• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • mamma2002

Lykkesmamma:

Oj vad snabbt! Jag ska oxå till läkaren på tisdag, men op om ca en månad. Lycka till!! "säg till" när du är hemma igen och berätta allt!!!

• MelvinMeja
    LykkesMamma skrev 2009-02-15 14:52:35 följande:
    Hej! I morgon bär det av till Stockholm! På tisdag ska jag träffa läkare, narkosläkare och ta en massa prover, sen är det operation på ONSDAG!!!! Ha det så bra alla! Jag hör av mig när jag kommit hem!!
    Lycka till
  • Luttan01

Hur länge fick ni / har ni väntat på operation?
    Min remiss skickades iväg maj -07 och har ännu bara varit på första mötet (det tog ett år innan det skedde).. börjar bli frustrerad, påpekar jag nåt om att det gått så pass länge säger de bara "att det tar så lång tid" *suck*

• lotusblomman66
    Hej!I morgon bär det av till Stockholm! På tisdag ska jag träffa läkare, narkosläkare och ta en massa prover, sen är det operation på ONSDAG!!!!Ha det så bra alla! Jag hör av mig när jag kommit hem!!
    Lycka till
  • lotusblomman66
    Peand skrev 2009-02-15 11:22:27 följande:
    Tjohoooo!Veckovägning idag!!! vågen var snäll, motionen har satt fart på kroppen igen och idag har jag gått ner exakt -40 kg  Vilket innebär att jag numera har ett BMI på 39, 4 och är UNDER svår fetman och har "bara" fetma  Nästa steg är att ta sig ner på övervikt - tänk vilken känsla....
    Helt otroligt bra kämpat. Grattis!!!
  • Jenny N

Luttan01 skrev 2009-02-15 18:14:43 följande:

Hur länge fick ni / har ni väntat på operation? Min remiss skickades iväg maj -07 och har ännu bara varit på första mötet (det tog ett år innan det skedde).. börjar bli frustrerad, påpekar jag nåt om att det gått så pass länge säger de bara "att det tar så lång tid" *suck*
    Jag har inte opererats ännu, men räknar med en tid de närmaste månaderna. Min remiss skickades från VC i september 2008, träffade kirurgen i januari, dietisten träffade jag i februari och nu väntar jag på kallelse för inskrivning.

Har du kontaktat vårdgarantin i ditt län? Annars tycker jag du ska göra det, kanske kan dom hjälpadig att få remissen skickad till ett sjukhus med kortare väntetider.

Lycka till!
  • Luttan01

Jenny N skrev 2009-02-15 18:34:27 följande:

Luttan01 skrev 2009-02-15 18:14:43 följande:
    Jag har inte opererats ännu, men räknar med en tid de närmaste månaderna. Min remiss skickades från VC i september 2008, träffade kirurgen i januari, dietisten träffade jag i februari och nu väntar jag på kallelse för inskrivning.Har du kontaktat vårdgarantin i ditt län? Annars tycker jag du ska göra det, kanske kan dom hjälpadig att få remissen skickad till ett sjukhus med kortare väntetider.Lycka till!
    Har pratat med vårdgarantin men då remissen är skickad till ett annat län än det jag bor i så säger de att de inte kan hjälpa mig?! verkar som jag är mitt i mellan någonstans. Ska fortsätta ringa och tjata, tillslut kanske de tröttnar på mig och
    Så tråkigt att vänta när man äntligen tagit beslutet och bara vill att det händer något!

Men då vet jag ivf att det har gått lång tid och att jag har rätt att börja knorra lite mera
  • Felicia6

medow, jag kan tänka mig att det skiljer en storlek. Dom större storlekarna är generösa i storlekarna öht mot dom "vanliga".
    Jag vet att då jag hade byxor från stl 44 i generous så kunde jag inte ha stl 44 på vanliga storlekarna.
    Sen beror det ju lite på vilka modeller du köper oxå på h&m.. Jag testade en skjorta häromdagen (på vanliga storlekar) i stl.46 och den var för tajt, men jag har stl 42 numera men kunde ändå inte ha den :S

justmystica, jag håller tummarna för dig

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Blackbutterfly

Hej! I morgon bär det av till Stockholm! På tisdag ska jag träffa läkare, narkosläkare och ta en massa prover, sen är det operation på ONSDAG!!!! Ha det så bra alla! Jag hör av mig när jag kommit hem!!
    Lycka till!!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass