• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • nudelbumsan
    justmystica skrev 2009-02-15 01:12:32 följande:
    Felicia, okej, tack. Jag hoppas att jag ska slippa vänta så länge dock innan det lossnar. Nudelbumsan, du är fantastiskt snygg.
    Tack=)=)
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • Meduziz

Hej alla.
    Hinner inte vara inne mycket längre så det blir inga långa inlägg här.
    Mitt liv består av att sova små stunder, mata barn, mata barn, byta blöjor, mata barn, sova en kvart, mata barn, bytablöjor, mata barn och repetera.

Hänget efter en GBP + en graviditet är fasiken inte skoj!
    Ser inte riktigt klok ut. Tur man är i ett fast och lyckligt förhållande

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • nudelbumsan

Vet ni tjejer, jag har träffat världens finaste kille känner mej sååå glad weeeeeeiiiiii *lycklig* men hjärnan spökar vill inte visa mej, vill inte att han tittar på mej & om han gör d så säger man bara ursäkter hela hela tiden varför? varför kan man inte njuta av att vara "smal" varför ska hjärnan spöka så otroligt mycket? är ju rädd att han tycker jag är tjock... jaja fick lov att skriva av mej lite ni är d ända som förstår mej TACK FÖR ATT NI FINNS PÅ DENNA TRÅDEN... kram /TokLina

Mamma till världens finaste barn Theodor
  • medow

lotusblomman66 skrev 2009-02-14 18:38:45 följande:

Är det från Hennes & Mauritz du ska beställa kläder? För i sådana fall så heter ju deras märkte för oss lite större kvinnor generous. Då motsvarar stl 46 just 46. Kanske har förstått din fråga fel!! Då ber jag ursäkt.
    [/citat]

Betty Boop skrev 2009-02-14 20:22:31 följande:
    [citat]
    Hennes & Mauritz märke för stora storlekar heter BiB. Generous är Lindex märke! På Kappahl heter det XLNT.
    Tack ... jag menar lite som att om jag inte köper från de större kollektionerna utan vanliga storlekar ..
  • sussiesnus

1975: Jovisst, om man går ner i vikt fort så är sannolikheten att det blir lite lös hud hängande, ganska stor... I mitt landsting så kollar man efter 2 år hur läget är och de betalar mage/rygg plastik. Tror jag kommer få häng på överarmarna med det kommer jag bekosta själv. Kanske lyfta rumpa och tuttar också ;).

Nudelbumsan: Tråkigt att du känner så. Men är han med dig så är det ju för han gillar dig idag, tjock eller inte tjock. Om han nu tycker du är tjock, vad spelar det för roll, han gillar säkert dig ändå om han är med dig.... Fast du är inte tjock.
    Tror alltid man har sina små skavanker som man kommer försöka dölja... Går man ner i vikt, så kanske det är överskottshud. Det behöver ju inte ens vara viktrelaterat, kanske en sne tå? Ett födelsemärke? Celluliter?
    Försök vara den du är, då har du trevligast i nya förhållandet! Gillar han dig för din egen skull så håller det i längden. Kram

• lotusblomman66
    medow skrev 2009-02-15 11:01:31 följande:
    lotusblomman66 skrev 2009-02-14 18:38:45 följande: Tack ... jag menar lite som att om jag inte köper från de större kollektionerna utan vanliga storlekar ..
    Jag trodde att en storlek alltid är en storlek. Det är väl vissa mått en storlek ska vara eller? Då vet jag faktiskt inte tyvärr.
  • Peand

Tjohoooo!
    Veckovägning idag!!! vågen var snäll, motionen har satt fart på kroppen igen och idag har jag gått ner exakt -40 kg Skrattande Vilket innebär att jag numera har ett BMI på 39, 4 och är UNDER svår fetman och har "bara" fetma Flört Nästa steg är att ta sig ner på övervikt - tänk vilken känsla....

Det vackra föds i det vi gör...
  • sininen

Nudelbumsan, vad tråkigt att hjärnspöken ska behöva ställa till det. Jag håller med sussiesnus, var dig själv och försök koppla bort hjärnan lite. *peppa peppa*

Grattis Peand!

• Miss Emelie

lotusblomman66 skrev 2009-02-14 18:38:45 följande:

Är det från Hennes & Mauritz du ska beställa kläder? För i sådana fall så heter ju deras märkte för oss lite större kvinnor generous. Då motsvarar stl 46 just 46. Kanske har förstått din fråga fel!! Då ber jag ursäkt.
    Hm´s större märke heter BIB
    Generous hittar du på lindex...
  • LykkesMamma

Hej!
    I morgon bär det av till Stockholm! På tisdag ska jag träffa läkare, narkosläkare och ta en massa prover, sen är det operation på ONSDAG!!!!
    Ha det så bra alla! Jag hör av mig när jag kommit hem!!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass