• Anonym

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

Kan jag som privatperson, anonymt ta reda på om någon suttit i fängelse eller vart dömd för nått på något vis? Vart vänder jag mig då? polis,skattemyndighet eller annan stans? Personen ifråga får inte få reda på att jag kollat upp.

• Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?
  • Anonym

Tingsrätt, okej då vet jag det.
    Jo jag förstår att det inte går att få exakta svar här. Det gör inget, jag känner ett behov av att tänka högt med andra just nu. Får se om jag vågar söka det exakta svaret senare eller bara lämnar det bakom mig helt.

Om det stämmer det du skriver med preskiberingstiderna så är det inte de heller. Räknas det alltid från att man är 18 år? Ingen ny lag som kommit senare tid eller så? Det var våldtäkt och övergrepp och det hade inte gått tio år sen det hände. Däremot gick det inte att anmäla för förföljelse/trakasserier och andra hot sa de.

Är det alltid försent att anmäla om man inte anmäler samma dag/vecka eller så?
    Är det typ onödigt att anmäla sent,flera år efteråt?
    Var det därför polisen var så suckandes för det gått så lång tid tro? Vill bara spekulera om det kan vara troligt?

• Anonym

Jag undrar en till sak, om man söker på upplysning.se eller liknande sidor, vad visas då för de som sitter i fängelse eller på hem av olika slag?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-22 00:23:36 följande:
    Jag undrar en till sak, om man söker på upplysning.se eller liknande sidor, vad visas då för de som sitter i fängelse eller på hem av olika slag?
    Den adress som de är folkbokförda på visas.
  • Anonym (jurist)

Precis som anonym här ovanför skriver så visas den adressen där de är folkbokförda, och det är så att de normalt inte kan bli folkbokförda på fängelset eller behandlingshemmet. Så de står kvar på samma folkbokföringsadress även efter att de åkt in. Det kan hända att de blir av med sin bostad och inte har någon familj kvar på adressen och då kan de ibland stå som kvarskrivna, alltså registrerade på orten, men utan någon adress om de inte har anmält någon särskild adress.

• Anonym (utredare)

det är adrig försent att nmäla brott. Du kan även göra det trots att brottet är preskiberat. Alla sexualbrott enligt kap 6 Brottsbalke börjar numera ränkas från 18 år. Tidigare var det ej så.
    Ända lagliga väg att gå betr att å veta om någon är dömd för brott är att kolla med de olika tingsrtterna i landet.
    Betr uplysning.se så ärdet som övriga skriver. Sitter ågon inne så kan ahöriga jusäga att ha är på semester ellervad som helst.Det ärinte meningen att var man ska kunn få fram allt om någn hur lätt sm helst. Tänk på en personliga integriteten.
    uckandet ar nog fö att det är anligt att tex våldtäkter anäls långt eftr händelsen oc då är allteknisk evisning brta ochdå är det ord som står mot ord.Ett trist läge för målsägandeoch den so ska försöka utreda.
    Bet hot så kn du sälv läsai Brotsbalken kap 4 § 5 vad som krävs. Trakasseri är inte i sig ett brott.

• Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-22 19:20:13 följande:

det är adrig försent att nmäla brott. Du kan även göra det trots att brottet är preskiberat. Alla sexualbrott enligt kap 6 Brottsbalke börjar numera ränkas från 18 år. Tidigare var det ej så.
    Men om ett brott är preskriberat lär väl inte åklagaren väcka åtal för man kan aldrig dömas för ett preskriberat brott. Så varför skulle man då anmäla det?
  • Anonym

"Men om ett brott är preskriberat lär väl inte åklagaren väcka åtal för man kan aldrig dömas för ett preskriberat brott. Så varför skulle man då anmäla det?"

& jag undrar nu varför man ens skall anmäla om det gått en tid överhuvudtaget? Går inget att bevisa efter en tid så gör det ju inte...

• Anonym

Anonym (jurist) skrev 2008-11-18 21:28:44 följande:

Belastningsregisterutdrag är sekretessbelagda enligt 7 kap 17 § sekretesslagen. Det råder s k absolut sekretess för BRU, vilket bl a innebär att sekretessen inte ens kan efterges av den som utdraget gäller. Journalister är ju ett eget släkte när det gäller att begära ut information. De tror att de kan hojta "meddelarfrihet" och få folk att bryta mot tystnadsplikten. De har tydligen inte lärt sig att meddelarfriheten inte bryter tystnadsplikten hur som helst...
    Vad menar du med att sekretessen inte skulle kunna efterges av den som utdraget gäller?

Givetvis kan personer begära registerutdrag på sig själva och sedan visa upp det för andra. Är ju vanligt inom vissa tjänster (alltifrån säkerhetsklassade till förskolor).
  • Anonym (bobo)
    Anonym skrev 2008-11-23 00:37:14 följande:
    Anonym (jurist) skrev 2008-11-18 21:28:44 följande: Vad menar du med att sekretessen inte skulle kunna efterges av den som utdraget gäller? Givetvis kan personer begära registerutdrag på sig själva och sedan visa upp det för andra. Är ju vanligt inom vissa tjänster (alltifrån säkerhetsklassade till förskolor).
    Men då är det man själv som begär registerutdraget och väljer att visa upp det. Man kan alltså inte skriva under ett papper och medge att någon annan ska beställa ut BRU.
  • Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-11-23 00:37:14 följande:
    Anonym (jurist) skrev 2008-11-18 21:28:44 följande:
    Vad menar du med att sekretessen inte skulle kunna efterges av den som utdraget gäller? Givetvis kan personer begära registerutdrag på sig själva och sedan visa upp det för andra. Är ju vanligt inom vissa tjänster (alltifrån säkerhetsklassade till förskolor).
    Om en person begär ut ett utdrag på sig själv så förfogar ju den personen över uppgifterna själv. En privatperson har på det sättet ingen tystnadsplikt och kan göra vad man vill med det. Att efterge sekretess är något annat. Det betyder att man säger till en myndighet att det är ok att lämna ut uppgifter trots att de normalt är belagda med sekretess. Om någon t ex begär ut uppgifter från socialtjänsten om mig, och jag säger till dem att det är ok att de lämnar ut uppgifterna så får de göra det, om det inte är uppgifter som omfattas av absolut sekretess. Då får de inte lämna ut uppgifterna. Det handlar alltså om när myndigheter får lämna ut information.
Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?