• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Jenny N

Idag har jag varit på inskrivning på Södertälje, tagit prover, ekg, träffat sköterskan samt narkosläkaren.
    Den 27/4 blir operationen
    Ska börja flyta 4 veckor innan, så drygt 2 veckor kvar med mat nu, här ska lagas favoriträtter varje dag

Känns skönt att äntligen fått en tid, nu kan man äntligen börja planera.

• Jenny N
    Smuliz skrev 2009-03-10 10:08:04 följande:
    En fråga. Måste BMI vara minst 38?Jag tror jag har 34-35 nåt sånt. Och jag börjar nu fundera starkt på detta.
    Jag har ett BMI på 34 och jag ska opereras i april, doktorn tyckte det var klokt att göra op redan nu än vänta ett år och gå upp ännu mer.
  • Cattis86

Vänat:
    Tack för ditt svar :)
    Grejen är den att om jag får opereras så blir det kanske så tätt inpå resan så att jag fortfarand äter "flytande" bara (alltså inom de fyra första veckorna efter operationen).. Vad säger läkarna om det, är det upp till mig bara jag klarar av att få i mig det jag ska? *hoppas*

• Sparkle

Hejsan! Har inte skrivit här på ett tag har jobbat så jag storknat *nästan* iallafall.. Har iallafall klivit under BMI 30 idag så nu klassas jag inte längre som fet hihihi.. Kram på er ska iväg o jobba nu

• sininen

gosgos, det är lång kö i Göteborg men nu när dom opererar på Carlanderska så ska det gå lite snabbare. Jag väntade ett efter gruppträffen och hade lite förtur.

• lycktan

Hej alla i tråden!

Va många som fått OP tider , det börjar dra ihop sig för mig nu mindre än 3 v kvar spännande

• LykkesMamma

Hej hej!
    Idag är det exakt 3 veckor sen jag opererades! har gått ner 14 kg totalt sedan flytstarten den 23/1!  Känner mig helnöjd! Har inte börjat träna än, men ska ta tag i det på måndag...Går med stavar 40 minuter morgon och kväll i rask takt, riktigt skönt!

• Maddisen80

LykkesMamma
    Grattis till din viktminskning,de är ju jättebra jobbat
    skrev 2009-03-11 09:39:47 följande:

Hej hej! Idag är det exakt 3 veckor sen jag opererades! har gått ner 14 kg totalt sedan flytstarten den 23/1!  Känner mig helnöjd! Har inte börjat träna än, men ska ta tag i det på måndag...Går med stavar 40 minuter morgon och kväll i rask takt, riktigt skönt!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass