• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Trinity78

Tipsar om seriestarten av Dr Åsa (24 april) som i första programmet handlar om övervikt och GBP:

20:00 Seriestart: Dr Åsa
    Del 1 av 8: Tema: övervikt. Att jojobanta är farligt för hälsan och dessutom är risken stor att det slutar med viktökning istället för viktminskning. Men hur ska man då göra för att hålla en bra vikt? Läkaren Åsa Vilbäck ger dig kunskap och råd. Möt småbarnsmamman Sarah Wallgren som gick ned 25 kilo på ett år utan extrema dieter eller mirakelkurer. Vi får följa en överviktsoperation och veta hur fettceller egentligen fungerar. Claude Marcus, expert på barnfetma, ger råd om hur vi undviker att våra barn blir överviktiga. Programledare: Åsa Vilbäck.
    * Även i SVT24 25/3, SVT2 27/3 och SVT2 28/3

Reproductively challenged
  • vänat
    Trinity78 skrev 2009-03-09 18:34:10 följande:
    Tipsar om seriestarten av Dr Åsa (24 april) som i första programmet handlar om övervikt och GBP:20:00 Seriestart: Dr Åsa Del 1 av 8: Tema: övervikt. Att jojobanta är farligt för hälsan och dessutom är risken stor att det slutar med viktökning istället för viktminskning. Men hur ska man då göra för att hålla en bra vikt? Läkaren Åsa Vilbäck ger dig kunskap och råd. Möt småbarnsmamman Sarah Wallgren som gick ned 25 kilo på ett år utan extrema dieter eller mirakelkurer. Vi får följa en överviktsoperation och veta hur fettceller egentligen fungerar. Claude Marcus, expert på barnfetma, ger råd om hur vi undviker att våra barn blir överviktiga. Programledare: Åsa Vilbäck. * Även i SVT24 25/3, SVT2 27/3 och SVT2 28/3
    Synd att jag inte har mojlighet att se de programmen ar ju som sagt i Brasilien! Men vad gora at saken bara gilla laget.

Nagon som har mojlighet att spela in del antingen pa DVD eller VHs at mig dessa program? sa betalar jag givetvis matrial och frakt sen!!!

Kommer ju inte till sverige for i borjan av maj darfor blir de svart att se.
  • fröken Q
    vänat skrev 2009-03-09 18:19:19 följande:
    OK!! Kul att ni delar med er> nagon anna som vill dela med sig far ni garna gor de!!
    Ja alltså jag har exakt 30 kg övervikt kvar om man ser på BMI. Men ärligt talat, går jag ner 10 kg till så är jag i alla fall jäkligt nöjd känns det som NU. För så som jag kände mig då jag vägde 10 kg mindre än nu för många år sen så kändes det helt ok, och jag kände mig inte tjock och stor.

En annan sak, måste man ha plus för att kunna välja vem som får se bilder man har i galleriet? Jag skulle vilja lägga upp bilder men bara för er på tråden ju
  • vänat

fröken Q skrev 2009-03-09 18:50:50 följande:

Ja alltså jag har exakt 30 kg övervikt kvar om man ser på BMI. Men ärligt talat, går jag ner 10 kg till så är jag i alla fall jäkligt nöjd känns det som NU. För så som jag kände mig då jag vägde 10 kg mindre än nu för många år sen så kändes det helt ok, och jag kände mig inte tjock och stor. En annan sak, måste man ha plus för att kunna välja vem som får se bilder man har i galleriet? Jag skulle vilja lägga upp bilder men bara för er på tråden ju
    Ok tack for ditt svar!! tror at om man maste vara + medlem omman ska valja vem som far komma in och titta sa har jag fortsatt da lagger man in i adress bok. men som sagt ingen expert eftersom jag inte har + sjalv men saker nagon ann som kan ge battre och tydligare svar!!
  • Maddisen80

jag ska försöka få operationen på växjö lasarett :) för helsingborg sa att vi landskrona bor kunde få där,så ska ringa eller maila dem

• fröken Q

Kanske man inte ens kan visa bilder bara för vissa utan man måste då ha hela sin sida endast för vissa medlemmar?

• Moj Katile

fröken Q: Jag har vissa bilder låsta för allmänheten. De som får se dem är de som ligger i min adressbok. Något annat sätt vet inte jag iallafall.... Eller så kan du lägga ut foton, låsa sidan ochge oss lösen! När vi kollat så kan du ta bort, låsa upp och leva vidare som vanligt

• vänat
    Maddisen80 skrev 2009-03-09 19:00:05 följande:
    jag ska försöka få operationen på växjö lasarett :) för helsingborg sa att vi landskrona bor kunde få där,så ska ringa eller maila dem
    Ar de for at de kortare ko? Jag skulle ringa de sjukhus jag ville opas pa sen kontakt sjukhuset dar min remiss finns.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass