• Anonym

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

Kan jag som privatperson, anonymt ta reda på om någon suttit i fängelse eller vart dömd för nått på något vis? Vart vänder jag mig då? polis,skattemyndighet eller annan stans? Personen ifråga får inte få reda på att jag kollat upp.

• Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?
  • Anonym

Anonym (jurist) skrev 2008-11-23 09:33:30 följande:

Om en person begär ut ett utdrag på sig själv så förfogar ju den personen över uppgifterna själv. En privatperson har på det sättet ingen tystnadsplikt och kan göra vad man vill med det. Att efterge sekretess är något annat. Det betyder att man säger till en myndighet att det är ok att lämna ut uppgifter trots att de normalt är belagda med sekretess. Om någon t ex begär ut uppgifter från socialtjänsten om mig, och jag säger till dem att det är ok att de lämnar ut uppgifterna så får de göra det, om det inte är uppgifter som omfattas av absolut sekretess. Då får de inte lämna ut uppgifterna. Det handlar alltså om när myndigheter får lämna ut information.
    Ok, men har bestämt för mig när det gjordes en personutredning för säkerhetsklassning på mig så fick jag skriva under papper som gav tillstånd till sådan utredning, utan att jag någonsin fick se svaren.
  • Anonym (utredare)

för att en anälan ligger kvar i "systemet" och man har en rätt att anmäla rott och polis en skyldihet att ta up den anmälanoch det kan ge en viss frid för sig själv. DET är Därför.....
    Anonym (bobo) skrev 2008-11-22 19:53:54 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-11-22 19:20:13 följande:
    Men om ett brott är preskriberat lär väl inte åklagaren väcka åtal för man kan aldrig dömas för ett preskriberat brott. Så varför skulle man då anmäla det?
  • Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:19:12 följande:

för att en anälan ligger kvar i "systemet" och man har en rätt att anmäla rott och polis en skyldihet att ta up den anmälanoch det kan ge en viss frid för sig själv. DET är Därför..... Anonym (bobo) skrev 2008-11-22 19:53:54 följande:
    Okej, för att man själv ska må bättre av att åtminstone ha gjort en anmälan? Men polisen informerar väl då också om att brottet är preskat och att det alltså inte kommer att leda till något annat än inre själsfrid för offret. Så att man inte får falska förhoppningar om att förövaren ska kunna dömas för det preskade brottet.
  • Anonym (utredare)

som jag just skev ovan.......
    Vt du redan innan tredningen att det ite går att bevsa? då borde du nog jobba in polisen för dåskulle vi sparaen massa pengar..... alla anmälningar sall utredas!
    JAg skrev att bevisläget är svårt vid tex våldtäktom det gåt en tid då offret som oftast förstört de biologiska bevis som fanns. Dock kan andra skador eller teknisk bevisning finnas kvar, men et minskar ju för var dag som går.
    Brott skall man alltid anmäla snarast.

Anonym skrev 2008-11-23 00:28:58 följande:
    "Men om ett brott är preskriberat lär väl inte åklagaren väcka åtal för man kan aldrig dömas för ett preskriberat brott. Så varför skulle man då anmäla det?"& jag undrar nu varför man ens skall anmäla om det gått en tid överhuvudtaget? Går inget att bevisa efter en tid så gör det ju inte...
  • Anonym (utredare)

den somtar up anmälan säger ingenting. Den har inte till uppgift att göra det. Anmälan tittas sedan på av en förundersökningsledare som då sedan lägger ner utredningen pga presk.
    Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 12:21:54 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:19:12 följande:
    Okej, för att man själv ska må bättre av att åtminstone ha gjort en anmälan? Men polisen informerar väl då också om att brottet är preskat och att det alltså inte kommer att leda till något annat än inre själsfrid för offret. Så att man inte får falska förhoppningar om att förövaren ska kunna dömas för det preskade brottet.
  • Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:22:22 följande:

som jag just skev ovan....... Vt du redan innan tredningen att det ite går att bevsa? då borde du nog jobba in polisen för dåskulle vi sparaen massa pengar..... alla anmälningar sall utredas! JAg skrev att bevisläget är svårt vid tex våldtäktom det gåt en tid då offret som oftast förstört de biologiska bevis som fanns. Dock kan andra skador eller teknisk bevisning finnas kvar, men et minskar ju för var dag som går. Brott skall man alltid anmäla snarast.
    Va? Nu citerade du nog fel inlägg. För jag aldrig talat om bevisvärdering. Jag skrev att man aldrig kan dömas för ett brott som har preskriberats. En stor skillnad!
  • Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:24:52 följande:

den somtar up anmälan säger ingenting. Den har inte till uppgift att göra det. Anmälan tittas sedan på av en förundersökningsledare som då sedan lägger ner utredningen pga presk. Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 12:21:54 följande:
    Men att informera om preskriptionstider kan väl inte vara fel? Självklart kan inte en utredare fatta några beslut men man borde väl kunna informera om lagreglers innehåll?
  • Anonym (utredare)

nej, jag cierade rätt. Mena att attityden "att varför anmäla;polisen lägger ju bara ner i brist på bevis"... om TS nu VET att polisen lägger nr så borde hon ta jobb inom polisen och "sia" alla anmälningar så slipper vi utreda i onödan och därmed spara pengar.....

Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 12:25:24 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:22:22 följande:
    Va? Nu citerade du nog fel inlägg. För jag aldrig talat om bevisvärdering. Jag skrev att man aldrig kan dömas för ett brott som har preskriberats. En stor skillnad!
  • Anonym (utredare)

Men tror du att de sm sitter och tar upp anmälnigar har den kunskapn? NEJ. Det är inte en civil administratör om skall tala om för en målsägande vad som är vad. Det är en fu-ledare eller utredare. Lagen skall följas......
    Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 12:26:35 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:24:52 följande:
    Men att informera om preskriptionstider kan väl inte vara fel? Självklart kan inte en utredare fatta några beslut men man borde väl kunna informera om lagreglers innehåll?
  • Anonym (bobo)

Anonym (utredare) skrev 2008-11-23 12:29:09 följande:

nej, jag cierade rätt. Mena att attityden "att varför anmäla;polisen lägger ju bara ner i brist på bevis"... om TS nu VET att polisen lägger nr så borde hon ta jobb inom polisen och "sia" alla anmälningar så slipper vi utreda i onödan och därmed spara pengar..... Anonym (bobo) skrev 2008-11-23 12:25:24 följande:
    Nej, min attityd var inte att polisen skulle lägga ner i brist på bevis. För bevisningen är ju helt oväsentlig när det handlar om ett preskat brott. Spelar ju ingen roll hur bra bevisningen är om brottet ändå är preskat. Det går ju inte att få en fällande dom ändå.

Så tillskriv mig inte "attityder" som jag själv inte gett uttryck för.

Däremot köper jag din synpunkt om att det kan ge sinnesro åt offret att få göra en polisanmälan!
Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?