• elin86

    Kan inte betala hyran!

    Vet det fan vad jag ska göra nu! Äger inte en krona och min hyra ska vara betald den 25 december. Finns ingen jag kan låna pengar av heller=/ Mår så jävla dåligt just nu,,,,,

    Vet ni om det finns nånstans möjlighet att låna pengar till hyra, mat osv?

  • Svar på tråden Kan inte betala hyran!
  • Anonym

    Skulle aldrig säga att jag inte har råd att låta mina barn flytta hem om dom inte klarar sig en kortare period.

  • jordgubbe0812

    För 10000 år sedan när jag pluggade på gymnasiet var matte C obligatoriska på naturprogrammet så visst finns de folk som läser det. Fast har man problem med B-kursen är C-kursen inget jag rekomenderar.
    TS kolla upp vad utbildningen du är intresserad av kräver. Har den inte matte B el C som extra krav räcker det med att du klarar 90% av poängen från gymnasiet (för 10000 år sedan iallafall)

    Ari Gold skrev 2008-12-18 18:51:24 följande:


    Jag känner ingen som läst matte C på gymnasiet...det igår inte i standardbehörigheten, ev ekonomiska utbildningar som kräver det men det är ju ändå inte din grej.Kolla med komvux vad som behövs för att läsa in gymnasiekompetens och få slutbetyg. Kolla möjligheterna att börja läsa redan i vår. Och tacka ja till fasters erbjudande!!!
  • Stoffe76
    Anonym skrev 2008-12-18 19:19:46 följande:
    Jag har ett bra råd: ta med dig en invandrare och säg att det är din nya pojkvän, då pungar de ut genast. Jag fick inget fast jag satt där höggravid och grät, men då skickade jag dit min pojkvän istället, och han smilade upp sig, och vi fick kosing direkt.
     Det där är så otroligt fånigt och inte sant! Det är en fördom som många har om socialtjänsten. Jag är sååå trött på att höra "om jag hade varit knarkare hade jag fått pengar" och "hade jag hetat Achmed så hade jag fått pengar". Sedan kan man också få höra "det är bara för att jag är invandrare som du ställer de där kraven". Men det är inte lika vanligt.

    Det kan handla om en person som kommer till socialtjänsten, utan att ha sökt jobb (eller möjligtvis ett på en månad), bostadsbidrag osv. Inte inskriven på Arbetsförmedlingen (fast h*n tror sig vara inskriven, för h*n var där en gång för ett halvår sedan). H*n har haft bra inkomst tidigare, men levt upp pengarna utan att tänka på framtiden, trots att h*n vetat att nästa inkomst kanske skulle dröja. Självklart får en sådan person avslag. Och då får man höra "jag har betalat skatt i hela mitt liv" och "hade jag varit invandrare så hade jag fått pengar".

    Jag tror knappast att det är "Svenssons" mening att personen i mitt exempel skall få pengar från socialtjänsten, trots att personen i fråga inte gjort vad h*n kunnat för att få jobb osv.

    TS: det vore jätteintressant att veta vad det står i ditt avslag. Vad orsaken till beslutet är.
  • elin86

    Det står: För lite sökta jobb (jag hade sökt 7 jobb, men det var för jag skulle få hjälp av AF att skriva ansökan. Min nuvarande är skit dålig och folk skrattar när dom ser den typ) Förklarade min situation till dom.

    Jag hade inte sökt Alfa kassa och Bostads bidrag ( Jag hade faktiskt skickat in ett brev till Alfa kassan, men på nåt sätt hade dom tydligen inte fått papprena. Visste inte ens att man var tvungen att söka bostads bidrag för det har dom aldrig nämnt ett ord om! Visste knappt vad bostadsbidrag gick ut på)

    Mitt namn stog inte på dörren och det var tydligen problem för myndigheterna.

    Sen det sista var att hon som har lägenheten egentligen är fortfarande folkbokförd här. Men det är ju så det funkar om man hyr i andra hand. Det stod att jag räknades som inneboende.
    (Det roliga är att hon förklara för mig att jag kunde ha flyttat in till nån kompis så länge och ändå fått hjälp. Men då är jag ju fan MER ineboende än var jag är nu)

    Nu har jag iallafall vart på AF och dom ska hjälpa mig med en ny CV. Jag har skickat in både Alfakassan och Bostads bidrag. Satt upp mitt namn. Det med lägenheten finns ju inte så mkt mer jag kan göra åt.

  • elin86

    Nä men som sagt finns det en anledning......... jag har en lista med 60 jobb som jag ska börrja bearbeta nu. Sen ska jag göra nya listor där jag ska söka jobb.

    Tyvärr kan jag ju inte ens ta mig till ställena för att söka jobb för jag har ju inga pengar till bussen..... hmm får se hur det går iaf för jag måste ju söka mer.... bara den jäkla cvn bliir klar med

  • Mossagti
    elin86 skrev 2008-12-18 23:48:30 följande:
    Nä men som sagt finns det en anledning......... jag har en lista med 60 jobb som jag ska börrja bearbeta nu. Sen ska jag göra nya listor där jag ska söka jobb.Tyvärr kan jag ju inte ens ta mig till ställena för att söka jobb för jag har ju inga pengar till bussen..... hmm får se hur det går iaf för jag måste ju söka mer.... bara den jäkla cvn bliir klar med
    Börja läsa om hur man skriver ett CV och personligt brev på till exempel cv-guiden.com under deras "gratisguide".  Det kommer att ta lite tid innan du blir kallad till en eventuell intervju så att du saknar busspengar i dag är ingen katastrof.
  • Ari Gold
    elin86 skrev 2008-12-18 22:58:59 följande:
    Det står: För lite sökta jobb (jag hade sökt 7 jobb, men det var för jag skulle få hjälp av AF att skriva ansökan. Min nuvarande är skit dålig och folk skrattar när dom ser den typ) Förklarade min situation till dom.Jag hade inte sökt Alfa kassa och Bostads bidrag ( Jag hade faktiskt skickat in ett brev till Alfa kassan, men på nåt sätt hade dom tydligen inte fått papprena. Visste inte ens att man var tvungen att söka bostads bidrag för det har dom aldrig nämnt ett ord om! Visste knappt vad bostadsbidrag gick ut på)Mitt namn stog inte på dörren och det var tydligen problem för myndigheterna.Sen det sista var att hon som har lägenheten egentligen är fortfarande folkbokförd här. Men det är ju så det funkar om man hyr i andra hand. Det stod att jag räknades som inneboende.(Det roliga är att hon förklara för mig att jag kunde ha flyttat in till nån kompis så länge och ändå fått hjälp. Men då är jag ju fan MER ineboende än var jag är nu)Nu har jag iallafall vart på AF och dom ska hjälpa mig med en ny CV. Jag har skickat in både Alfakassan och Bostads bidrag. Satt upp mitt namn. Det med lägenheten finns ju inte så mkt mer jag kan göra åt.
    Antagligen är det så att den du hyr ut av inte har tillstånd att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan hyr ut svart. Det är nämligen inte alls så att man kan vara skriven på sin lägenhetsadress där man själv inte längre bor och räkna andrahandshyresgästen som inneboende.

    Man är tvungen att vara skriven på den adress där man sover flest nätter i månaden dvs hon som äger din lägenhet kan ej vara skriven där. hon fuskar, helt enkelt.
    Vem som helst klarar en kris , det är vardagen som tar död på en
  • Anonym

    Har du ingen kompis som kan hjälpa dig att skriva en cv och ett personligt brev? Det kan ju inte ta mer än någon timme att fixa så är det problemet löst.

  • LoppanL

    Du har inte ringt och sökt jobb eller gått runt till olika arbetsplatser och anmält intresse? Det är ju också ett sätt att söka jobb, som är väldigt lämpligt om man är så missnöjd med sitt brev.

    Juridiskt sett är det ett helt korrekt beslut de fattat och det lär hålla i länsrätten om du överklagar. Hade det bara handlat om de sökta bidragen hade jag kanske beviljat en månad och gett dig en chans att fixa det, men sammanvägt med att du inte sökt jobb, så är det ett rimligt beslut. Ang bostaden, menar de att du inte skulle få någon hyreskostnad alls, eller bara halva hyran? Så har vi resonerat ibland, att man delar hyreskostnaden på de som är skrivna på adressen och så beviljas man sin andel. Troligtvis är det som Ari Gold säger att uthyrningen är svart och förstahandshyresgästen inte vill att det ska komma fram att den är uthyrd.

  • elin86

    Ok för jag har kollat med henne som har lägenheten och hon sa att hyresvärden sagt att det var helt ok. Vet ingenting om såna här grejer eftersom jag aldrig med om det innan

  • LoppanL

    då kanske det är nån där hon bor istället som inte vill ha henne skriven där, som uppbär nåt bidrag eller så.. Annars verkar det märkligt att man inte skriver sig där man bor.

  • elin86

    just nu bor hon ju inte i sverige heller så det kanske är därför=/
    Hon får ju iallafall inte sin post hit längre så jag fattar inte riktigt

  • Anonym

    Om jag vorde du så skulle jag vända mig till soc...En vännina till mig hade samma problem o hon vände sig till dpm och dom betalade hyran åt henne. Det löser nog sig ska du se!

  • Anonym
    Svar på #83
    Ett vettigt inlägg.
    Håller med dig så totalt.

    Jag blir irriterad över människor som får tillfällig ekonomisk kris o tror man kan få hjälp av soc jättelätt o när de inte får det så säger de att de som alltid sköter sig o jobbar osv får minsann ingen hjälp medans invandrae osv får hjälp.
    Grejen är ju att soc har regler o de invandrare som får pengar kanske inte heller fick de första månaden de ansök därför att det krävs att man gör massa saker precis som du skrev o dessutom kollar de ju på inkomsten man haft 3 mån tillbaka i tiden. sen har ju soc sina normer och d är ganska låga. De skiter i om du har studielån eller andra lån eller hög hyra. De beräknar ju utefter deras norm o den är samma för alla.
    som sagt första månaden man ansöker kanske man inte har koll på alla deras krav o kanske inte vet hur många jobb man ska söka eller har sökt bostadsbidrag osv. Men då är det bara o bita i hop o se till att man gör det man ska till nästa månad o då har man lärt sig o får kanske igeonom bidraget. Svensk som invandrare
    Stoffe76 skrev 2008-12-18 22:01:11 följande:
     Det där är så otroligt fånigt och inte sant! Det är en fördom som många har om socialtjänsten. Jag är sååå trött på att höra "om jag hade varit knarkare hade jag fått pengar" och "hade jag hetat Achmed så hade jag fått pengar". Sedan kan man också få höra "det är bara för att jag är invandrare som du ställer de där kraven". Men det är inte lika vanligt.Det kan handla om en person som kommer till socialtjänsten, utan att ha sökt jobb (eller möjligtvis ett på en månad), bostadsbidrag osv. Inte inskriven på Arbetsförmedlingen (fast h*n tror sig vara inskriven, för h*n var där en gång för ett halvår sedan). H*n har haft bra inkomst tidigare, men levt upp pengarna utan att tänka på framtiden, trots att h*n vetat att nästa inkomst kanske skulle dröja. Självklart får en sådan person avslag. Och då får man höra "jag har betalat skatt i hela mitt liv" och "hade jag varit invandrare så hade jag fått pengar".Jag tror knappast att det är "Svenssons" mening att personen i mitt exempel skall få pengar från socialtjänsten, trots att personen i fråga inte gjort vad h*n kunnat för att få jobb osv.TS: det vore jätteintressant att veta vad det står i ditt avslag. Vad orsaken till beslutet är.
  • Anonym
    Svar på #86
    elin86 skrev 2008-12-18 23:48:30 följande:
    Nä men som sagt finns det en anledning......... jag har en lista med 60 jobb som jag ska börrja bearbeta nu. Sen ska jag göra nya listor där jag ska söka jobb.Tyvärr kan jag ju inte ens ta mig till ställena för att söka jobb för jag har ju inga pengar till bussen..... hmm får se hur det går iaf för jag måste ju söka mer.... bara den jäkla cvn bliir klar med
    Det kan nog inte krävas du ska ha åkt till alla 60 ställen. Har du internet hemma så kan du skicka ansökningar via mail. Om inte kan du gå till arbetsförmedlingen o maila därifrån.
    De ställen som sen kallar dig för intervju kan du åka till.
  • Anonym
    Svar på #88
    Ari Gold skrev 2008-12-19 16:06:19 följande:
    Antagligen är det så att den du hyr ut av inte har tillstånd att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan hyr ut svart. Det är nämligen inte alls så att man kan vara skriven på sin lägenhetsadress där man själv inte längre bor och räkna andrahandshyresgästen som inneboende.Man är tvungen att vara skriven på den adress där man sover flest nätter i månaden dvs hon som äger din lägenhet kan ej vara skriven där. hon fuskar, helt enkelt.
    Men hursomhelst. Soc godkänner inneboendekontrakt med. Jag har pratat med soc om det i mitt fall och de sa att bara jag har ett kontrakt mellan den som hyr ut till mig (dvs första hands hyresgästen och mig som visar jag är inneboende så räknas det . Hon som hyr ut till dig kan skriva inneboende och sedan skriva hela hyran som du betalar. Det är ok för soc.
  • Ari Gold

    Ja det är helst sant. Jag tänker mer på risken för TS att bli av med kontraktet. Men om lägenhetsägaren bor utiomlands en kortare tid så kan det faktiskt stämma att han/hon står kvar som folkbokförd på sitt kontrakt i Sverige.


    Vem som helst klarar en kris , det är vardagen som tar död på en
  • LoppanL

    Ja, det är frågan hur man ser på det då, för man ska väl inte behöva registrera sig som utlandsflyttad om man bara är borta en kortare period. Skulle det bara hänga på den biten skulle jag nog överklagat, bett förstahandshyresgästen skriva ett intyg att han/hon bor utomlands och hänvisa till brevbäringen som kan styrka att personen inte får post till adressen..

Svar på tråden Kan inte betala hyran!