Anonym skrev 2008-12-10 16:13:52 följande:
hur gamla är dina barn? Barn påverkas mycket av ätstörningar även om du tror att dem inte märker. kan bara se till mig själv.
Jo jag vet. Tänker på det varje dag och det var ett av skälen till att jag faktiskt lyckades bli bättre förut, när vi fick barn. Äldsta är strax fem år.
Anonym (Vera) skrev 2008-12-10 16:41:18 följande:
Vad gör dig glad nuförtiden? Försök att få distans till problemen genom att hitta det goda i just ditt liv, du har redan berättat om din och din mans goda relation, säkert finns det mycket annat du uppskattar?!När jag krisar tänker jag på allt jag inte borde, allt jag inte får, allt jag inte ska (eller allt jag bör och måste) och tillslut har jag hetsat mig själv till så mycket panik att jag skyller på mitt dåliga mående (som jag ju har skapat själv) och ursäktar mitt beteende (som ju faktiskt är mitt val) med att jag ju mår sååå dåligt och det är inte lätt just nu och allt det där, men sen, sen ska jag ta tag i det......Det här lät kanske flummigt men så är det för mig. Jag ger mig själv ett dåligt utgångsläge gång på gång.
Det är som du säger, har extremt svårt att se något ljust nu, de mörka pertierna tar upp synfältet på något vis.
Anonym (Vera) skrev 2008-12-10 16:42:16 följande:
Förresten, varför känner du dig onödig?
Det är det bästa ordet jag kan finna på för den känsla som uppfyller mig. Att jag är utbytbar, inte viktig och ja, just onödig. Samtidigt som jag VET att jag är viktig för min man och mina barn, men onödigheten känns hela tiden.
Anonym skrev 2008-12-10 16:50:52 följande:
först och främst; du är inte dum i huvudet. Anorexia är en riktig sjukdom, så jämför inte med cancer etc då det är två mycket allvarliga sjukdomar men med olika orsak. För det andra; skriv ned exakt det du skriver här, ev dra ut texten här, lägg i ett återförslutet kuvert och ta med till läkaren. För jag tror (och det är vad jag tror grundat på vad och hur du skriver) är att när du kommer till läkaren så kommer du inte säga hela sanningen. Du kommer tycka att det är pinsamt, att det inte är en "riktig" sjukdom, och därför dra till med en halvsanning som att du är deprimerad och därför har svårt att få i dig mat, men att du äter fast lite dåligt bara. Läkaren kan därför inte göra någon korrekt bedömning, därför ska du lämna kuvertet det första du gör. För det tredje: Om du har svårt att berätta för din man så gör det genom ett brev. Skriv som det är, han kommer bli glad över att du tar upp det, inte anklaga dig.
Bra idé. Har nog lättare att uttrycka mig skriftligen. Men det känns långt borta att våga erkänna för maken ändå. Läkaren, jo jag vet att jag måste, och då är det kanske lättare med brev eller utdrag härifrån.
Tack alla som skriver, känns som denna tråd blivit en form av livlina, som att det är det enda stället där jag faktiskt fortfarande vågar erkänna att det jag gör ÄR fel.