• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • lycktan

tack för att ni förstår det går ju upp och ner hela tiden och igår så såg jag det där programet om dom som är på ett fatcamp i USA och då sa dom att det är så riskfylt med OP, visserligen för att de flesta där väger långt över 250kg men jag blev så skrämd.

Va har ni hört om eller har för erfarenheter av CFTK?

• Betty Boop
    lycktan skrev 2009-02-12 12:09:13 följande:
    Guuud va nervös jag är för en OP som jag inte ens fått exakt datum för om det blir CFTK som OPar så blir det i slutet av mars Fy jag tror jag ska dö och aldrig mer se mitt barn men det kan ju hända nu med i en olycka eller hjärtatack mmHur kännde ni innan OP, och hur känndes det sen efter?
    Jag var också nervös! Prata med narkossköterskan innan du sövs. Det är han/hon som "har koll" på dig under operationen, att du andas som du ska etc. Jag pratade med min narkossköterska och ville försökra mig om att han var där hela tiden. Han pratade lugnande med mig och fick mig att känna mig trygg. Det kändes som om jag var på hypnos i stället!
  • Anna Paulita
    mikalala skrev 2009-02-12 09:50:52 följande:
    Anna sol: jag är ju långt ifrån klar ännu har gått ner 24 kilo coh har väl minst 34 kvar till normalt bmi, Min mage hängde redan innan men nu är den degigare och hnger en cm till så nu har jag 8 centimeters bukhäng (tror att det krävs hela 7 cm för att få landstinget i västerbotten att betala)Angående att betala själv så tycker jag att det är konstigt att priserna är så olika en på viktdropp skulle betala mellan 135000-145000, medan på det på kliniken här i umeå kostar 42000 för en stor bukplastik och 34000 för en de kallar nedre bukplastik konstigt gör de så olika metoder eller?
    Det är väl mer jobb med en stor bukplastik förmodar jag....
  • Lils

Hej alla på denna tråd ni inspirerar mig så otroligt mycket när jag läser om er och allrahelst se era före och efter bilder;) Jag själv ska in och opereras om exakt en vecka. Shit jag är överlycklig men samtidigt livrädd. Jag har en 3 åring tänk om jag aldrig får de henne igen tänk om det blir komplikationer så jag måste ligga inne veckor månader näää jag måste bara sluta tänka så men kan inte låta bli jag vill verkligen det här men är såå nervös. Hur mår man efteråt min största fasa är att jag ska må illa resten av mitt liv det är nåt jag har fått för mig är den nån som har nån erfarenhet av det?? Jag har också många funderingar om mat jag har varit hos en dietist men kan man äta ALLT i mindre portioner eller hur har ni gjort jag vill ju verkligen få det här att fungera jag har nästan 70 hemska kilon som måste bort SNÄLLA HJÄLP MIG NÅN......

• faster fia

Lycktan: det kommer gå jättebra. jag började gråta kvällen inan open när nattpersonalen på sjukhuset kom för att fråga hur det var. fast dem såg de inte. sen fick jag be om en sömtablet för att somna. jag prattade jättemycket i tellefon med min mamma pratade några gånger med min sambo men mamma var den jag prattade mest med. hon stötade till 100% och har själv gjort den med bandet. när jag skulle åka ner dagen efter kl07.00 var jag lugn men i förberedningrummet var jag litte orolig. mina tangkar gick med tängck om jag inte vaknar upp i gen och inte får träffa min hund (hunda). Det var planerat att göra med titthål men dem fick öppna med. När jag vaknade och skulle sitta på sängkanten gjorde de så himmla ont. Man får morfin så att man inte ska ha ont. Nu i efterhand mår jag bra. Jag mådde illa av en speciel soppa på sjukhuset kunde inte äta den och fick då varmakoppen i stället. men anars under flytandeperioden var det okej. jag har några gånger mått illa nu och då har de varit av någon anledning som tex att jag ätit för fort för mycket eller smakat på något med socker i. Allt kommer gå bra för dig.
    Oj vad långt det blev.

Lils: det kommer gå bra för dig med. det är normalt att vara rädd att de ska hända något. När jag vaknade och skulle sitta på sängkanten gjorde de så himmla ont. Man får morfin så att man inte ska ha ont. Nu i efterhand mår jag bra. Jag mådde illa av en speciel soppa på sjukhuset kunde inte äta den och fick då varmakoppen i stället. men anars under flytandeperioden var det okej. jag har några gånger mått illa nu och då har de varit av någon anledning som tex att jag ätit för fort för mycket eller smakat på något med socker.

• faster fia

Kan medela att det kommer vara en träff i nässjö den 23februari kl 17.00 på thimons för oss som har och ska göra op. är det någon här som vill med så sä till så skriver jag upp er. det står på www.viktop.se är det många här som är medlem på den sidan?

• faster fia

jag hadde en fråga. är det någon mer här inne som har opererat sig på värnamossjukhus?

• vänat

Hej pa er alla nya och gamal vanner!! Sitter pa intenet cafe i Brasilien just nu skulle vilja veta hur de ar och gatt for er som haft/har problem med at fa skavsar pa in sidna av laren har de blivgit batter nar ni forloarat vvikt? Och hur snart da?

Menar man kan ju inte ga med byxunderkjol pa staranden precis. Och shorts gillar jag inte direkt.

Inboxa garan svar till mig eftersom jag sa sallan ar inlogga har.

For er som undrar sa kommer jag hem i gen den 2maj

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass