• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Felicia6
    Peand skrev 2008-12-26 22:24:39 följande:
    Hahaha  Så rätt så rätt....Själv jämförde jag mage med makens i går. Hans är hård och kompakt medan min numera är mjuk, dallrig och som värsta bulldegen. Även om jag har massor kvar att gå ner så märks det att huden är större än magen och det blir ett väldigt skvalpande. Gäller att hitta rätt trosor som liksom håller i och in allt Kan inte låta blir att fundera på hur jag kommer se ut när resterande 60% av övervikten är borta, för jag har faktiskt tappat 40% av det jag ska gå ner
    Ja, det är en helt sjuk känsla det där jag drar o sliter i mitt häng oxå och hittar lite ben under osv Det är rätt skoj ändå haha :-9
    Grattis till dina 40%, det är inte dåligt
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Meduziz

Hahaha. Jag sitter och retar mig på att jag, trots att jag har ett stycke bebis i magen som spänner ut huden, har häng längst ner.
    Kan ju bara gissa på hur mycket jag kommer reta mig på hänget sen då.

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • nudelbumsan

hej flickor här slänger jag in ett kort på mej själv & mina nyinköpta klänning i stl M=)

Bild 088.jpg

Mamma till världens finaste barn Theodor
  • Trinity78

På tal om skavanker så hade jag jätteont i lederna i mer än ett halvår efter operationen. Det är tydligen vanligt eftersom även "led-fettet" försvinner. Nu är det bättre dock

Reproductively challenged
  • faster fia

hej tjejer. jag behöver hjällp med några frågr. jag har börjat flyttande nu och undrar hur en dag kan se ut. jag har nutrillet och tog 2påsar i går och sen blev de tyvär maka på kvällen och soppa. jag kan inte komma i kontakt med kirurgmotagningen och fråga hur mycket nutrillet jag ska äta. kan jag tugga tugumi. vad är det jag inte får äta mer än mat som man måste tugga. jag ska göra op den 14Januari och har inte fått brewvet änu. men tiden ringde dem och berättade för mig. hur mycket nutrillet ska jag ta om dagen?

• Zolen1

faster fia- 5 påsar är det väl per dag men jag har druckit både nutralett och naturdiet ungefär 4 påsar per dag. och 1 frukt har jag ätit.

Har gått ner 3,5kg sen i tisdags.

Jag ska opas den 12 januari i sunderbyn...

Alltså nån som vet om man inte lyckas gå ner det kilona som man ska bort med inna op, får man inte opas då????

• Zolen1

Nudelbumsa- Såååå snygg du är (avis)

Drömer om den dagen JAG kan få på mig ett par fina jeans och att dom sitter fint..

• nudelbumsan
    Zolen1 skrev 2008-12-27 13:32:03 följande:
    Nudelbumsa- Såååå snygg du är (avis) Drömer om den dagen JAG kan få på mig ett par fina jeans och att dom sitter fint..
    tack=)
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • faster fia

måste man ta 5påsar och är det okej att äta 1frukt då.

Zolen1 skrev 2008-12-27 13:30:55 följande:
    faster fia- 5 påsar är det väl per dag men jag har druckit både nutralett och naturdiet ungefär 4 påsar per dag. och 1 frukt har jag ätit.Har gått ner 3,5kg sen i tisdags.Jag ska opas den 12 januari i sunderbyn...Alltså nån som vet om man inte lyckas gå ner det kilona som man ska bort med inna op, får man inte opas då????
  • faster fia

vad fin du är. täng om man själv vatt de.

nudelbumsan skrev 2008-12-27 00:21:12 följande:
    hej flickor här slänger jag in ett kort på mej själv & mina nyinköpta klänning i stl M=)
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass