• Anonym

sjukhusets undersoppa.

Jag har panik!
    Jag väger en bit över 180kg o har nu så ont i hela kroppen att jag knappt klarar av att göra nått.Hittade ett slags recept/diet som lovar att man går ner 4-7kg i veckan samtidigt som de rensar ut matsmältningsorganen.
    Jag väntar på en tid till kirurg om viktop,men de verkar ta tid.

Har någon gjorde denna dieten,ätit soppan?Hur har de isf gått?

• Svar på tråden sjukhusets undersoppa.
  • Winterfresh

Om det är Sahgrenska dieten så har jag ätit den. Stod tyvärr inte ut veckan ut, slutade med den dag 5 då jag var så hungrig och mådde pyton. Visst gick ner 8 kg på 5 dagar men efter att ha slutat äta soppan och sen börjat försiktigt att äta vanligt så gick jag otroligt snabbt upp de där kilona och några till....

Hoppas det går bättre för dig...

• Betty Boop

Du menar nog VLCD-diet (Very low calorie diet). Det innebär att man äter/dricker Nutrilett/Naturdiet-drycker som är måltidsersättning. Jag vägde 142 kg kg innan min viktoperation. Jag gick på dieten innan operationen och gick ner 9 kg på 2,5 vecka.

• Anonym

Så heter den nog ja.Smakar den så illa?
    Hur mådde din mage av all kål o lök?

Winterfresh skrev 2008-12-09 21:19:14 följande:
    Om det är Sahgrenska dieten så har jag ätit den. Stod tyvärr inte ut veckan ut, slutade med den dag 5 då jag var så hungrig och mådde pyton. Visst gick ner 8 kg på 5 dagar men efter att ha slutat äta soppan och sen börjat försiktigt att äta vanligt så gick jag otroligt snabbt upp de där kilona och några till....Hoppas det går bättre för dig...
  • Anonym

Nej,detta är en soppa gjort på lök,kål,tomater,gröna paprikor,morötter,selleri o fransk löksoppa.

Betty Boop skrev 2008-12-09 21:20:56 följande:

Du menar nog VLCD-diet (Very low calorie diet). Det innebär att man äter/dricker Nutrilett/Naturdiet-drycker som är måltidsersättning. Jag vägde 142 kg kg innan min viktoperation. Jag gick på dieten innan operationen och gick ner 9 kg på 2,5 vecka.
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2008-12-09 21:36:27 följande:
    Nej,detta är en soppa gjort på lök,kål,tomater,gröna paprikor,morötter,selleri o fransk löksoppa.Betty Boop skrev 2008-12-09 21:20:56 följande:
    aha ok!
  • aleksa98

Den e inte äcklig, jag har ätit den o vi kallar den för kålsoppa men det e sååååå tradigt att äta den minst 3 gånger om dan, man får panik

• Anonym

Ok,men man får ju iaf äta.Jag har gått på ck från o till i snart 3år o de funkar bara inte.Jag måste få tugga.
    Inget e värre än den paniken jag har just nu.
    Ska man äta den 3gg om dagen?De står inte antal ggr i receptet.

aleksa98 skrev 2008-12-09 21:55:18 följande:
    Den e inte äcklig, jag har ätit den o vi kallar den för kålsoppa men det e sååååå tradigt att äta den minst 3 gånger om dan, man får panik
  • Winterfresh
    Anonym skrev 2008-12-09 21:35:23 följande:
    Så heter den nog ja.Smakar den så illa?Hur mådde din mage av all kål o lök?
    Smakar inte så illa, mådde mest dåligt för att jag ej fick äta "vanlig" mat. Magen mådde bra av kål ch lök där var det inga problem. Men som någon annan skrev så blev det otroligt tradigt att äta denna soppan dag ut och dag in...Blev liksom aldrig mätt....
  • Winterfresh
    Anonym skrev 2008-12-09 22:03:45 följande:
    Ok,men man får ju iaf äta.Jag har gått på ck från o till i snart 3år o de funkar bara inte.Jag måste få tugga.Inget e värre än den paniken jag har just nu.Ska man äta den 3gg om dagen?De står inte antal ggr i receptet.
    Du äter soppan så fort du känner dig hungrig första dagarna, sen lägger man ju till olika saker som frukt mm...Men första dagarna äts bara soppan har jag för mig...Finns inget visst antal om hur många portioner man ska äta osv...
  • Frezalo

Min mor och far äter den soppan. Ska ätas i flera små portioner under dagen för att man inte ska känna sig hungrig. De har VÄLDIGT dålig karaktär och kör nån blandvariant med vanlig mat, men har gått ner en massa ändå.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Anonym (dietist)

Jag jobbar som dietist och skulle hellre rekommendera Dig Nutrilett, Allévo eller liknande framför kålsoppan. De innehåller både de proteiner och näringsämnen du behöver, vilket kålsoppan inte gör. Risken med att inte få i sig proteiner är bland annat att du tappar onödigt mycket muskelmassa och därmed sänker ämnesomsättningen. Det gör det lättare att gå upp i vikt snabbt efter sopp-perioden.
    Lycka till och försök att inte få panik, det gör bara att du mår dåligt. Lätt för mig att säga, jag vet, men jag menar det verkligen.

• Frezalo
    Anonym (dietist) skrev 2008-12-10 10:45:12 följande:
    Jag jobbar som dietist och skulle hellre rekommendera Dig Nutrilett, Allévo eller liknande framför kålsoppan. De innehåller både de proteiner och näringsämnen du behöver, vilket kålsoppan inte gör. Risken med att inte få i sig proteiner är bland annat att du tappar onödigt mycket muskelmassa och därmed sänker ämnesomsättningen. Det gör det lättare att gå upp i vikt snabbt efter sopp-perioden. Lycka till och försök att inte få panik, det gör bara att du mår dåligt. Lätt för mig att säga, jag vet, men jag menar det verkligen.
    Men att äta sjukhussoppa och komplettera med tex bönor/linser eller proteinpulver om det funkar?
  • Anonym (dietist)
    Svar på #13
    Jag förstår hur du tänker och det är inte fel men risken är ändå att man drabbas av näringsbrister om man håller på en längre tid. Det handlar ju också om vitaminer och mineraler och de är tillsatta i Nutrilett och liknande produkter. Naturligtvis handlar det om hur länge man tänker hålla på.
  • Frezalo
    Anonym (dietist) skrev 2008-12-10 11:06:42 följande:
    Svar på #13Jag förstår hur du tänker och det är inte fel men risken är ändå att man drabbas av näringsbrister om man håller på en längre tid. Det handlar ju också om vitaminer och mineraler och de är tillsatta i Nutrilett och liknande produkter. Naturligtvis handlar det om hur länge man tänker hålla på.
    Absolut! Är inte dietist, men "självpåläst" inom kost eftersom jag tycker det är väldigt intressant och det ultimata är väl att äta en allsidig kost för att få i sig allt man behöver och inte äta MER än man behöver? Det jag undrade vara bara om man inte kunde lösa proteinbristen i soppan genom att äta ett tillskott av det i tex bönor/linser eller pulver.
    Alla dieter är ju just dieter och ska väl bara tillämpas under kortare perioder?
  • Anonym (dietist)

Frezalo skrev 2008-12-10 11:11:38 följande:

Absolut! Är inte dietist, men "självpåläst" inom kost eftersom jag tycker det är väldigt intressant och det ultimata är väl att äta en allsidig kost för att få i sig allt man behöver och inte äta MER än man behöver? Det jag undrade vara bara om man inte kunde lösa proteinbristen i soppan genom att äta ett tillskott av det i tex bönor/linser eller pulver. Alla dieter är ju just dieter och ska väl bara tillämpas under kortare perioder?
    Visst är det så. Anledningen till att jag är lite negativ till det är att man inte löser alla brister genom proteintillskott. Men du har helt rätt i att det är ett alternativ om man inte tänker hålla på så länge. Men jag är kanske lite "skadad" - har haft många patienter som kört på Nutrilett och lyckats jättebra
  • aleksa98

Men kan du inte blanda nutrilett med typ ett mål mat om dagen, så får du ju äta, kanske tar lite längre tid men dock.

Svar på tråden sjukhusets undersoppa.