• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mrs Kaffelatte

Luttan01 skrev 2009-02-15 18:14:43 följande:

Hur länge fick ni / har ni väntat på operation? Min remiss skickades iväg maj -07 och har ännu bara varit på första mötet (det tog ett år innan det skedde).. börjar bli frustrerad, påpekar jag nåt om att det gått så pass länge säger de bara "att det tar så lång tid" *suck*
    Oj ja jag fick vänta i 3 år från at remissen skickades till själva op så.
    Och det var snabbt här i Falun. Myskatt som åxå opades i Falun fick vänta ca 3½ år om jag inte missminner mig...
  • Luttan01

Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-15 20:07:56 följande:

Luttan01 skrev 2009-02-15 18:14:43 följande:
    Oj ja jag fick vänta i 3 år från at remissen skickades till själva op så. Och det var snabbt här i Falun. Myskatt som åxå opades i Falun fick vänta ca 3½ år om jag inte missminner mig...
    Oj jaha... då kanske jag ska avvakta lite till då.. hmm svårt, vissa verkar det gå jätte fort för och andra får vänta länge. Synd att det ska bero på vart man bor.
    Ska nog ringa vårdgarantienheten ivf och fråga... skulle ivf vara skönt att ha ett datum att se fram emot
  • nudelbumsan
    faster fia skrev 2009-02-15 17:25:29 följande:
    nudelbumsan. vadf fin du är.
    tack vännen
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • sussiesnus

Luttan: Jag vet att det är långa väntetider, jag tillhör Uppsala som har en utav landets längsta väntetider, så jag vet.
    Men jag åberopade Valfrihetsremissen till ett annat sjukhus. Jag hade tagit reda på själv att Norrtälje hade kortare väntetider så jag valde det. Nu går det i jet-fart ;).
    Men förstår jag rätt: Du ska utredas och op i ett annat landsting än ditt eget? Och du har ringt vårdgarantin i ditt län? För då föreslår jag att du endera kontaktar vårdgarantin i det län du utreds och få information om valfrihetsremissen där. Alt du ringer till vårdgarantin i ditt län och frågar om de har något förslag på vilket landsting du hellre ska kontakta för snabbare hantering av dig och ditt ärende.
    Hoppas du fattar nåt av det jag skriver. Annars fråga igen.

• LykkesMamma

Tack för allt stöd! Nu ska jag gå o lägga mig så man orkar köra till Stockholm i morgon!

• Peand
    LykkesMamma skrev 2009-02-15 21:42:24 följande:
    Tack för allt stöd! Nu ska jag gå o lägga mig så man orkar köra till Stockholm i morgon!
    Tänker på dig! Lycka till!
    Det vackra föds i det vi gör...
  • myskatt
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-15 20:07:56 följande:
    Luttan01 skrev 2009-02-15 18:14:43 följande: Oj ja jag fick vänta i 3 år från at remissen skickades till själva op så. Och det var snabbt här i Falun. Myskatt som åxå opades i Falun fick vänta ca 3½ år om jag inte missminner mig...
    Nu ska vi se här.

Remiss - gruppmöte: 27 månader
    Gruppmöte - kirurgmöte: 17 månader
    Kirurgmöte - op: knappt 2 månader

3,8 år
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • myskatt

Men, då va jag seg och startade inte mitt prövoår direkt efter gruppmötet i maj 2006 utan i nov 2006. Hade kunnat fått op sex månader tidigare om jag gjort det, var inte motiverad dock.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Sannaa

Gud vilka konstiga tider det är ute i landet.
    Från tid hos husläkaren som skrev remissen till att jag låg på operationsbordet tog det precis 6 mån. Och då var det sommaruppehåll på 3 mån på kirurgen.
    Det gick väldigt snabbt för mig.

• mamma2002

Ja, det är olika beroende på vart i landet man befinner sig :)

Jag fick min remiss ivägskickad i JUli 08
    Träffade läkeren för bedömning 1 okt, i nov gick jag på informationsmötet och i januari träffade jag läkaren som ska operera mig.
    I morgon ska jag vägas in och börja flyta, sen är op om ca en månad. Hoppas på att jag har mitt datum när jag lämnar i morgon em!!
    Så inte allt för lång väntan här i södertälje!!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass