• Lum

Blåbärsylt

Hejsan!
    Jag undrar om någon har erfarenhet av att koka blånärssylt. Jag har bär i frzsen och blev sygen på att koka sylt, men vet inte riktigt hut förhållandet mellan socker och bär ska vara. Vill helst inte ha för mycket socker, men det ska ju samtidigt smaka gott!
    Hur länge ska man koka? Är även tackdsam för allmänna tips inför syltkokningen.

• Svar på tråden Blåbärsylt
  • L8P8

Det enklaste är att köpa syltsocker, då står det på paketet hur man ska göra...
    Lycka till

• Lum

Ja, det kanske är en idé...Men visst går det med vanligt socker också? Så slipper jag gå till affären...lat.... Mren det är klar, om det blir mycket bättre med syltsocker så kan det ju vra värt det. Någon som har erfarenhet?

• Jennie Brunflo

Det går jättebra med vanligt socker.

Kolla i en kokbok hur du ska göra.

• L8P8

Det är klart att det går bra med vanligt socker, men då ska man ha natriumbensoat oxå...
    Så om du inte har det hemma får du iallafall gå till affären

• MissBeccis

Så här brukar jag göra:

1 kg blåbär
    ½ kg socker

Rensa bären. Lägg dem i en syltgryta med eventuellt lite vatten. Upphetta långsamt och låt dem koka 5 minuter. Sätt till sockret och koka ännu 10-15 minuter. Skumma. Häll upp sylten het på rena, varma burkar.

• Lum

Tack för svar!

Så då går det utan natriumbensoat också? Vad är det bra till annars? Är det hållbarheten kanske?

MissBeccis: Tror du att det går med mindre socker också? Jag ar så lite erfrenhet av det här...

• Jennie Brunflo

Jag har aldrig använt natriumbensoat och det går så bra ändå.

Blåbär kan bli lite sura om man tar för lite socker.

• MissBeccis

Lum: Ja det går, men det håller sig inte lika länge.
    Vet inte om det går bra med mindre socker, har aldrig provat, men koka bara en halv sats om du inte har så mycket socker hemma. Det gör jag ibland, och så ger jag bort som "gå bort present" och till vänner och släkt.

• JsN
    För att slippa vattnet (och få en fastare sylt) kan man låta bär och socker stå ett par timmar och vätska till sig innan man kokar sylten.
    *vill också ha blåbärssylt*
  • JsN

Med mindre socker håller sylten sämre, men om den förvaras fryst så spelar det ingen roll.

• Lum

Åh, tack för alla svar!
    Hållbarheten är jag inte så bekymrad om, för sylten kommer nog gå åt fortare än kvickt... Jag ska prova med lite mindre socker än i recepte och se hur det blir. Smakar det inte bra antar jag att det gåt att eftrsockra och koka lite till, eller vad tror ni?
    Jag ska prova det där med att låta dem stå ocjk safta innan kokningen.

Vad roligt! Här ska kokas blåbärssylt! Vad husmoderlig jag känner mig!

Jag återkommer med rapport om hur det gick!

• Lum

Nu står de och saftar, blåbären.

Jag skickar över lite för provsmakning till dig JsN!

• Lum

Nu kokar det. och det kommer en massa skum.
    Jag har för mig att mamma brukar pta bort skummet när hon kokas sylt. Måste man göra det?

• Sofia86

Den blir mer hållbar om man tar bort det. Annars kommer det ju in en massa luft i sylten och det är aldrig bra. Jag brukar hälla upp sylten i riktigt varma burkar (har dem i ugnen på 100 grader) och så fylla ända upp. Då får man så lite luft i som möjligt. Har aldrig haft i natriumbensoat, men sylten brukar aldrig bli dålig, kan hålla i flera år.

Lycka till!

• lata kocken Johanna

småförpackningarna med syltsocker (de där man tar ett paket socker för att få ett kilo sylt eller om det var till ett kilo bär - minns inte) är uuuunderbara

sylten blir inte för söt och ganska ordentligt fast

inte som de större paketen

• Lum

Vill barr berätta att sylten blev riktigt bra! Jag hade 1/2 kilo blåbär och 200 g socker. Jag tycker at det blev lagom sött på det sättet. Nu kan jag äta blåbärssylt på min gröt varje dag!!!
    Tack för all hjälp!

Svar på tråden Blåbärsylt