Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Gbp=Gastric bypass

Och så måste jag gnälla av mig om en annan sak. Så fort min svärmor ser mig  säger hon typ, nu får du inte gå ner i vikt mer, det är ju bara skinn och ben av dig kvar. Vilket inte på något sätt stämmer och jag bli riktigt sur när hon säger så. :( Hon väger säkert 10-15 kg mindre än mig och varför ska jag inte få gå ner så mycket? När jag säger att jag vill gå ner 10-15 kg till blir hon helt förskräckt och undrar om jag fått anorexia?!

Går jag ner 10-15 kg till väger jag mellan 67-72 kg och är 173 cm lång, knappast någon anorexiavikt! Varför ska folk bry sig så djävla mycket!

*ARG*

• Anna Paulita
    lindarius skrev 2009-02-07 14:25:30 följande:
    Jag har en fråga som jag skulle vara tacksam om ni här kan svara på. Alltså jag ska träffa läkaren på tisdag för att disskitera om jag är berättigad att få göra en gbp. Men som jag sagt tidigar så är jag så himla kluven. Ena dagen är det de enda jag vill och nästa dag känner jag tveksamhet och vet inte vad jag vill. Men det är mycket för att jag är så jäkla rädd. Efter att jag träffat min bror idag blev jag ännu mer rädd då han sa du är ju dum om du gör en sån där operation. Han sa alltså det är flera stycken som dött av gbp. specillt efteråt om de ätit för stora bitar av någonting. För dom fastnar  inuti och av det är det tydligen personer som dött. Man blir ju lite nojig..*Suck* måste han sätta ännu mer griller i huvudet på mig.. Jag är redan så orolig hur jag ska må eller klara av det efteråt.Hjälp vad ska jag ta mig till. SKulle vara skönt att veta om man kommer må bra efteråt...
    Det låter mest som en elak skröna. Jag har aldrig hört talas om att det är ngt som försekommer efter gbp operationer och jag är helt säker på att jag hade fått (och alla andra) sådaninformation om det nu hade varit en vanlig biverkning. Jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan dö om en sådan stor bit som din bror talar om fastnar i magen eller var det nu kan vara den fastnar.  Det är en sak omnågot fastnar i halsen om man inte får luft, men det kan ju hända även oopererade.
  • Anna Paulita
    justmystica skrev 2009-02-07 22:47:13 följande:
    Alltså när jag läser om folk som verkar tveka väldigt mycket så tycker jag inte att man ska välja att göra operationen. Då låter lite som att man kanske inte är riktigt redo för en sådan omställning. Det är absolut inte meningen att trampa någon på tårna men det låter lite så.Operationen ska liksom vara då när man känner att man har nått botten och kan inte komma ur där på egen hand.
    Jag håller inte alls med, snarare tycker jag att det är hälsosamt med osäkerhet, det är ett stort steg att ta och jag skulle snarare tycka att om man ser det som ett självklart val så har man kanske inte full koll på allt. Jag var sjukligt osäker och nervös och i min läkares ögon var det ett sundhetstecken!
  • Anna Paulita

Jag har en liten fråga, är det någon mer än jag som har fått problem med naveln? Den är röd och infekterad och det är alltid fuktigt och luktar inte tårta ur den direkt. :/  Jag läste precis om en tjej som hade fått svamp i sin navel efter kraftig viktnedgång och funderade på om det finns andra här som  har fått det? Jag tycker det är rätt så äckligt att det är så fuktigt och luktar skunk. :(

Den som förvånar mig är att jag inte diekt har ngt häng eller så på magen.

• Anna Paulita

Åh, jag har 8 kvar till ett BMI på 25...snart så är jag framme. För ett tag sedan låg jag på 85-86 hur jag än gjorde, idag såg jag att jag låg på 83. Jag hoppas verkligen det har vänt nu. Jag vill verkligen bli av med de 8 kg som är kvar och skull einte gråta blod om jag gick ner 10. ;) Eller 15 rent av.

• Anna Paulita

MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:06:25 följande:

Aldrig hört talas om... har funderat lite på bandning om den fortfarande görs... känns inte så drastiskt som en gbp..
    Jag har en vän som är i ett stort behov av en operation som resonerar likadant, tyvärr, efter vad jag förstår så är dte mer biverkningar vid en sådan operation och resultatet är inte lika bra.

Innan du bestämmer dig tycker jag du verkligen ska ta reda på allt om banding och verkligen prata med en läkare om det. Ifall du hittar ngn som ens opererar med den tekniken. Jag har inte hört om den operationen, och att den användas alls.
  • Anna Paulita

Hur ser era magar ut?

Jag inser att min är helt okej, även om jag är sjukt missnöjd med den ändå. Den är degig och ful och hängig, men jag har inget häng som kan mätas i cm så en bukplastik är knappast aktuellt. Eller jo, jag kan ju pröjsa den själv så klart. Så kanske det blir i framtiden, men knappast just nu när jag studerar.

Se4dan finns det väl typ halv bukplastik också, det kanske räcker för mig. Någon som kan/vet ngt om det?

• Anna Paulita
    mikalala skrev 2009-02-12 09:50:52 följande:
    Anna sol: jag är ju långt ifrån klar ännu har gått ner 24 kilo coh har väl minst 34 kvar till normalt bmi, Min mage hängde redan innan men nu är den degigare och hnger en cm till så nu har jag 8 centimeters bukhäng (tror att det krävs hela 7 cm för att få landstinget i västerbotten att betala)Angående att betala själv så tycker jag att det är konstigt att priserna är så olika en på viktdropp skulle betala mellan 135000-145000, medan på det på kliniken här i umeå kostar 42000 för en stor bukplastik och 34000 för en de kallar nedre bukplastik konstigt gör de så olika metoder eller?
    Det är väl mer jobb med en stor bukplastik förmodar jag....
  • Anna Paulita
    mamma2002 skrev 2009-02-13 18:22:23 följande:
    Hejsan alla! Äntligen helg! hurra!!!!!!!En fråga om VLCD vilket märke smak är att föredra?Vart hittar man bäst priser! Startar min flyt period på tisdag :)Tacksam för svar! / linda
    Jag körde med naturdiet smoothies, tyckte de var godast. Färdigblandade....
  • Anna Paulita

Någon har frågat om väntetider.

Jag fick min remiss skickad 30 januari förra året, jag fick en först atid den 7:e maj men operationen blev inte av pga strejken. Jag bad att få min remissflyttad från SÖS till Norrtäljes sjukhus ioch fick där min operation den 16:e juni. Vad blir det....4½ månad.

Så det gick enormt fort.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass