning inom polisen. Så visst har många civilanställda den kunskapen. Nedvärderande att skriva annat.
    Skulle du informera om att brott var preskat eller inte samtidigt som du tog upp anmälan?
  • Anonym (j)

Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 13:01:56 följande:

Skulle du informera om att brott var preskat eller inte samtidigt som du tog upp anmälan?
    Ja, i samråd med min FU-ledare. FU-ledaren brukar be mig informera om detta då han/hon läst och godkänt min anmälan. Och får jag frågan under anmälningsupptagaren kan jag ju informera till preskibitionstiden för det brottet.

Finns inget som säger att den som tar upp anmälan inte får berätta det.
  • Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-11-23 10:11:57 följande:
    Anonym (jurist) skrev 2008-11-23 09:33:30 följande:
    Ok, men har bestämt för mig när det gjordes en personutredning för säkerhetsklassning på mig så fick jag skriva under papper som gav tillstånd till sådan utredning, utan att jag någonsin fick se svaren.
    Ja, men det finns annat än BRU man tittar på då. För säkerhetsklassade anställningar så har de rätt att kolla BRU utan att fråga dig, däremot finns det annat de kan vilja ta reda på. Sen finns det olika grader av säkerhetsklassning också, olika hur mycket de tar reda på och om dina närmaste också granskas eller inte.
  • Anonym (utredare)

Jag nervärderar inte någon. Jag har höga tankar om civila, är en själv, men "att ha läst brottsbalken och polislagen" säger inte mycket.....och beträffande utbildningn inom polisen för civila vet jag mycket väl vad den går för Men visst har en del kunskapen men inte alla och om någon säger fel är ju väldigt illa och du vet nog särkert att all brottsrubriceras ej vid anmälningupptagning eller så säger omständigheternasenare att det är ett annat brott... att ha möjlighet att råfråga "sin" fu-ledare.... låter fint, men hur skal det gå till på ex PKC eller när någon kommer in till enexpedition irusningstid...... nkar inte alls. Hs oss har vi a 30 fu-ledare...... på en massa olika ställen oh totalt underbebannande. De om tar upp anmälan skall göra det och inte säga bu eller bä betr brottet och hur det kommer at gå med anmälan. Detingår ej i arbetsuppgiften och kan som sagtskada ytterst mycket. Men nu börjar det bli OT.......

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:31:31 följande:
    Tala för dig själv. Jag är assistent och läst både brottsbalken och polislagen och har en utbredd utbildning inom polisen. Så visst har många civilanställda den kunskapen. Nedvärderande att skriva annat.
  • Anonym (j)

Jag har aldrig sagt att man sitter och säger hur det ska gå i en anmälan, men att upplysa om preskibitionstiden, det var det som det handlade om här.

Sedan kan man inte jämföra med PKC, de har inte samma utbildning. Jag har läst PHS-utbildning när det gäller brottsbalken och polislagen. DVS samma som du

• Anonym (utredare)

det som talas och frågads om var om du som anmälninsupptagare skule informera om brottet är preska. Jag menar att som anmälningsupptagare kan men det ej då det i det läget ej behöer vara det brott som man kanske tror. Deten anmälningsupptagare skall görär att ta upp anmälan och inte ge sig in i det juridiska.
    Nu sitter du och sger "men att upplysa om preskibitionstiden" du menr nu allt så rent generellt? Att säga "0,att brott prekiberas" ja, ja, det är ju en stor skillnad, men som sagt, de var inte det som diskuterades här.

• Anonym (j)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 16:49:39 följande:

det som talas och frågads om var om du som anmälninsupptagare skule informera om brottet är preska. Jag menar att som anmälningsupptagare kan men det ej då det i det läget ej behöer vara det brott som man kanske tror. Deten anmälningsupptagare skall görär att ta upp anmälan och inte ge sig in i det juridiska.Nu sitter du och sger "men att upplysa om preskibitionstiden" du menr nu allt så rent generellt? Att säga "0,att brott prekiberas" ja, ja, det är ju en stor skillnad, men som sagt, de var inte det som diskuterades här.
    Visst, men i verkligheten fungerar det inte så. Den som tar upp anmälan är också oftast den som informerar om hur t.ex en förunderskning går till etc. och det är inget fel i det.
  • Anonym (utredare)

(j) jag tror inte har gått "samma" utbildning på PHS........ drar mig nu ur denna tråd då det helt klart är OT nu....

Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?