• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 6

Välkomna in!
    Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.
    www.fiskarhedenvillan.se
    Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.
    Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.
  • Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6
  • Nanna 79
    Busungens mamma skrev 2008-12-31 15:17:09 följande:
    Vi gör det själva.Vi har fått låna en "spruta" av färgbutiken, där vi handlar allt till huset.
    Ah, vad bra!
    FHLärkan skrev 2008-12-31 16:14:22 följande:
    Nanna79- Det är nog bäst ni frågar någon som verkligen kan det där med kvistlack och heltäckande.Men jag tror den här färgen är något för de som vill slippa kvistlackningen.?! www.nordsjo.se/proffs/nyheter.asp?id=14
    Ja, jag ska prata med dem på fredag. Den färgen verkade bra, men ska som sagt höra vad de säger.
    Gott nytt år på er
  • Nanna 79

Vi bestämde oss igår för att ha taket laserat så nu är det problemet ur världen. Hoppas att ni hade en trevlig nyårsafton!

• MillaJ

När man ska lasera taket behöver man inte kvistlacka. Däremot om du om några år vill täckmåla så måste du då kvistlacka annars "blöder" de igenom. (Våra kompisar har provat...)
    Jag gjordet lite olika tester för att se om det gick att lasera det bara en gång ex. blandade i mycket pigment för att få samma vithet som med två strykningar.
    Tyvärr blev resultatet som alla "kunniga" sa att det är oerhört svårt att få det jämt med endasta en strykning eftersom träet suger åt sig olika. Så det var bara att bita i det sura äpplet och stryka två gånger. Får trösta mig med att jag då får bättre UV-skydd och slipper gulnandet...

Vi flyttar in i slutet av februari!

• Truffles

God fortsättning allihopa!

Vi har ju täckmålat och det tog sina modiga timmar vill jag lova. Nu har ju tyvärr vårt panel spruckit (som vi tycker, alldeles för mycket) och jag vet inte om det har med täckmålningen och förmålningen att göra.

Ang att inte kvistlacka när man laserar så kanske det fungerar så idag, men när min mamma byggde sitt hus i början av 90-talet laserade målarna alla tak och de är idag alldeles gulfläckiga. Väldigt tråkigt och inte alltför snyggt tyvärr.

• Blåsan
    Busungens mamma skrev 2009-01-02 22:25:54 följande:
    Åhh, vilken härlig utsikt
    lite mer träd ska ner så vi får se ännu lite mer av sjön
  • Truffles
    Blåsan skrev 2009-01-02 22:20:34 följande:
    Har lagt in bilder på vår tomt i bloggen så det är bara att kika in om ni är nyfikna =) nogg.se/sockerbullen
    Ser underbart vavckert ut! Är det en rejäl lutning på tomten eller är det en synvilla? Kommer Orrens stora veranda att riktas mot sjön kanske?
  • LizLind

Busungens mamma:Grattis till bebisen i magen

Blåsan:Jätte fint läge för huset ni kommer att få!Har ni köpt tomten av eran kommun?

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6