• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • jenn06

börja flytande , åååhhh mår så illa & jisses vilken tur gubben min inte är hemma.. hur fan skall jag klara av 3 veckor till & magen helt galen...

• livet från ljusa sidan

faster fia: jag antog att du menade efter operationen? Om du menar att du skall flyta innan så är det nog bäst med modifast, nutrilett eller naturdiet för att få all näring rätt.

Alla ni som flyter, det är skit och tråkigt och baj och fan och så vidare. Men försök härda ut, det är sån liten del av era liv. Men jag skall säga att jag fuskade några gånger och sedan så fick jag inte i mig alla påsarna varje dag heller och så men.... ja det bästa är ju om man bara gör så gott man kan!

maddisen: varför har du ont i magen??

• lilarina

hej brudar
    även jag vill skicka styrkekramar till er som flyter,
    visst e det skitjobbigt vissa stunder,,men som sagt det är för något gott,se det som en ny start på livet,det blir som en avgiftning från allt,,,
    stå på er klarade jag det klarar vem som hellst det,,,
    ja sp klart jag fuska nån gång,jag åt nån läkerol bara för att få nån annan smak,ett glas fil drack jag bara för att jag va så trött på det söta,saknade surt,hihi knäpp man kan bli,,

jag flöt en period i 2veckor men hamnade på sjukhus o fick avbryta allt,,det enda jag längtade efter dom 2veckorna va limp smörgås med kaviar(inte bland favoriter annars)
    sen flöt jag mina 3veckor,då gick det bättre,,
    sköt om er alla
    tycker ni är gör duktiga,
    kram mej

• mikalala

Hej
    Ville bara dela med mig av mina positivaresultat jag har nått mitt första delmål som jag satt upp för mig själv igår var jag nämligen under bmi 40 hade 39.8 så över 5 bmi enheter har jag gått ner sedan flytstart för exakt en månad sedan idag för mig är det 15 kilo och det märks då jag på tröjor nu kan köpa två storlekar mindre.

Till alla er som flyter så här i nyårs och jultider så vill jag bara säga lycka till och att ni är riktigt stronga som klarar det en stor eloge till er

melvinmeja vad roligt att få ta del av din bilder verkligen bra med inspiration, toppen bra kämpat!

• MelvinMeja

Tack alla för era vänliga ord. Man behöver höra det ibland. Speciellt nu när det inte händer så mycket. Kul att ni såg sådan skillnad

• sininen

Haha, bra att veta att ni andra har fuskat lite också. Jag är också trött på allt chokladblask hela tiden och vill ha något salt men det får vänta. Igår åt jag örtsalt bara för att få smaken haha. (kanske inte åt, men smakade =)

• mikalala

justmystica: får du inte dricka buljong då eller gillar du det inte? min absoluta favorit var knorrs grönsaksbuljon på pulver jättelätt att dosera och har lite samma smak som en mexikanasoppa jag brukade få när jag var liten fast utan pastan och grönsakerna då

dietisten på carlanderska sa max 800 kalorier så jag mixade märken hejfriskt och var jag extra hungrig tog jag en allevo soppa till middag för då visste jag att jag kunde ta en till om den inte mättade (de innehåller ju bara 100kcal mot modifasts 210) men jag har förstått att många måste hålla sig till ett särskilt märke...

• jenn06

tack för alla posetiva tankar...

har beställt en jädrans massa böcker som jag skall läsa, speciellt på nyår när alla skall äta sina goa måltider..måste tänka på annat..

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass