• sång

Till er som lever med någon som har ADHD.

Hejsan!
    Min man har adhd.Han har fått diagnosen för några månader sedan.Medicin har han fått,o det börjar att bli stabilt.
    Jag vill gärna "prata" med er som lever med någon som har adhd.Jag har svårt att tackla det hela ibland.Det har varit många händelser på kort tid.Jag har fått rådet av en psykolog att lämna min man,pga att dom säger att ingen psykologterapi "biter" på honom.Han är som han är!Inget går att försöka ändra på till en förståelse för honom.
    Han kan vara såååååå underbar,o sen helt plötsligt är han absolut ej underbar!
    Någon som vill dela med sej,lyssna mm?Kram

• Svar på tråden Till er som lever med någon som har ADHD.
  • TjockKatt
    Björg skrev 2010-12-29 08:27:43 följande:
    Lever med min man sedan 2002, vi fick barn tillsammans 2003, min man fick diagnos adhd + asp för snart 1½ år sedan, nu börjar det vankas att våran son på 7 år kanske har detta också, vi ska i vår starta utredning på honom, min man har sedan innan en dotter med adhd+ asp, jag har 2 barn sedan innan. Vi har haft en hel del helvete i våran familj genom åren, vet fortf inte i dag om jag vill stanna pga mina egna barn far illa i detta.
    Måste få någon att pratat med som fattar detta.
    AS är en lite "allvarligare" diagnos på så sätt att den går under LSS-lagen. Mitt tips är Attention, se efter där om du kan hitta någoting som kan hjälpa er. Det finns en flik på hemsidan som heter "stöd och hjälp".
  • fridamittilivet
    "Du har ADHD", sa läkaren till min man. Så självklart, så komplicerat. Så många puzzelbitar som föll på plats. Har precis startat en ärlig blogg om vägen framåt efter att ha fallit och gått sönder. Den ocensurerade sanningen om skam, rädsla, hopp, tolerans, uppgivenhet och förståelse i samband med att leva med en partner som har ADHD. Om övergrepp och det fula, om kärlek och det vackra. Om kampen att våga tro, inte minst på sig själv. 
    Det är inte en universal skildring av ADHD eller en generell bild av hur det är att leva med någon som har diagnosen. Det är heller inte en värdering av ADHD, eller av de individer som lever med den. Det här är min tolkning. En berättelse om de ärr som behöver blottas för att läka - både dem på insidan och utsidan. Att förlora något, för att vinna något nytt. Det här är jag, mitt i livet. Välkomna att följa med på min resa utan karta...

fmittilivet.blogspot.se/

• Anonym

Frida mitt i livet, din blogg är borta?? Jag ville gärna läsa.

• Tänkarinnan

Jag och min pojkvän har varit ihop nu ca 5,5 år. Jag har vetat från dag ett att han hade ADHD. Det var en diagnos han fick som barn. 
    Det finns många sorters mediciner och framförallt väldigt många grader av doseringar. Vilken sort och hur mycket medicin är jätte viktigt att en kvalificerad läkare bestämmer.
    Ofta blir det så att läkare och pasient får pröva sig fram till vad som passar.
    Det tar flera månader att avgöra bara om EN medicin fungerar eller inte, så det är en lång process. Vissa mediciner kan göra det värre, ibland kan personligheten förändras totalt och ibland kan personen bli nästan apatsik. 
    Anledningen till att många med ADHD tar droger beror på att dom då blir "normalare". I vissa fall märker inte familj och vänner alls att dom tagit droger för att personen i fråga verkar helt normal, som om dom har en lugn och bra dag. 
    I medicinerna är det amfetamin eller amfetamin liknande substans. Det är som om dessa droger har motsatt verkan på personer med ADHD jämfört med "vanligt" folk. Men när man får det utskrivet av en special läkare så är det i mycket kontrollerade doser.
    Det är heller inte säkert att man tycker det är värt att ta medicinerna pga alla biverkningar mm. Min kille har prövat många olika mediciner, men just nu använder han inga förutom sömnmedicin. Och för oss fungerar det bäst just nu i alla fall. Han kämpar varje dag med det psykologiska och det blir bättre sakta men säkert, så att det inte går att ändra alls är han ett motbevis för, men han kämpar verkligen för att göra rätt. Men som sagt så tar allt väldigt lång tid.
    Ett stort problem vi har haft är att han inte kan planera mer än ca tre dagar fram i tiden. Det ligger i diagnosen, men det tycker jag har varit jobbigt att anpassa sig till. 
    Jag försöker också förstå hur han fungerar och frågade varför det inte går att planera längre fram än så och han svarade att det är som att du har tre tankar i huvudet samtidigt och från vardera tanke går det ut tre till och så vidare vilket gör att mer än ca tre dagar fram så är det helt kaos i huvudet eftersom han inte kan prioritera viken tanke som är viktigast. Det hjälpte mig i alla fall att förstå lite bättre.
    Något annat att tänka på är att om en person med ADHD verkar okoncentrerad när man är ute beror det ofta på att denne inte kan sortera ljud utan hör ALLT som händer runtomkring, alla samtal, naturljud mm.

Vad gäller våldsamhet så fungerar säkert alla olika, men jag kan säga att för egen del har jag aldrig varit orolig att bli fysiskt skadad. Självklart finns det en våldsam sida, men jag har aldrig blivit drabbad av den, för han skulle aldrig skada någon han älskar. Och sedan vi blev ihop har har bara haft ett fåtal utbrott mot någon annan, men så fort jag ställt mig i vägen eller pratat med honom så har han lugnat ner sig. Han vill ju inte bli så arg och eftersom han är medveten är det lättare att hantera och då jobbar han också själv med det.

Oj vad mycket det blev. Hoppas det hjälper någon.

• sarbra

Hej,

I 5 år levde jag tillsammans med en man som fick en sen adhd-diagnos efter att jag en dag lämnat honom för våldsam misshandel. Jag har som en del för mig själv börjat blogga om denna perioden i mitt liv och ni är varmt välkomna att följa med om ni vill. Ni hittar länken här: http://glaskupan.spotlife.se/

• Vera6269

Finns det någon typ chatgrupp eller träffar man kan gå på, jag är två månader in i ett underbart förhållande , där denna okunskap i adhd- samboskap kan splittra å förstöra förmycket tyvärr, jag behöver era råd

• Flisan79

Resultatet av adhd kan bl.a. vara att han (i detta fall) blir så rastlös att han tar tåget hem från landet på midsommaraftonskvällen. Trots att vi kom igår och ska åka hem på söndag.
    Jag får själv åka hem 60 mil med 3 små barn.

Ibland är det fan inte kul.

• jordgubbsflickan

Jag sitter här o läser...så skönt men ändå tragiskt att det finns så många fler.

Just nu har min man med ADHD en "down" period. Allt "suger" o är skit. Vi är skit, jobbet är skit etc.

samma visa varje sommar. Väntar på " utbrottet" som kommer varje år där han talar om för mig att han inte älskar mig o barnen o att han ska flytta. Tar ett par veckor sedan är han " normal" igen.

Jag har varit med om det så många gånger förut, i början blev jag helt hysterisk, men nu "dör" jag bara inombords. Jag har kämpat för honom i så många år (16) o ger inte upp. Dessvärre tror jag att han kommer att göra det

Han VET att lämnar han mig så är han INTE välkommen tillbaka. Hur mycket kärlek det än finns går min gräns för svek där.

Det har varit många tårar o mycket kärlek genom åren. Varför fortsätter man? Därför bakom denna diagnos finns den man jag ÄLSKAR o föll tycke för en gång i tiden *ledsen*

• sandranolen

När jag läser allt här, blir jag både glad och ledsen. Jag funderar på vart vi kommer att hamna, min "adhd-kärlek" och jag. Våran son. Lämna eller stanna och kämpa. De svåra perioderna är så tunga. Trots mediciner. Bara det blir ett enda gräl, sedan de kom in i bilden för ett år sedan. Han startade sin första burk Ritalin med att missbruka den. Nu är han arg för att han inte får ta ansvar för den själv. Arg för att han lever ett "jävla skitliv", arg för att jag är så tråkig och hemsk. Ekonomiska svårigheter, sexsamtal för flera tusen i ett års tid, innan det droger och alkohol. Aggressiv och hårda ord. Ibland kommer det där stunderna man lever för, men de börjar bli för få...

Svar på tråden Till er som lever med någon som har ADHD.