• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mrs Kaffelatte

Jag är väldigt glad över att det tog tid att komma in till op.
    Det gav mig tid att verkligen fundera över att detta var den rätta vägen att gå.
    Det går liksom inte att göra något förhastat när man får vänta i flera år.

Men sen har jag inte gråtit en enda tår eller ångrat mig en enda sekund heller...

• Peand
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-16 10:47:42 följande:
    Jag är väldigt glad över att det tog tid att komma in till op.Det gav mig tid att verkligen fundera över att detta var den rätta vägen att gå. Det går liksom inte att göra något förhastat när man får vänta i flera år.Men sen har jag inte gråtit en enda tår eller ångrat mig en enda sekund heller...
    Precis så känner jag med, även om jag mitt i väntan inte alla kände det så. Men idag är jag jätte glad över att det tog sin tid och jag hann gå igenom alla faser av ångest/tvivel/förnekelse innan jag väl kom fram till ett beslut och tid. Jag behövde verkligen den tiden som var under väntan. Och även om jag räknas som realtivt ny opad så har jag hittills aldrig kännt minsta tvivel eller ånger. Och allt har runnit på bra. Jag var helt enkelt mogen för att göra open när det väl skedde.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • sussiesnus

Det dumma för mig var ju att jag var så himla säker på att jag ville göra denna op innan jag ens kontaktade läkaren. Så all väntetid är bara plågsam.
    Jag fick första kontakten i börja på mars 2008, så snart 1 års väntan. Blir kanske 1 år och 3 månader totalt...

• Mrs Kaffelatte

sussiesnus skrev 2009-02-16 11:45:18 följande:

Det dumma för mig var ju att jag var så himla säker på att jag ville göra denna op innan jag ens kontaktade läkaren. Så all väntetid är bara plågsam. Jag fick första kontakten i börja på mars 2008, så snart 1 års väntan. Blir kanske 1 år och 3 månader totalt...
    Jag var åxå helt säker innan men det var liksom mer verklighet när jag väl kom så långt fram så jag fick komma in i rulljansen...
    Och det var först då som ajg verkligen kände att jag kunde ta detta till mig.

Fast det har jag väl fortfarande inte gjort.
    Svårt att fatta att jag är opad, att det gått över 13 månder sen och att 70 kilo är puts väck!
  • mamma2002

Man bör väl vara ganska insatt på vad det är man söker till, man får vara beredd i vissa fall att det kan gå fort, den informationen har man väl kollat upp först,eller?

Jag har kollat allt som jag kommit över, är 100% säker i alla fall. Jag har provat allt! Men för er som inte är det bör ni tänka igenom vad ni "söker".
    Lycka till alla!

• MelvinMeja

Usch och fy vad jag har ont. Fick ett stopp igår. Själva stoppet har släppt men smärtan och ömheten är kvar. Kan äta nu utan att det krampar sig i alla fall. Tur att detta inte händer så ofta. Tänkte mig inte för igår och svalde en för stor bit. Nu ligger jag på soffan och vilar. Var och jobbade ett par timmar men det gick inget bra.

Kram på er.

• Moj Katile
    sussiesnus skrev 2009-02-16 11:45:18 följande:
    Det dumma för mig var ju att jag var så himla säker på att jag ville göra denna op innan jag ens kontaktade läkaren. Så all väntetid är bara plågsam. Jag fick första kontakten i börja på mars 2008, så snart 1 års väntan. Blir kanske 1 år och 3 månader totalt...
    Så känner jag med!!
    Väntade ju i 5 år innan jag sökte och hade gått igenom ALLA tänkbara scenarion redan innan! Det gör väntan sååååååååå plågsam!!
    Jag har väntat exakt ett år nu och budet ligger på operation i april/maj OM jag klarar att gå ner typ 10% av min vikt till i början av april!!! Pulver?
  • snissi

Ser att ni diskuterar väntetider... Jag fick min remiss i slutet på juli 2007 - kontaktade vårdgarantin i slutet på augusti, då jag hört att kön till Huddinge skulle vara ENORM. Jag blev då kallad att komma till kirurgen på Ersta i början av november, och 17e december samma år blev jag opererad. Gick väldigt fort alltså, lite drygt 5 månader. Det är jag väldigt tacksam för.. MEN det är tackvare att jag verkligen tänkt igenom allt ordentligt innan, så när det väl var dags tvekade jag inte.

• mamma2002

MelvinMeja:

stackare! Hoppas smärtan försvinner snart, och att det känns bättre.. Är det bara att vänta ut vid ett sådant tillstånd eller åker man in och får det "bort föst" eller vad!

Krya på dig!

• Luttan01

sussiesnus skrev 2009-02-15 21:39:21 följande:

Luttan: Jag vet att det är långa väntetider, jag tillhör Uppsala som har en utav landets längsta väntetider, så jag vet.Men jag åberopade Valfrihetsremissen till ett annat sjukhus. Jag hade tagit reda på själv att Norrtälje hade kortare väntetider så jag valde det. Nu går det i jet-fart ;). Men förstår jag rätt: Du ska utredas och op i ett annat landsting än ditt eget? Och du har ringt vårdgarantin i ditt län? För då föreslår jag att du endera kontaktar vårdgarantin i det län du utreds och få information om valfrihetsremissen där. Alt du ringer till vårdgarantin i ditt län och frågar om de har något förslag på vilket landsting du hellre ska kontakta för snabbare hantering av dig och ditt ärende. Hoppas du fattar nåt av det jag skriver. Annars fråga igen.
    Jag har nu ringt till vårdgarantienheten och väntar på att bli uppringd
    Tack för informationen om valfriheten, hade jag inte en tanke på. Ska bli spännande och se om de kan hjälpa mig mera denna gång

Jag har också tänkt på operationen och andra möjligheter sedan ca 4-5 år tillbaka så att nu gå och vänta när jag bestämt mig är frustrerande så hoppas att det händer nåt snart
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass