• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mrs Kaffelatte

Måste bara säga att jag beundrar er som flyter före op..
    Jag har aldigt flyt-bantat eller så och tvivlar på att jag skulle klara av det..
    Men jag är sååå imponerad av er som fixar detta.

• mikalala

kajsaliza: 400 kcal? vi hae 800 som gräns 400 är ju knapt två påsar modifast! det är ju jättelite

• Anna Paulita
    Peand skrev 2008-12-26 10:03:00 följande:
    God morgon på er!Tänkte höra med er som är opade och som tappat en massa kilon, kan ni känna av vissa skavanker som kommit fram nu? Jag kan på något sätt känna att jag får ont när jag ligger i sängen i samma ställning för länge. Och sen har jag som sockerdricka i min vänstra höft om jag ligger för länge på den. Känns som om det bubblar inne i höftbenet, som om kolsyra åker fram och tillbaks. Hel skumt men något jag känner igen från tidigigare viktminskningar. Provade en jacka i natt som jag hade när jag gick gymnasiet och den kan jag nu knäppa. Kunde jag knappt ens då!Jättekul! Sen kanske jag inte vill gå runt med en jacka där det står "Turisthotellskolan i Malung" på ryggen, men i pulkabacken är den kanon bra
    Ja, när jag ligger på sidan och har benen i hop, lite böjda så där så att knäna ligger mot varandra gör det efter ett tag ont. Har liksom inte så mycket hull där mellan så det blir oskönt rätt snabbt.

Kul med jackan! Själv är jag själaglad att jag kunde köpa ett par typ svarta kostymbyxor i storlek 42!
  • Anna Paulita
    Nuttans Mamma skrev 2008-12-26 12:52:58 följande:
    Tja.. hur är det med er? Har ni ätit julmat??
    Mjao....på julafton åt jag ett par skivor lax, 4 räkor och en bit laxpate´. Lite senare åt jag 2 skivor parmaskinka och en sallad på chevre´och apelsin.

Inte typisk julmat kanske, men sådant vi äter på julen.

I går blev det porterstek med steksky och sallad.

Idag Italienska delikatesser...

Har haft en bra "matjul"...eller vad man säger.
  • faster fia

hej det är barabra med mig. men ska nu börja flyttande. och har bara klarat 2nutrillet och sen blev de maka på kvällen. och purjulök och potatissoppa som är flyttande. jag hár bara fått reda på att jag ska flytta 3veckor innan och de är de ju nu. julmaten blev de och sen skulle jag börja flytta så nu undrar jag hur många påsar ska jag ta om dagen och ksn msn äta varm soppa som är flytande? Katja83 jag kan inte se dina bli och svara på dina medelande du har skrevit till mig.

Nuttans Mamma skrev 2008-12-26 12:52:58 följande:
    Tja.. hur är det med er? Har ni ätit julmat??
  • Peand

Anna Sol & Felicia - Tolka mig rätt nu, men vad skönt att höra att fler än jag har märkt skvanker som dyker upp när kilona försvinner. De går ju att leva med samtidigt som det är lite häftigt märkligt att det blir så. Tänker på min mormor som ständigt har gnällt över att jag måste gå ner i vikt för min stackars kropp, tänk om hon förstod att jag har mer ont i kroppen nu än innan. Innan var alla skvanker inbakade i fett, men de hade ju kommit fram förr eller senare i allafall....

Anna Sol - Strl 42!!! Vilken känsla! Det är ju liksom en normalstorlek det! Grattis Skrattande

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    Felicia6 skrev 2008-12-26 22:19:40 följande:
    Peand, jag brukar fråga min man då jag får ont om det är så det känns att vara smal *asg*Han bara suckar o skakar på huvudet åt mig
    Hahaha Skrattande Så rätt så rätt....

Själv jämförde jag mage med makens i går. Hans är hård och kompakt medan min numera är mjuk, dallrig och som värsta bulldegen. Även om jag har massor kvar att gå ner så märks det att huden är större än magen och det blir ett väldigt skvalpande. Gäller att hitta rätt trosor som liksom håller i och in allt Skrattande
    Kan inte låta blir att fundera på hur jag kommer se ut när resterande 60% av övervikten är borta, för jag har faktiskt tappat 40% av det jag ska gå ner Räcka ut tungan
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass