• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 6

Välkomna in!
    Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.
    www.fiskarhedenvillan.se
    Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.
    Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.
  • Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6
  • Busungarnas mamma
    Vi lyckliga som är på gång, eller redan igång med att bygga ett hus från FH:

Busungens mamma - Lärkan Bygget pågår (inflyttning januari -09)
    Flaxa1 - Doppingen Bygget pågår (beräknad inflyttning mars -09)
    MillaJ - Tranan Bygget pågår
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren Bygget pågår (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen Bygget pågår
    Nane - Domherren förlängd Bygget pågår (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen Bygget pågår
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32 -08)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan Bygget pågår morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen
    Alayah - Hägern Bygget pågår (leverans vecka 47 -08) blandbarnochdammrattor.blogspot.com/
    FHLärkan - Lärkan Bygget pågår (leverans vecka 47 -08)
    LizLind - Doppingen Bygget pågår (leverans vecka 40 -08)
    Blåsan - Orren
    JennyKa - Trasten Bygget pågår

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Lövsångaren (breddad)
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Lommen (förlängd) (fiskarhedenvillan.blogspot.com/)
    MalinT - Domherren
    Truffles - Domherren
    Lisamargareta - Lövsångaren (förlängd)
  • Nanna 79

Ni som har målat er innertakspanel...hur många gånger målade ni det för att få det vitt?
    Vi hade ju beställt vitt, men fick det laserat. Nu visade det sig att de slutat göra det eftersom det var så mkt problem. Nu velar vi mellan att ha det endast laserat ( som jag verkligen inte vill) eller att måla allt. Jobbigt!

• Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2008-12-30 21:27:46 följande:
    Ni som har målat er innertakspanel...hur många gånger målade ni det för att få det vitt?Vi hade ju beställt vitt, men fick det laserat. Nu visade det sig att de slutat göra det eftersom det var så mkt problem. Nu velar vi mellan att ha det endast laserat ( som jag verkligen inte vill) eller att måla allt. Jobbigt!
    Om ni ska göra det själva på det laserade, hur funkar det då med kvistarna?
    Jag vet inte hur de gör när det är laserat? Kvistlackar de innan lasyren?

Vi har ju målat vårt tak själva.
    Vi fick kvistlacka 2 gånger, sedan målade vi vanligt en gång och vi ska nu sprutmåla det en sista gång när det sitter på plats.
  • Nanna 79
    Busungens mamma skrev 2008-12-31 11:07:12 följande:
    Om ni ska göra det själva på det laserade, hur funkar det då med kvistarna?Jag vet inte hur de gör när det är laserat? Kvistlackar de innan lasyren?Vi har ju målat vårt tak själva.Vi fick kvistlacka 2 gånger, sedan målade vi vanligt en gång och vi ska nu sprutmåla det en sista gång när det sitter på plats.
    Det är det jag undrar över. Om vi ska behålla det laserade som det är eller måla det. Eller om det är så att vi måste beställa ett nytt tak som vi kan måla vitt. Det här var verkligen inte roligt. Får ringa till nån färgbutik och fråga, men tänkte om det är nån här som vet? Men det är alltså 2 lager med kvistlack som gäller?

Tror vi kommer flytta in maj förresten.
  • Nanna 79

Hur funkar det med att sprutmåla? Är det någon som gör det åt er? Eller gör ni det själva? Låter ju smidigt!

• FHLärkan

som vi har spacklat nu så behövs det 2ggr sen bättra på där det behövts en tredje gång, men det beror vell på hur bra teknik man har. man får spackla tills man själv är nöjd helt enkelt.
    vi har snart laserat all innertaks panel en gång och det är säkert 10timmars arbete för två personer att göra. så att helt täckmåla må vara drygt men fint. vi resonerade så att om vi nu helt enkelt skulle ångra oss och vill ha täckande så går det ju att måla på den laserade panelen när den har spikats upp.
    Jag tror inte man behöver kvistlacka när man använder lasyr, så sa iaf. dom på färghandeln.

Vi siktar just nu på att få huset klart till maj månad. vi får se hur mycket tid man får att jobba i huset sen. vi ska bli en liten familj om ungefär 5veckor så då kan jag tänka mig att man blir rätt trött och sliten bara av att vara vaken hela nätterna av en skrikande unge. :)

Gott Nytt År!
    Mvh Tobbe

• Nanna 79

FHLärkan- Ah, det låter ju bra om vi skulle slippa kvistlacka. Menade de att man inte behöver kvistlacka om man endast ska ha det laserat? Vi har ju ett laserat tak som ligger och skulle nu vilja ha det vitt.
    Mysigt med en liten bebis. Vår lilla Olle kom ju ca 4 veckor innan husleveransen och det har funkat bra. Inte säkert att er lilla kommer skrika

• Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2008-12-31 12:31:18 följande:
    Hur funkar det med att sprutmåla? Är det någon som gör det åt er? Eller gör ni det själva? Låter ju smidigt!
    Vi gör det själva.
    Vi har fått låna en "spruta" av färgbutiken, där vi handlar allt till huset.
    Felix ska bli storebror
  • FHLärkan

Nanna79-
    Det är nog bäst ni frågar någon som verkligen kan det där med kvistlack och heltäckande.
    Men jag tror den här färgen är något för de som vill slippa kvistlackningen.?!
    www.nordsjo.se/proffs/nyheter.asp

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6