Inlägg från: Angelica 3 barn |Visa alla inlägg
  • Angelica 3 barn

10 år och Asperger

Här litas det fullt ut på att mamma ska ha koll på alla saker....

Det kan bli lite problem när tex han städar för då slängs allt in i lådor ( smutsiga kläder som rena) allt ska bort sen ska  jag ha koll på vart allt finns .
    Städning inget som min son prioriterar heller men han har koll på sina bästa böcker o serie tidningar o dom får man inte röra.
  • Angelica 3 barn

Tänk, var på utv samtal i går o fick faktiskt höra massor av positiva saker...

Tydligen har han blivit mer öppen ( i lilla gruppen ). 
    Hittat på massor till rollspel som de håller på med nu o även spelat upp för klassen. Han var bra på engelska o jätte bra läsförståelse. 
    Varit aktiv på raster  o åkt pulka osv ( det behöver man ju inga direkta regler för o man kan åka flera utan att leka).
     Det som var jobbigt var ju matten som vi vet och inlämning av läxor... han känner sig osäker på när de ska lämnas fast jag påminner på morgonen... kan släpa böcker i en vecka fram o tillbaks fast de klara o kan lämnas in. 
    O fortfarande tycker han det är jobbigt när det blir trångt o stökigt på väg till matan o stå på led när det puffas p puttas. Men nu ska han få gå o äta med lilla gruppen så slipper han allt ståhej som blir i leden till matan. 
    Känner att lärarna blivit mer förstående sen de fick reda på diagnosen o vill hjälpa, underlätta... kunde ju hänt tidigare bara.
    I går skrev vi på ansökan till nya skolan, känns bra även om man kan bli lite orolig över hur det ska gå o om det blir bättre.  
  • Angelica 3 barn

Välkommen Jenny

Nä, har inte varit hälsa på AS skolan ännu men ska ringa snarast o boka.
    Ska blli väldigt spännande.
    Nuvarande skola vet om allt o alla tror detta blir bäst för honom. Finns ingen kunnig personal just nu som kan förstå o ge bästa hjälp...
    I fredags sprack glädjen igen... Sonen i slagsmål med annan pojke ( okänd för min son). Denne pojke hade kommit o ryckt av min son o hans kompis deras spade som de hade o då brast det för min A o han o kompisen hade försökt få tillbaks spaden genom att ta fast killen var på denne kille gav sig på A o gav några regäla käftsmällar.
    Fröken ringde berätta A var helt förtvivlad o att han   tyckte det hela var obehagligt. Killarna hade senare fått tala ut o ta varandra i handen men A tyckte inte det såg ut som killen menade det han sa.....  Min sambo tog med A ner på stan för o köpa favorit bok , det hjälpte lite men han var helt otröstlig hela kvällen, bara grät o grät. tror det var svårt för honom att förstå det hela.
    Lördagen var han glad igen o pratade inte så mycket om det.
    I morse sa han att det var helt ok att gå till skolan men han hade svårare än vanlligt att somna i går.

Hur är det med era barn på tal om sömn?? Har de svårt att somna på kvällen??
    lät som det var vanligt på hab.

• Angelica 3 barn

Nä, jag önskar verkligen att han kunde slappna av på kvällarna för han är helt sjukt trött på mornarna sen. Helgerna sover han oftast till halv tio om vi inte väcker.

Nog för att han är väldigt lugn på kvällen men känns inte bra när man hör att han fortfarande vaken vid halv elva med tanke på att han ska upp innan sju på morgonen sen.
    Vi testat att han får vara vaken längre på kvällarna men spelar ingen roll, tar bara ännu längre tid.
    Känner igen det där med att väcka halva huset när de ska "smyga" på natten... A kan vakna o gå på toa, tänder o smäller i dörrar o tänker inte alls på att vara lite smidig för att andra sover .
  • Angelica 3 barn

Jenny

Är din son trött på morgonen?
    Jag tycker verkligen det är jobbigt att höra sonen vaken när man själv börjar släcka ner. I bland har man ingen aning om när han somnat för man själv somnat före  (händer oftast).
    Vi dokumenterade hans sömn mönster för ca ett år sen och sen skulle de på hab skicka vidare till läkare man har inte hört något ännu.
    Välkommen Tina!
    Visst känns det skönt att få diagnos när man väntat så länge.
    Vi höll på sen sonen var fyra, fick diagnosen 6 år senare känns som man missat massor o så mycket som hade kunnat underlättat om man vetat tidigare.
  • Angelica 3 barn

Tina!
    Känner så igen mig i det du skriver om att man kände sig så ensam i allt när det startade med misstankar.
    Vi fajtades varje dag med att sonen slog andra o förstod inte alls varför man inte kan drämma en spade i skallen på någon om man inte förstog vad kompisen menade, hade det super tufft med allt sånt en period när han var 2-6. Fick vara nära hela tiden för att hinna bryta, stoppa honom innan det var försent. Han blev lite som svarta fåret på gården, andra barn tyckte att han bara slogs.
    Nu är han väldigt lugn, har hänt att han slagit till sin grannkompis och då var det för att kompisen inte lyssnade på att A tyckte det var jobbigt när kompisen lät så mycket hela tiden. Han blir lite stressad av vissa ljud. man får förklara o förklara.... får inte slåss, prata med kompisen i stället.... Men som han brukar säga, jag har så svvårt att formulera mig.

med kläder har det alltid varit lite speciellt. Hade svårt som lliten att känna nu är det varmt, dax att ta av mössa o vantar, svetten rann om honom men vantar skulle ju man ha, hade han ju lärt sig. Sen samma fajt när det var dax för o börja med mössa o vantar. Får fortfarande påminna, nu är det varmt, du behöver inte mössa o vantar.
    Allt ska sitta perfekt också. Jag älskar baggy jeans på killlar men det funkar inte på sonen, ska sitta ordentligt.
    Försöker jag tyffa till frisyren lite går han direkt o plattar till.

Min son  kan också kännas låg ibland o man undrar vad det är. Oftast får jag bara som svar att det inte är något.

Runt 6 år hade min son också väääääldigt mycket tankar o prat om döden så tror nog det tillhör åldern.

I hlegen sa A helt plötsligt det finns dom som tar självmord...
    Hua, jag blev rädd, vart har han snappat uppp det??

• Angelica 3 barn

Sigge
    Visst är det underbart när de helt plötsligt klarar något de trott de inte klarar själva innan. Man blir så glad

• Angelica 3 barn

Helen:

Du har säkert massor  av erfarenhet att dela med dig av till oss.
    Går dina barn i vanlig skola?
  • Angelica 3 barn

Helen

Vad skönt att höra att skolan funkar bättre när de bytte.
    MIn son har det jobbigt nästan varje dag o blir alltid något som missuppfattas eller tolkas fel både från hans o de andra barnens sida.
    Han känner sig inte längre bekväm i skolan efter allt som hänt o det tycker jag är jobbigt att ändå le o se glad ut på morgonen när jag släpper av honom i skolan trots att jag vet att han inte trivs o har det tufft socialt med de andra.
    Här finns det också gymnasie för AS o det känns bra.
  • Angelica 3 barn

Svar på  #107

Vad jag förstog på habiliteringen så var det inte ovanligt att dessa barn hade lite problem med sömnen men är säkert olika där med som med allt annat.
Svar på tråden 10 år och Asperger