• Anonym

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

Kan jag som privatperson, anonymt ta reda på om någon suttit i fängelse eller vart dömd för nått på något vis? Vart vänder jag mig då? polis,skattemyndighet eller annan stans? Personen ifråga får inte få reda på att jag kollat upp.

• Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?
  • Anonym

Vänta lite nu!!

Jag får ju förhoppningar om att det inte är för sent ännu att det finns en pytteliten chans att han skall bli dömd även för det mot mig om nya saker kommer upp, andra anmäler eller vad som. Samtidigt så skall jag inte anmäla om det gått så lång tid för det bara tar upp polisens tid?
    Grejen är den att en sak har jag anmält, en annan inte så helt plötsligt handlar tråden om två olika personer för mig. Nu i denna tråden fick jag nyss veta att det alltså inte är för sent för anmällan än på några år. Samtidigt verkar det som att ni som verkar jobba med utredningar inte vill ha anmälan för det har gått så lång tid så det enda jag skall anmäla för i såna fall är min egen frid???
    Då måste jag ju fundera på om det blir mer frid att anmäla något som är hopplöst eller inte, eller är det inte hopplöst försent att anmäla nu?

• mittenavapril

men snälla TS, du vänder tydligen och vrider på det som sägs lite som du vill......
    Dt som sägs om att INTE amäla är att det aldrig kan eda till åtal OM brott är preskiberat. Vissa säger att du iaf ska anmäla; detta för din sinnesfrid och att det då hamnar i systemt och han/hon finns därmed i anmäningsregistret. Anonym (utredare) säger ju åt dig att anmla ändå. Jag kan då inte se någon som egentlign säger åt dig att inte anmäla ett presat brott dock så säger (bobo) att det aldrig kan bli åtal.
    Du kan anmäla et brott när tusan du vill. Det som styr en ev utredning är presktider.
    Se nedan
    Två års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 1 år,
    Fem års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 2 år,
    Tio års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 8 år,
    Femton års preskriptionstid, för brott med straff

• Anonym

mittenavapril - Mm, jag är lite förvirrad och det är jobbigt så jag tänker väll inte helt klart. Jätte svårt nu.

Vad räknas en våldtäkt, kanske drogad, till för preskiptionstid?

"Det är inte nån som säger att det är hopplöst att amnäla även om år gått, men du måste ju förstå att eventuella bevis försvinner. Detta gäller även tex våldtäkt om du inte direkt går till sjukhus och gör ett sk rapekit. Går du hem och duschar och anmäler dagen efter har biolgiska bevis försvunnit..... hänger du med..... de blir ju ännu svårare att utreda om det gått år. Detta gäller de flesta brtt..... det är svårt att höra vitten, de kommer e ihåg den dagen för flera år sen... inget konstigt med det alls."
    Jo jag förstår att bevisen försvinner och människor glömmer, men försöker någon hitta ett endaste mini bevis efter flera år eller tala med vittnen, läsa journaler, söka upp personen osv?
    Om jag anmäler, skall jag ha med allt då, namn på alla som vet eller hört något? skall jag göra detektiv arbete nu innan och leta efter efternamn och personnummer och bostadsort? Skall jag höra av mig till människor som såg mig innan och efteråt?

Konstig fråga igen kanske, men dnd på kläder, cigg som legat utomhus försvinner väll?

• Anonym (bobo)

TS, du behöver inte göra något utredningsarbete, det är polisens jobb. Har du blivit utsatt för ett brott är det klart att du ska anmäla det!

Preskriptionstiden för våldtäkt är 10 år och för grov våldtäkt 15 år.

Preskriptionstiden börjar räknas den dagen som brottet begicks men om man var under 18 år när brottet begicks så börjar preskriptionstiden räknas först från och med den dagen offret fyller 18 år. Det kan alltså röra sig om ganska många år efter brottet innan det preskriberas!

• Anonym

Anonym (bobo)- Jag vet inte skillnaden på grov eller inte. jag var förmodligen drogad eller så fick jag minneslucka ändå. Är det grovt?
    Men är det större chans om jag gör utredningsjobb att de ens tror att det är möjligt att gå vidare? Tänker om jag letar upp gammalt folk så får jag ju veta om de minns eller inte och deras namn och personnummer. Kanske kan även de anmäla med, för det får man göra om man vet att ett brått begåtts väll fast man själv inte vart inblandad i det?

• SomeOone

Har bara läst TS!.Men har för mig att du kan få ett brottsregister via polismyndigheten

• mittenavapril

Självklart inte!!!!! förvirra inte mer nu. Du kan begära ett §10 utdrag! hos RPS Kiruna, men det gäller utdrag på dig själv. ett per år är gratis.

SomeOone skrev 2008-11-24 22:52:26 följande:
    Har bara läst TS!.Men har för mig att du kan få ett brottsregister via polismyndigheten
  • mittenavapril

DNA kan finns kvar i många år. HAr du alltå kvar ett lädesplaggoch ej tvättat det så kan dna finnas kvar. Även ute på fimpar, men självklart är chansen mindre

• SomeOone

Ojdå ursäkta mig !!!!!!!!!

Skulle nog inte kommit in hit o skrivit när vissa personer är lite otrevliga, Men ni andra kanske såg att jag bara läst TS så..

• Anonym (jurist)
    SomeOone skrev 2008-11-25 16:23:21 följande:
    Ojdå ursäkta mig !!!!!!!!! Skulle nog inte kommit in hit o skrivit när vissa personer är lite otrevliga, Men ni andra kanske såg att jag bara läst TS så..
    Framför allt så skulle du inte ha kommit in hit och skrivit när du inte vet svaret på frågan. Då hjälper det inte att ursäkta sig med att man bara har läst TS. Svaret blir ju inte mindre fel för det, liksom.

Det är klart att man blir lite irriterad när folk som uppenbarligen saknar kunskap i ämnet ger råd i viktiga frågor. Är man inte påläst är det bättre att vara tyst.
  • mittenavapril

Svara inte om du bara "tror"..... om du tcker att jag var otrevlig var ju det synd, inte min mening.

SomeOone skrev 2008-11-25 16:23:21 följande:
    Ojdå ursäkta mig !!!!!!!!! Skulle nog inte kommit in hit o skrivit när vissa personer är lite otrevliga, Men ni andra kanske såg att jag bara läst TS så..
Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?