• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat
    Cattis86 skrev 2009-03-10 10:05:15 följande:
    Hej och hallå!Ni verkar så kunniga här så jag frågar samma sak här som i en tråd jag nyss skrev:Jag ska ev. göra en gastric bypassoperation..Grejen är den att jag ska på en körresa till St:Petersburg, och är rädd att operationen kanske blir bara några veckor innan (om väntetiden på operation nu stämmer)..Så jag undrar alltså: När får man ut och resa efter en gastric bypassoperation?
    Inget hinndar dig far at ut och resa efter en gastic by pass sa vida du mar bra och de fungerar med mat och dryck.
  • vänat

Undrar nagon mer an jag som har en konstig dalig smak i munnen? Efter opartionen? Vet dock inte om de opartions relaterat eller beror pa nagot annat!

vet inte hellre hur jag ska bli av med den forsoker dricka nagot fungerar inte,forsokt suga pa halstabletter funkar inte heller. Bortsa tander fungare inte etc etc.

• MissFörstånd
    myskatt skrev 2009-03-09 16:56:40 följande:
    Den frågan fick jag av en tant på min mors begravning. Vecken efter knatade jag ner till VC...

Ja de var hemskt, jag blev så ledsen. De ledde till att jag åkte hem och åt glass! Blev då ännu lite mer besviken på mig själv...

vänat - Ja de var ingen rolig fråga, och faktiskt så har jag aldrig fått den förut... Så illa verkar de vara nu! Ja trist med remissen, men de skulle skicka en ny iaf.

Katja - Kan jag få komma in på din sida också? Har en frågar till dig som varit opad så pass länge. Ångrar du dig någongång? Tycker du att du "får" äta fastän du är opad? Förstår du min fråga?

Jag har pratat med cftk idag och tjejern jag pratade med vr väldigt trevlig och skulle maila massa information till mig och de känns bra. hon sa att de är en del att läsa och så. Kön där var 1-2 MÅN, då snackar vi inte år som här. MEN med de inte sagt att jag har bestämt mig för att boka tid, jag vill om möjligt ha ännu mer kött på benen.

Förväntansfull!
  • mamma2002

Hejsan alla glada!

Oj vad jag längtar efter MAT!!!!!!!!!!

Nu har jag börjat flyta igen ... Startade för en v sedan men eftersom min operation blivit upp skjuten har jag fått äta en vecka mellan,
    ja, så nu har jag idag startat min flyr period igen.
    Men vad jag är hungrig. Hoppas det blir bättre i morgon :)

När har hungern och suget och snurret slutat för er...

OP blir den 6/4 = Södertälje :)
    =KRAM ALLA= / Lindus!

• gosgos

Hej
    E det någon som vet som står i kö i Göteborg hur lång kön är. En bekant till mig hade hört att det var två år!!??. Kan den verkligen vara såååå lång??

• Fru O Mamma Kokkonen

MissFörstånd: Nu får du också kika på min sida.. Jag har aldrig egentligen ångrat min operation på riktigt. Ibland har man liksom dumångrat sig. Tänk att få äta av smörgåsbuffén på Finlandsbåten när man kryssar. Det är så mycket gott. Men.. suck.. Ja.. men grejen är att nu har man lärt sig. Lite av varje räcker gott och väl och låta bli drycken till maten så blir man riktigt nöjd. Så har aldrig ångrat operationen. Har aldrig haft komplikationer, detta är det absolut bästa jag gjort i hela mitt liv, utan att tveka en sekund. Jag har ju fått tillbaks livet. Jag tycker verkligen jag får äta - jag blir nöjd med det jag får äta.. äter inte mycket mer än vad jag gjorde när jag var nyopad.. så det är bra. Man ska väl alltid äta lite å ofta :) Förstod du mitt svar

Ni som är nyfikna.. så har jag och brorsan gått ner över 120 kilo ihop.. titta gärna bloggen och kommentera, även för och efter bilder på mig..

smultronduvan.blogg.se

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass