Inlägg från: Ninis |Visa alla inlägg
  • Ninis

    BF februari 2006 Stockholm - del 7

    Nu är allt fixat. Finduken är struken och ligger på bordet och dekorationen är på plats. Har dock inte hunnit smaka julskinkan ännu, men det får bli till frukost i morgon. Håller på att spela Bingolotto men än har jag inte vunnit något.

    I dag har det blivit fyra klistermärken på papperet, endast en olycka i trosorna och en bajsning i duschen. Så det är en bra första dag


    Elvira har ätit massor av ris- och grönsakspuré med kyckling (HIPP) i dag. Det gillade hon verkligen. Hon åt en halv stor burk, men hade säkert kunnat äta mer. Sen fruktpuré efter det oxå. Sen käkar hon gröt som jag blandar på 1,5 dl vatten. Köpte Sempers äpple- och pärongröt i fredags och den gillar hon.

    Ha en riktigt God Jul allihop!


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis

    God morgon!

    Här hade vi en bra julafton.

    Vi började med att gå till kyrkan kl 11:00 för att lyssna och titta på berättelsen om Jesus födelse. Vi kom dit någon minut innan det började. Prästen gick runt och "raggade" folk som kunde ställa upp och spela med i pjäsen. När hon kom fram till oss frågade hon om Elvira kunde tänka sig att spela Jesusbarnet, om hon var pigg och glad. Så det gjorde hon. När det var dags för Jesus att födas gick barnmorskan (jag) fram till Maria och Josef med Jesusbarnet (Elvira). Det gick jättebra, hon var nöjd och glad hela tiden. Lite komiskt att se en Jesus i rosa velourklänning med röda hjärtan på Vill bara påpeka att vi inte är kristna eller troende, utan vi tyckte bara det kunde vara lite mysigt att besöka kyrkan på julaftonens förmiddag.

    När vi kom hem sov barnen och vi förberedde maten. Käkade och kollade Kalle. Sen kom tomten. Engla var jätteduktig och gav napparna, som vi hade lagt i en påse, till tomten direkt när han kom in. Vi har ju pratat och förberett henne på att ge bort napparna till tomten sedan i september.

    Engla fick Pippikläder, två tvillingdockor med nappar och nappflaskor, målarbok, kritor, cd-spelare, Bamse-dvd, pärlor och pärlplattor, träpärlor och tråd så hon kan göra egna smycken, Maxi stick.

    Elvira fick bokstäver till sin dörr, gåstol, Jofa-hjälm (bra att ha när hon börjar på dagis till hösten), P O.P-klänning och strumpbyxor.

    Själv fick jag en salladsslungare (som jag hade önskat mig), ett kit med shampoo, balsam och inpackning samt en figursydd fleecejacka.

    Var lite orolig för hur det skulle gå för Engla att somna utan napp. Hon frågade inte efter nappen på hela kvällen. När hon skulle lägga sig i sängen sa hon att hon ville ha nappen. Påminde henne då om att hon gett alla nappar till tomten och att hon är stor tjej och inte behöver napparna längre. Men hon sa igen att hon ville ha nappen. Sa att jag kunde klia henne på ryggen en stund. Allt för att hon skulle glömma napparna. Det gick hon med på. Tre minuter senare ville hon att dockorna skulle sova i sängen. Lät henne ha dem där. Passade samtidigt på att säga att jag skulle gå på toa. Efter det gick jag och satte mig framför teven. Hon ropade några gånger och sa att hon inte ville sova. Jag sa bara att hon skulle sova och att jag sitter här ute. Klockan var 19:20 när hon lade sig och när klockan var 19:50 var det tyst i rummet. Så det gick ju över förväntan att hon somnade så snabbt. Hade räknar med minst en timme! Tänkte att hon kanske vaknar jättetidigt i dag, men hon sover fortfarande. Hon brukar vakna vid 6:15-6:30.


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis

    God eftermiddag!

    Vi har varit i Sickla och impulsshoppat. Det var halva priset på alla ytterkläder på Best of Brands. Johan slog till på en Tigerjacka och en Peakjacka. Själv köpte jag en röd vinter-Peakjacka med ludd på luvan. När vi bodde i Sumpan för 3-4 år sedan spanade jag in en likadan, men Johan tyckte då dels att den var för dyr och dels att jag skulle tröttna på en röd jacka. Men i dag fick jag äntligen köpa den

    Sen var jag på Akademibokhandeln och köpte Fredrik Paulúns bok "Paulúns GI-månad". Boken innehåller ett komplett kostprogram och recept för 28 dagar - frukost, lunch, middag och mellanmål. Varje vecka inleds med inköpslista och recepten består av vardagsrecept som går snabbt att laga. Känner att jag behöver lite ny inspiration nu när man fuskat lite väl mycket de senaste två veckorna. Har faktiskt gått upp 1 kilo.

    Tog en runda på H&M oxå och Engla skulle naturligtvis köpa Hello Kittygrejer. Hon valde en liten hjärtformad väska och ett paket innehållande 7 par trosor.


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis

    Skogsrå,
    Ja, det funkar jättebra utan napp. Hon somnar precis som vanligt på kvällarna. Hon brukade få sin napp samtidigt som Bolibompa börjar om kvällarna. I går när Bolibompa började glömde hon bort sig och sa "nu får jag nappen". Svarade då "men du har ju gett napparna till tomten". Och då nickade hon och sa inget mer. Hade aldrig trott att det skulle gå så här bra.

    Gav Minna oxå sina nappar till tomten eller har ni försökt sluta på annat sätt?


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis

    Engla har oxå verkligen älskat sina nappar. Därför är jag så förvånad över att det gick så lätt att sluta med dem! Så jag tycker absolut att ni ska prova. Vi har ju sedan september pratat med Engla om att hon ska ge sina nappar till tomten på julafton, så hon har ju varit förberedd på det under en lång tid.


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis
    alexandr skrev 2008-12-28 20:35:53 följande:
    Hej på er alla och god fortsättning!Här har vi haft fullt upp. Vi åkte till min syrra den 24:e och firade Jul, tomten kom, och barnen tyckte det var jätteroligt. D fick en sparkcykel (som man kan ha inomhus), en stor fjärrstyrd bil (från 7 år ) som jag stoppat undan, barbie och ken, trämuttrar och skruvar, dora dvd och pcspel, pärlor och böcker m.m. I år var hon mer intresserad av innehållet i paketen än förra året, fast vi har nu fått problem med förvaringen hemma så vi måste till ikea och köpa ett förvaringsskåp för alla hennes grejer. Singhis: Vi funderar på att köpa samma förvaringsskåp som Engla har är ni nöjda med det?Sedan åkte vi den 25:e till svärföräldrarna och firade jul där också (blev något stressigt att flänga fram och tillbaka). När vi väl kom hem den 26:e blev maken sjuk och igår blev jag också sjuk. Så vi är helt utslagna i nuläget. Hoppas det går över snart.D skall ge napparna till katterna på skansen när hon fyller 3. Vad duktigt av Engla att somna utan napp.D är blöjfri på dagarna, fast inte på nätterna. Det har kommit smygande under hösten. Ibland händer det att hon inte hinner till toan fast inte så ofta.
    Ja, vi är nöjda med bokhyllan. Ska köpa en likadan till Elvira efter nyår.
    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis

    Blöjavvänjningen går inte så jättebra. Problemet är att Engla inte känner när hon behöver kissa eller bajsa. Vi frågar hela tiden om hon behöver gå på toaletten, men hon säger nej i princip varje gång. Så ibland tar jag med henne ändå och säger att vi kan se om det kommer något kiss, och det gör det ju. Då blir hon jätteglad och får sätta upp ett klistermärke. Men hon har aldrig sagt till själv att hon behöver kissa. 

    I förrgår stod hon bredvid mig i vardagsrummet, jag tyckte det luktade bajs men det var inget i trosorna, så jag frågade om hon behövde gå och bajsa. Hon säger nej, och jag går ut i köket. En minut senare kommer hon ut i köket och säger att hon bajsat i trosorna.

    Vi ska fortsätta testa fram tills dagis börjar nästa onsdag. Är det fortfarande samma sak då, låter vi blöjavväjningen bero till våren. Det blir ju lite lättare då när man inte har tjocka ytterkläder.


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis

    Vi ska vara hemma i dag. Johan ska jobba i kväll, han går ut vid 20-tiden när barnen har somnat. Vi ska käka hummer med chiliaioli, tomat- och parmesanostgratinerad fläskfilé med dijonsenapssås och västerbottenbakelser, samt vit chokladmousse med jordgubbssalsa. Jag dricker rött och Johan får väl dricka cola


    Gott Nytt År!


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis

    God morgon och god fortsättning!

    Elvira har sovit sig igenom alla fyrverkerier, men Engla kom in till min säng vid 23:55 när det började smälla ordentligt. Frågade om hon ville titta på raketerna och hon sken upp. Vi drog upp rullgardinen och satt i sängen och tittade ut genom fönstret. Hon tyckte det var jätteskoj! Somnade om vid 00:30.

    Känner mig jättetrött i dag. Jag lade mig 22:15 i går. Elvira vaknade och var hungrig 22:30, sen hann jag knappt somna om förrän Engla kom in till mig 23:55. Somnade om vid 00:30, nappistoppning 02:00, mat 03:30 och Elvira vaknade 06:10. Engla sov till 06:45.

    Maken kom hem från jobbet kl 07:15.


    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • Ninis
    Klina10 skrev 2009-01-02 15:15:49 följande:
    Gott Nytt År från oss i Lomma.Catten - måste hör med dig som kan lite om allergi på barn. Ia har sådana böjveckseksam (ibland tar vi kortison och ibland mjukgörande salva MiniDerm) men så läste jag lite om det och att det kan vara kopplat till födoallergi så funderar på att boka pricktest. Vet du vad ett sådant visar dvs vad kan man kolla? Har dina barn eksem eller torr hud?
    Jag har haft böjveckseksem när jag var liten och har fortfarande eksem. Jag har atopiskt eksem, dvs medfödda anlag för eksem. Jag var känslig mot citrusfrukter när jag var liten, gjorde prictest. Man kan göra pricktest på VC. Ring din husläkare.

    Johan gjorde pricktest för ett tag sedan då han fick reda på att han har kattallergi.

    Elvira har fått eksem på hela armarna och upp på skuldrorna. I dag upptäckte jag att det även är lite i ena kvävecket. En kompis tipsade om att det kan bero på överkänslighet mot sköljmedel, oavsett om det är parfymfritt eller inte. Det är sköljmedlet i sig som man kan vara överkänslig mot. Så i går tvättade jag alla Elviras kläder, sängkläder, handdukar, snuttefilt etc i parfymfritt tvättmedel och torktumlade sedan på lägsta. Får se om eksemen blir något bättre. Om inte ska jag prata med bvc när jag ska dit den 13 januari.
    * Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
Svar på tråden BF februari 2006 Stockholm - del 7