• Bli pappa 2009

Tvättar ni bebisens kläder först?

Hej..

När ni har köpt kläder till er bebis som ska komma. Tvätta ni dom innan ni ska använda dom?

• Svar på tråden Tvättar ni bebisens kläder först?
  • sursocka

Jag har hört att det ska räcka med att strycka kläderna för att få kemikalierna att försvinna... något med värmen då kanske vad vet jag Själv har jag dock tvättat mina för säkerhets skull även fast jag tror att det går bra utan för de allra flesta bebisar. Men som förstagångsmamma är man väl lite nojjig och gör allt som alla andra gör för att vara på den "säkra sidan" och för att få lite ro i själen

• SilentStar

japp, jag kommer tvätta alla babykläder innan de används, köper både nytt och begagnat och ser det som självklart

• lilla sannaw

självklart måste du tvätta babykläderna innan du använder dom, med parfymfritt tvätt och sköljmedel!

• fililo

camillas1985 skrev 2008-12-10 14:25:43 följande:

Kan man få ur kemikalierna ur kläderna genom att bara handtvätta plagget? Jag har ingen tvättmaskin i lägenheten och har jag då nyss haft tvättstuga och får eller köper ett nytt plagg så kan det ju ta över en vecka innan jag får möjlighet att tvätta det i maskin.
    självklart
  • La Lola
    fililo skrev 2008-12-10 17:46:21 följande:
    camillas1985 skrev 2008-12-10 14:25:43 följande: självklart
    Självklart?
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • fililo

La Lola skrev 2008-12-10 18:18:46 följande:

Självklart?
    jaa. det är tvättmedel och vatten, samma sak.
  • La Lola
    fililo skrev 2008-12-10 18:52:01 följande:
    La Lola skrev 2008-12-10 18:18:46 följande: jaa. det är tvättmedel och vatten, samma sak.
    Man får nog handtvätta väldigt länge då för att det ska bli samma resultat som en timmes maskintvätt på typ 60 grader.
  • Ninnis75

Ok vissa plagg luktar illa då tvättar jag men jag har inte tvättat alla plagg. Är nyfödda bebisar så känsliga tror ni ? Olika e klart och om man själv t.ex är känslig kanske det är ärftligt.

• La Lola
    Ninnis75 skrev 2008-12-10 22:03:53 följande:
    Ok vissa plagg luktar illa då tvättar jag men jag har inte tvättat alla plagg. Är nyfödda bebisar så känsliga tror ni ? Olika e klart och om man själv t.ex är känslig kanske det är ärftligt.
    Såklart är de det.
    Deras hud har ju varit skyddat från allt.
Svar på tråden Tvättar ni bebisens kläder först?