• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat

Usch maste bara for skriva av mig ar sa radd!! for att aka hem ar ca 7 veckor kvar tills jag aker hem igen.

har da vart borta i 6 mander.

Ar radd for alla fragor komenetarer sa val positiva som negativa nasta ingen sag at jag gat ner inna jag far trots att jag redan da tappa 39 kg och nu vet jag inte hur mycket jag tappat med jag vart bort.

Mest radd for de som knappt pratat med mig nagot alls innan vet ar erfarneht sen VBG att de kommer med fragor komentarer etc

Men vet att folk har ser de sa val grannar som expediter i butiker etc men de gar an pa att anna set de kanner jag inte och jag ingen portugiska ja en staka ord och nastan ingen har talar engelska men man gor sig forsttadd an da. Sen aker jag hem igen sa da spellar de fragor och komentarer jag fatt har inte sa stor roll.

• vänat

Usch maste bara for skriva av mig ar sa radd!! for att aka hem ar ca 7 veckor kvar tills jag aker hem igen.

har da vart borta i 6 mander.

Ar radd for alla fragor komenetarer sa val positiva som negativa nasta ingen sag at jag gat ner inna jag far trots att jag redan da tappa 39 kg och nu vet jag inte hur mycket jag tappat med jag vart bort.

Mest radd for de som knappt pratat med mig nagot alls innan vet ar erfarneht sen VBG att de kommer med fragor komentarer etc

Men vet att folk har ser de sa val grannar som expediter i butiker etc men de gar an pa att anna set de kanner jag inte och jag ingen portugiska ja en staka ord och nastan ingen har talar engelska men man gor sig forsttadd an da. Sen aker jag hem igen sa da spellar de fragor och komentarer jag fatt har inte sa stor roll.

• Blackbutterfly

Miss Emelie skrev 2009-03-11 20:56:54 följande:

vill bara skryta lite över min fina nya klänning från gina. kolla bloggen
    Riktigt snygg på dig...jag brukar läsa din blogg...måste säga att du har sjukt snygga ben!! hehe!!

Såg dig även irl för några veckor sedan....tror att det var du iaf...i Haninge C??

Ha det gott...
  • Maddisen80

vänat
    Hejsan har du varit borta i 6 månader där ser man,de va ett tag sedan. Grattis till din viktminskning,de är ju superbra jobbat .

• MelvinMeja
    Miss Emelie skrev 2009-03-11 20:56:54 följande:
    vill bara skryta lite över min fina nya klänning från gina. kolla bloggen
    Åh vad fin du är i din klänning. Verkligen skit läcker.
  • Hjärtat 2005

Hej allihopa!

Kan man visa bilder för enbart utvalda utan att vara Plus medlem??

• Hjärtat 2005

Läste nu att det inte gick....

Det finns 2 bilder i mitt bildgalleri nu, efter kortet är från i julas å jag har tappat 5 kg till efter det, hade dock inget senare... tar bort korten sen för jag vill inte ha dom liggandes ute...

• Maddisen80

Varför är de så dyrt privat ,jag får bara 6000 i månaden och jag hade kommit in på vitalkliniken men kostar 115 000

• L i n n

Jag har verkligen inte varit aktiv här inne pga att jag räknade med en låååång väntetid.
    När jag ringde till koordinatorn innan jul förra året hade jag inte ens hamnat på någon kölista än för det var så många som väntade.
    För några veckor sen ringde jag och åberopade vårdgarantin men som enligt kvinnan i telefonen inte skulle hjälpa märkvärt, jag fick ändå räkna på över ett års väntan trots min kö på två olika sjukhus.

Idag ringer en kvinna och säger att de har tid för en OP åt mej. Äntligen, tänker jag och förberedermej på att få ett datum i november eller så.
    Nädå, redan den 14 april i år har de tid för mej!

GULP!

Från och med idag ska jag börja tänka på att gå ner de här kilona som krävs och måste ringa och fixa med blodprov och gud vet allt.
    Det känns verkligen jättestressigt men oj så kul med en tid så nära inpå!
    Bara fyra veckor kvar ju!!

Så spännande allt blev.

En undran bara, min sambo kommer ligga ute på turné de dagar jag kommer ligga på sjukhuset och har ingen möjlighet att lämna/hämta barnen på dagis.
    Får mor-/farföräldrar vara hemma med någon ersättning eller blir det för dem att ta ledigt från jobb?

GRATTIS till mej för tusan!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass