• Bli pappa 2009

Tvättar ni bebisens kläder först?

Hej..

När ni har köpt kläder till er bebis som ska komma. Tvätta ni dom innan ni ska använda dom?

• Svar på tråden Tvättar ni bebisens kläder först?
  • Sibeb
    Svar på #60
    Du har helt rätt!

Därför är jag väldigt noga med maten jag köper! Har helt slutat att köpa mat med sötningsmedel (håller mig till vanligt socker), har börjat baka eget bröd, kollar efter olika E-medel i mat osv. Tror att det har större betydelse vilka kemikalier man får i sig, än vad man har på kroppen.

Jag antar att ni som tvättar alla era och era barns kläder även har koll på detta?
    EKJ76 skrev 2008-12-11 13:33:58 följande:
    Svar på #59Fast det är skillnad på bakterier (som man kan bli överkänslig om man inte utsätts för) och kemikalier
  • Sibeb

Naturligtvis menar jag nya kläder. Även jag tvättar använda, smutsiga kläder

• AkoKola

Jag är själv allergisk mot de flesta nya kläder (får utslag över hela kroppen), så jag har tvättat de få bebisplagg jag köpt än så länge.
    Känns väldigt dumt att chansa då jag själv är allergisk...

• Spindelskratt

Tvättar alltid nya kläder, även om det är till oss.
    Till babyn nu tvättar jag i oparfymerat.
    Detta även för att få bort kemikalier som finns på nya kläder o som kan utlösa allergi.

Men även för att vi är överkänsliga mot parfymer.

• La Lola
    Sibeb skrev 2008-12-11 13:42:59 följande:
    Jag antar att ni som tvättar alla era och era barns kläder även har koll på detta?
    Jag skulle nog slå knut på mig själv till slut om jag skulle ha stenkoll på allt.
    Så näe, mat kollar jag inte så jättenoga.
    Jag koncentrerar mig på kemikalierna i kläderna, främst efter att ha läst att det finns ämnen som kan påverkar fertiliteten negativt.
    O det får mig att undra om det är därför så pass många idag har svårt att bli gravida. Beror det på kemikalierna vi fick i oss som barn?
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • lillasmilla

Man kan inte, och ska inte skydda sina barn mot allt. Tror oxå att lite skit rensar magen.Men, det är skillnad på damm från golvet hemma, och alla kemikalier i kläder. Har inte heller koll på vad som finns i maten, men inbillar mig att man kommer ganska långt på att försöka handla ekologiskt och undvika halvfabrikat. En sådan enkel grej som att tvätta kläder, det gör jag gärna, utan att behöva kalla mig curlingförälder.

• zandraw

Ja tvättar alltid alla nya kläder oavsett vem dom är till!

Mina älsklingar Sebastian 051021 & Alva 071019
  • fililo

La Lola skrev 2008-12-11 13:56:26 följande:

Jag skulle nog slå knut på mig själv till slut om jag skulle ha stenkoll på allt. Så näe, mat kollar jag inte så jättenoga. Jag koncentrerar mig på kemikalierna i kläderna, främst efter att ha läst att det finns ämnen som kan påverkar fertiliteten negativt. O det får mig att undra om det är därför så pass många idag har svårt att bli gravida. Beror det på kemikalierna vi fick i oss som barn?
    man behöver inte ha stenkoll. men glutamat och en del av E-numren, och sötningsmedel borde bannlysas
  • Rigmor Mortis

Sibeb skrev 2008-12-11 13:42:59 följande:

Inte lika noga. Det ÄR godkänt för livsmedel och alltså en gång bedömt som mindre farligt - jämför med formaldehyd som alla vet är livsfarligt och som finns i kläder.

Varför bannlysa ALLA E-nummer? Några förstår jag att du inte vill äta, men alla....?
  • Miamaria 79

jag ska tvätta innan.
    Råkade själv ut för en kraftig allergisk reaktion med nässelutslag över heeela kroppen av jeans för några år sedan.
    Det var hemskt!! klåda och feber.

• lo800

Nej jag kommer inte tvätta nya kläder innan. Frågade min mamma om det där och hon hade då aldrig hört talas om något liknande. Kanske var det inte lika farliga kemikalier på 70-talet eller så är vi mer upplysta nu. Vet inte. Men jag tror det hela är lite överdrivet. Får mitt barn utslag kommer jag naturligtvis testa om det hjälper att tvätta kläderna först.

• La Lola
    lo800 skrev 2008-12-15 11:38:57 följande:
    Nej jag kommer inte tvätta nya kläder innan. Frågade min mamma om det där och hon hade då aldrig hört talas om något liknande. Kanske var det inte lika farliga kemikalier på 70-talet eller så är vi mer upplysta nu. Vet inte. Men jag tror det hela är lite överdrivet. Får mitt barn utslag kommer jag naturligtvis testa om det hjälper att tvätta kläderna först.
    På 70-talet var det nog ännu värre!
    O det är det som får mig att undra om det därför så många i min ålder har problem att bli gravida eftersom vissa ämnen i kläder kan ge skador på fortplantningsorganen.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • MissOsbourne

Jag har nog ärligt talat ALDRIG tvättat ett plagg innan det ska användas i hela mitt liv...=)

• ElinaLundberg

Ciao! Jag vet av egen erfarenhet, köpte mig ett linne på jc som jag inte tvättade innan användning och jag fick hemskt mycket utslag på magen just för att jag inte tvättat.
    Efter det tvättar jag alltid nya kläder oavsett.

• kakan20

man bör tvätta alla kläder man har nära inpå kroppen. det är väldigt mycket kemikalier och mycket smutsiga kläder man har på sig annars. Tänk på vart dom varit ända från början till ni köpt dom..

Svar på tråden Tvättar ni bebisens kläder först?