• Anonym

Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?

Kan jag som privatperson, anonymt ta reda på om någon suttit i fängelse eller vart dömd för nått på något vis? Vart vänder jag mig då? polis,skattemyndighet eller annan stans? Personen ifråga får inte få reda på att jag kollat upp.

• Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?
  • mittenavapril

Hear! hear! (jurist här med )
    Anonym (jurist) skrev 2008-11-18 21:28:44 följande:

Belastningsregisterutdrag är sekretessbelagda enligt 7 kap 17 § sekretesslagen. Det råder s k absolut sekretess för BRU, vilket bl a innebär att sekretessen inte ens kan efterges av den som utdraget gäller. Journalister är ju ett eget släkte när det gäller att begära ut information. De tror att de kan hojta "meddelarfrihet" och få folk att bryta mot tystnadsplikten. De har tydligen inte lärt sig att meddelarfriheten inte bryter tystnadsplikten hur som helst...
  • Anonym

Anonym (utredare) skrev 2008-11-18 21:07:19 följande:

Förbannade läckor inom polisen beror det på och inget annat!
    Precis
  • Anonym

Värrst vad det var rörigt. Har inte orkat ta tag i det hela men domar är väl i stort sett alltid offentliga? Så till tingsrätten är bättre att höra av sig då än till polisen.

Det verkar vara en del poliser och jurister eller likande här i tråden, så passar på att fråga något annat.
    Jag har anmält någon och i pappren jag fick hem sedan så står det inte vem jag anmälde eller dens personnummer. Skall det inte göra det eller har det blivit en miss? När jag anmälde visste jag att det var totalt onödigt att göra det, skulle inte leda nånstans men kände ändå att jag behövde göra min del, kunde de då tycka det var så oviktigt med namn och halvapersonnummret att de inte ens skrev ner det? Minns tyvärr inte själv nu ens om jag fick lämna det.

Och varför läggs förundersökningar ner utan att ens ha kontaktat personen som är anmäld, tänk om den hade erkänt, fast sånt händer väl inte iofs, men är det inte dumt att lägga ner innan man ens frågat personen om den begått ett brott eller inte eller sett om den begått en massa likande brott osv?

• Anonym (utredare)

Du kan ringa till tingsrätten och fråga på personnummer. Problemet är dock att du måste ringa till varje tingsrätt för att få fram om dom finns i just det distriktet. Tingsrätterna har även med åren blivit färre och det är lite rörigt att hitta rätt.
    Det kan vara så att du har anmält en person som du namngivit och sagt att X har gjort Y brott. Det enda som polisen kan gå på är dina uppgifter i det läget. det krävs mer än så för att sätta upp en person som skäligen misstänkt i en anmälan. Därmed står X ej med under kategorin misstänkt.
    MEN X kan vara skäligen misstänkt. Men det står inte utsatt på den kopia du får då du står som målsägare. Alltså på det som kallas för målsägandekopia.
    Att utredningen är nerlagd kan bero på flera saker.
    Hur vet du att personen inte är kontaktad? Är X det inte så är jX inte uppsatt som skäligen misstänkt.
    Det framgår anledning till att fu är nerlagd. Kan vara spaningsuppslag saknas,tex..... att du utan att ha någon som helst koll på hur polisen arbetar med utredningar tar förgivet att inte någots gjorts åt "något som var totalt onödigt att anmäla" är för mig i mitt arbete upprörande. Du vet inte alls vad som skett i bakgrunden bakom din anmälan.
    För den dele så är ett erkännande inte värt så mycket i Sverige (du ser för många amerikanska filmer ) Här krävs teknisk bevisning och annat som binder person vid brott. Kallas rättsäkerhet. Hellre fria än fälla........

Anonym skrev 2008-11-19 01:20:09 följande:
    Värrst vad det var rörigt. Har inte orkat ta tag i det hela men domar är väl i stort sett alltid offentliga? Så till tingsrätten är bättre att höra av sig då än till polisen.Det verkar vara en del poliser och jurister eller likande här i tråden, så passar på att fråga något annat. Jag har anmält någon och i pappren jag fick hem sedan så står det inte vem jag anmälde eller dens personnummer. Skall det inte göra det eller har det blivit en miss? När jag anmälde visste jag att det var totalt onödigt att göra det, skulle inte leda nånstans men kände ändå att jag behövde göra min del, kunde de då tycka det var så oviktigt med namn och halvapersonnummret att de inte ens skrev ner det? Minns tyvärr inte själv nu ens om jag fick lämna det.Och varför läggs förundersökningar ner utan att ens ha kontaktat personen som är anmäld, tänk om den hade erkänt, fast sånt händer väl inte iofs, men är det inte dumt att lägga ner innan man ens frågat personen om den begått ett brott eller inte eller sett om den begått en massa likande brott osv?
  • Anonym (j)
    Anonym skrev 2008-11-19 01:20:09 följande:
    Värrst vad det var rörigt. Har inte orkat ta tag i det hela men domar är väl i stort sett alltid offentliga? Så till tingsrätten är bättre att höra av sig då än till polisen.Det verkar vara en del poliser och jurister eller likande här i tråden, så passar på att fråga något annat. Jag har anmält någon och i pappren jag fick hem sedan så står det inte vem jag anmälde eller dens personnummer. Skall det inte göra det eller har det blivit en miss? När jag anmälde visste jag att det var totalt onödigt att göra det, skulle inte leda nånstans men kände ändå att jag behövde göra min del, kunde de då tycka det var så oviktigt med namn och halvapersonnummret att de inte ens skrev ner det? Minns tyvärr inte själv nu ens om jag fick lämna det.Och varför läggs förundersökningar ner utan att ens ha kontaktat personen som är anmäld, tänk om den hade erkänt, fast sånt händer väl inte iofs, men är det inte dumt att lägga ner innan man ens frågat personen om den begått ett brott eller inte eller sett om den begått en massa likande brott osv?
    En person inlagd som skäligen misstänkt eller utpekad person i polisens anmälningsystem syns inte på en målsägandekopia. Har du uppgett en person som du misstänker ser man det i datorn samt på polisens arbetskopia.

Dumt att lägga ner behöver det inte vara, men de uppgifter som framkommit vid anmälan kanske inte är tillräckligt för att kalla en person och delge den misstanke om brott. Det är heller inte så att du får reda på när man kallar denna person. Vanligtvis brukar man kalla målsägaren till förhör innan man kallar den utpekade/misstänkte.

Lite svårt att svara på när du inte skrivit och berättat vad du anmält personen för.
  • Anonym (utredare)

Först målsägande förhör, sen vittnesförhör och sist utpekad person/misstänkt förhör.
    ftersom en misstänkt skall gges misstanke m brott (och du äger att han/hn ej har förhörs så lutar et nog åt att personen sats uppsom utpekad bara och dår har han/hon ej nåt upp till graden skälig misstanke. Har utredningen lagts ner innan detta förhör med utpekad har nog utredaren ansett (fu-ledaren) att det ine går att utreda mer.

• Anonym

Jag hänger inte riktigt med.
    Hur skall jag veta om han är skäligen misstänkt?
    Ju mer jag tänker på det ju mer vill jag minnas att de faktiskt inte tog hans namn och del av personnummer så därför drar jag slutsatsen att han in är kontaktad när de inte vet vem de skulle kontakta.

Nej, jag har ingen direkt koll på hur polisen arbetar och trodde faktiskt inte de behövdes så jättemycket mer än erkännande och en bunt hotbrev - fast breven ville de inte ha för det var försent. Det finns även ett vittne men det togs nog inte heller med. Stod inte det på pappret jag fick i alla fall.
    Sen antar jag igen efter att ha läst - Flickan och skulden & En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam att det inte händer så mycket om man inte kommer direkt efter en våldtäkt till polisstationen med både vittne och söndertrasad kropp.
    Sen som du skriver, det var ju det där med "krävs teknisk bevisning och annat som binder person vid brott" så polisen ville knappt ta anmälan, kändes som de undrade vad jag gjorde där. Jag ångar jag inte anmälde tidigare.
    I dag hoppas jag bara han har blivit dömd för vad han gjort mot andra tjejer, det skulle jag vilja veta, hoppas väl på frid av något slag.
    En flicka vet jag i vilken stad det rör sig om så då borde det väl vara tingsrätten där. Är det sekretess på domar som rör barn förresten?

• Anonym (utredare)

Wennstams bok/böcker är insidiga.
    Sjlvklart kan ingen här uttala sig om just din anmälan eller vad som str i den eftersom vi ej vet något om den/det. Vi har sarat på hur det ska gå til.
    VArför skall du veta om persone är skäligen misstänkt? HAr utredningen lagts ner så har den. Vad för brev eller varför dessa var sena vetinte jag, men jag gissar på att du inkom med dem efter nedläggning. Att polisen inte og fullständigt pnr finner jag ytterst märklgt. OM du undrar vad som skett i utredningen så rekommenderar ja dig at gåtill källan; Utredaren eller fu-ledaren. De kan ge dig alla svar.
    Vem har personen erkänt för? dig? Det kommer du inte långt på tyvärr.
    Men iställt för att spekulera; ring utredaren.

Anonym skrev 2008-11-19 17:59:52 följande:
    Jag hänger inte riktigt med. Hur skall jag veta om han är skäligen misstänkt?Ju mer jag tänker på det ju mer vill jag minnas att de faktiskt inte tog hans namn och del av personnummer så därför drar jag slutsatsen att han in är kontaktad när de inte vet vem de skulle kontakta.Nej, jag har ingen direkt koll på hur polisen arbetar och trodde faktiskt inte de behövdes så jättemycket mer än erkännande och en bunt hotbrev - fast breven ville de inte ha för det var försent. Det finns även ett vittne men det togs nog inte heller med. Stod inte det på pappret jag fick i alla fall. Sen antar jag igen efter att ha läst - Flickan och skulden & En riktig våldtäktsman av Katarina Wennstam att det inte händer så mycket om man inte kommer direkt efter en våldtäkt till polisstationen med både vittne och söndertrasad kropp.Sen som du skriver, det var ju det där med "krävs teknisk bevisning och annat som binder person vid brott" så polisen ville knappt ta anmälan, kändes som de undrade vad jag gjorde där. Jag ångar jag inte anmälde tidigare. I dag hoppas jag bara han har blivit dömd för vad han gjort mot andra tjejer, det skulle jag vilja veta, hoppas väl på frid av något slag.En flicka vet jag i vilken stad det rör sig om så då borde det väl vara tingsrätten där. Är det sekretess på domar som rör barn förresten?
  • Anonym

Anonym (utredare) - Jag vill bara veta vad han är dömd för, jag hoppas han är det och var det även då. Jag vet att det med mig är nedlagt, Men nu flera år senare kommer det upp frågor om varför, men samtidigt vet jag inte om jag grejar att vända mig till polisen om vad som hände med min anmälan.
    Det känns tryggt i mig om någon annan har anmält och fått honom dömd. Det skulle räcka för att jag skulle känna en slags lättnad. Men kanske finner jag det inte. Därför började jag skiva här inne först för att se efter möjligheter och vad jag vill och vågar egentligen.

Det var verkligen länge sedan och jag var ung då så jag minns inte så bra och jag förstod inte saker som jag förstår i dag (visste inte vad en övervakare var och varför man hade det ex). Han har inte erkänt något, bara förnekat men jag läste en tjejs vittnespapper(?) och jag vet att det som stod där stämmer.
    Det var så många detaljer ingen människa kunnat hitta på som stämde så exakt med vad som även hände mig om vad han gjort. Han var vuxen och umgicks med små barn så jag tror nu med vad jag förstår i efterhand att detta han gjorde inte var tillfälligheter och att övervakare har inte friska vuxna människor som inte gjort något fel, väl?

Jag hade med mig allt samtidigt, men det var verkligen så att polisen knappt ville ta anmälan. Det var "suck okej får se här vad jag skall skriva om du verkligen vill göra en anmälan" och så skrevs det knappats något. Men det togs kopior på journaler, men där stod bara mitt skick hur det var efteråt, inte namn osv på han.

Jag behöver nog spekulera och tänka just nu. Det kanske är det jag behöver. Jag får se.

• Anonym (utredare)

Du vill veta om han ä dömd? Ja men ring rnt till toingsrätterna då, där finns svaret.
    Om du inte vänder dig till polise kan du momöjligt få veta varför.... ingen här inne på FL kan ge dig exakt svar, det måste du förstå.

Brottet är kanske preskiberat? Därför nedläggning?
    Förmodar att du taar om sexuella utnyttjnde eller liknande på person under 18 år. Presk-tiden börja räknas från målsägenade fyllde 18 år. Våldtäkt tex har en presk-tid på 15 år, sexuella utnytande 10 år..... samma typ av presk.tider gäller vid våldsbrott.
    Jag finner det ytterst märkligt att de inte tog namn på personen. Det är ju tt måste om det skall bli någon utredning.

Anonym skrev 2008-11-20 23:54:40 följande:
    Anonym (utredare) - Jag vill bara veta vad han är dömd för, jag hoppas han är det och var det även då. Jag vet att det med mig är nedlagt, Men nu flera år senare kommer det upp frågor om varför, men samtidigt vet jag inte om jag grejar att vända mig till polisen om vad som hände med min anmälan. Det känns tryggt i mig om någon annan har anmält och fått honom dömd. Det skulle räcka för att jag skulle känna en slags lättnad. Men kanske finner jag det inte. Därför började jag skiva här inne först för att se efter möjligheter och vad jag vill och vågar egentligen.Det var verkligen länge sedan och jag var ung då så jag minns inte så bra och jag förstod inte saker som jag förstår i dag (visste inte vad en övervakare var och varför man hade det ex). Han har inte erkänt något, bara förnekat men jag läste en tjejs vittnespapper(?) och jag vet att det som stod där stämmer. Det var så många detaljer ingen människa kunnat hitta på som stämde så exakt med vad som även hände mig om vad han gjort. Han var vuxen och umgicks med små barn så jag tror nu med vad jag förstår i efterhand att detta han gjorde inte var tillfälligheter och att övervakare har inte friska vuxna människor som inte gjort något fel, väl?Jag hade med mig allt samtidigt, men det var verkligen så att polisen knappt ville ta anmälan. Det var "suck okej får se här vad jag skall skriva om du verkligen vill göra en anmälan" och så skrevs det knappats något. Men det togs kopior på journaler, men där stod bara mitt skick hur det var efteråt, inte namn osv på han.Jag behöver nog spekulera och tänka just nu. Det kanske är det jag behöver. Jag får se.
Svar på tråden Hur kan man få veta om något suttit i fängelse el likande?