Inlägg från: Angelica 3 barn |Visa alla inlägg
  • Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Hur går ansökan om vårdbidrag till egentligen?

Vad går de efter?
  • Angelica 3 barn

Hum, vi kommer nog inte få mycket då i vårdbidrag.

Det jag mest vill ha lite ersättning för är alla möten o all frånvaro från jobbet man får.
    Vissa perioder är det väldigt tätt o blir en hel del frånvaro.
    Sliter på kläder gör han knappt eftersom han så lugn.
    Däremot kommer det bort lite kläder i skolan eftersom han kan glömma gymnastik kläder i skolan eller vantar osv, oftast är han väldigt noga med vad han hade med sig men kan även hända att han har noll koll.
    Oftast enka saker i vardagen som kan ställa till det för honom som tex när han skulle gå hem från skolan själv första gången i höstas.
    Jag anade att detta kan gå helt åt pipan men var tvungen chansa. Kunde ju inte ta ledigt varje dag efter han slutat skolan.
     Ritade en karta, visade på vägen till skolan olika riktmärken, röd villa, stort staket, stora granar osv. Ja sa han men tittade knappt.
    En kvart efter skolan slutade ringer han mig på jobbet o är helt förtvivlad. Han hittade inte o hade gått åt fel håll med hjälp av kartan.  Alltså vridit den fel o gått helt galet. Vi gått den vägen huuuuuur många ggr som helst men när vi går tillsammans så är det som han inte bryr sig titta runt omkring, han bara hakar på. Såna enkla saker kan göra vardagen riktigt jobbig.
  • Angelica 3 barn

molly
    på landstingets sida kan man också läsa lite.              www.autismforum.se 
    Säger också lycka till på mötet.
  • Angelica 3 barn

Å, jag får tacka jag med .

Känner  att man är lite ensam i situationen och behöver höra att det finns fler. 
    Jag ska verkligen försöka tänka på alla stressade o udda situationer när jag fyller i ansökan.
    irre42
    Skönt att höra att det funkade bättre m att byta skola.
    Hur hanterar din dotter att hon inte är som alla andra nu under tonåren?
  • Angelica 3 barn

Känner igen mig med att omgivningen nog kan tycka att min son är störig eller otrevlig.

Är ju som sagt inget som syns utanpå.
    Till molly vill jag  säga:
    Det kommer säkert gå bra i morgon o är det något ni misstänker kommer det ta tid smälta  om era misstankar stämmer men sen är det en lättnad att veta.
    Lycka till  i morgon.
  • Angelica 3 barn
    Tänk att din son behövde stå ut med så mycket innan det blev utredning på riktigt. Jag tycker vi fick diagnosen sent.. Min son blev utredd vid fem men då hittade de inget sen nu bad vi om ny utredning o då var det inga tvivel om Asperger.
    Nu har han hunnit gå hela fyra år i skolan men mist massor känns det som. tänk att känna att man som liten alltid blir feltolkad. 
    I dag i skolan hade det tydligen blivit massor av missuppfattningar mellan honom o vänner.
    Han har så svårt att förklara om något känns tokigt  så ofta blir han bara ledsen eller arg.
    Sigge
    Jag kan hålla med om att min Adam är galen i sötsaker. Om vi tex fikar så har det nu blivit en grej hemma att fråga hur många kakor får man ta?? annars skulle alla gå åt direkt.
    Godis kan han äta tills det nästan kommer upp samma väg. Där måste vi också ha koll så det inte blir för mycket annars kan det bli jobbigt under natten m illamående o kräkning.
  • Angelica 3 barn

Grönsaker funkar inte alls här...

Väldigt kräsen m mat i överhuvudtaget.
    Svårt för såser o man får absolut inte blanda ihop maten tex lasagne är ju bara en enda gegga för honom. 
    Frukt funkar bra men när lördagen kommer ska det  vara godis... 
  • Angelica 3 barn

molly

Vad skönt för er att allt gick bra.
    Visst är det så att man älskar sina barn lika mycket oavsett. Inget som ändras bara för att de får en diagnos.
    Självklart kan du hänga kvar här   .
  • Angelica 3 barn

Jag känner en stor lättnad över att fått diagnos efter många år med misstankar. Nu kan vi verkligen jobba med sonens svårigheter o kunna läsa på mer inom området.

Det är otroligt påfrestande att gå o bara undra o gissa.
    Blev faktiskt lite lättad när vi fick diagnosen på vår son. Äntligen något att ta på, hjälp att hämta, mer förståelse.
    Är det någon som har läst bra böcker om Asperger? tar gärna emot bra tips.
  • Angelica 3 barn
    Svar på #45
    Blev väldigt glad när jag läste ditt inlägg.
    Min son säger också att han är glad över att ha Asperger..
Svar på tråden 10 år och Asperger