• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • livet från ljusa sidan

Är det bara jag som stör ihjäl mig på "kompisar" som säger, nej nu behöver du inte gå ner mer. Du är så fiiin som du är nu. Herregud, du kommer se sjuuuk ut om du går ner så mycket som du säger att du vill gå ner. SÅ mycket kan du inte gå ner.

Jag har gått ner hälften av min övervikt och drar fortfarande runt på dryga 20kgs övervikt, nej jag kommer inte se sjuk ut jag kommer vara normalviktig!

Är det fler än jag som får höra sånt här?? Blir faktiskt ledsen att folk inte kan glädjas med en utan alltid måste försöka trycka ner en.

• Anna Paulita
    livet från ljusa sidan skrev 2008-12-30 23:07:58 följande:
    Är det bara jag som stör ihjäl mig på "kompisar" som säger, nej nu behöver du inte gå ner mer. Du är så fiiin som du är nu. Herregud, du kommer se sjuuuk ut om du går ner så mycket som du säger att du vill gå ner. SÅ mycket kan du inte gå ner. Jag har gått ner hälften av min övervikt och drar fortfarande runt på dryga 20kgs övervikt, nej jag kommer inte se sjuk ut jag kommer vara normalviktig! Är det fler än jag som får höra sånt här?? Blir faktiskt ledsen att folk inte kan glädjas med en utan alltid måste försöka trycka ner en.
    Ja, jag hör det hela tiden. Just nu deppar jag lite för att jag är på en platå och stampar och då tycker alla att jag är löjlig...typ att jag borde vara glad och nöjd nu.

va, fan...jag väger 85 kg, varför ska jag vara nöjd när jag vill väga 70-73?

Jag förstår dig preciiiiis!
  • lilarina

hej
    åh va kul att höra,,,precis samma här har med funderat på varför dom säger så.kommer vi se sjuka ut när vi nåt det mål vi vill nå.
    jag hoppas med på att gå ner ca20kg till.konstigt,,dom ser ju inte sjuka ut,varför skulle vi göra det,,

jag måste få fråga innan jag tappar vettet med, hihi
    tappar ni hår,,jag tror jag snart blir flintskallig,,herregud bara rasara av,vågar inte klippa mej just nu,när man duchat ser det ut som man lånat hundebs hand duk,,nån mer?
    sköt om er alla
    o önskar er ett riktit gott nytt år,
    kram mej

Är det bara jag som stör ihjäl mig på "kompisar" som säger, nej nu behöver du inte gå ner mer. Du är så fiiin som du är nu. Herregud, du kommer se sjuuuk ut om du går ner så mycket som du säger att du vill gå ner. SÅ mycket kan du inte gå ner. Jag har gått ner hälften av min övervikt och drar fortfarande runt på dryga 20kgs övervikt, nej jag kommer inte se sjuk ut jag kommer vara normalviktig! Är det fler än jag som får höra sånt här?? Blir faktiskt ledsen att folk inte kan glädjas med en utan alltid måste försöka trycka ner en.
  • Sparkle

Ån så länge har jag inte hört nåt sånt *peppar peppar* dom vet vad jag vill gå ner till o det tycker dom är bra.. nu har jag typ tappat hälften än så länge o har varnat lillsyrran att ev kommer hennes garderob vara tom när jag kommer ner till hennes stl. Det gör inget då har jag ju en anledning att säga tillsabmon att få köpa lite nya kläder.. VAr hennes kommentar
  • trollsanna

Hej i tråden!
    Har också läst här en hele del. Har börjat mitt flyt och är inne på 4:e dagen (dock med en j-la huvudvärk) vet ju att det beroro på flytet och att det går över. Ska opas den 20:e.

• livet från ljusa sidan

t5rTack!! Skönt att höra att jag inte är ensam!! Ja visst är det konstigt att de säger att du kommer se sjuk ut när de själva inte ser sjuka ut och väger i proportion till deras längd. Det måste bara vara avundsjuka.

Vissa "kompisar" som själva kämpar med dålig självkänsla och har svårt att glädjas när det går bra för andra har nog svårt att se att den person som alltid varit tjock och på det sättet aldrig ngt "hot" nu helt plötsligt blir smal och kan ha snygga kläder och bryr sig mer om sig själv. Det är min teori iaf.

lillarina: jag tappar också hår, inte i de mängderna som du beskriver men ganska mycket. Men jag har att ta av så för min del är jag bara glad!

anna sol: Hoppas din platå släpper snart! Du är ju så nära nu Men tänk på att det är bra när det går lite långsamt ibland så hänger hud och huvud med

Sparkle: Åh jag hade också velat ha en garderob att få gå i

trollsanna: Lycka till med flytet!! Det kommer nog gå kanon!

• Maddisen80
    Svar på #346
    Den 13e januari ska jag fråga min familjeläkare om gbp operation ,men jag äter ju inte så mycket
  • Peand
    trollsanna skrev 2008-12-31 09:28:36 följande:
    Hej i tråden! Har också läst här en hele del. Har börjat mitt flyt och är inne på 4:e dagen (dock med en j-la huvudvärk) vet ju att det beroro på flytet och att det går över. Ska opas den 20:e.
    Prova att dricka mer vatten och se om huvudvärken släpper. Vet att man ofta tycker att man redan dricker ganska mycket vatten men öka lite till. När jag flöt låg jag i snitt på 3 liter vatten om dagen. Och ja, jag sprang på toa i början....
    lilarina skrev 2008-12-31 08:27:05 följande:
    hej åh va kul att höra,,,precis samma här har med funderat på varför dom säger så.kommer vi se sjuka ut när vi nåt det mål vi vill nå.jag hoppas med på att gå ner ca20kg till.konstigt,,dom ser ju inte sjuka ut,varför skulle vi göra det,,jag måste få fråga innan jag tappar vettet med, hihitappar ni hår,,jag tror jag snart blir flintskallig,,herregud bara rasara av,vågar inte klippa mej just nu,när man duchat ser det ut som man lånat hundebs hand duk,,nån mer?sköt om er alla o önskar er ett riktit gott nytt år,kram mejlivet från ljusa sidan skrev 2008-12-30 23:07:58 följande:
    Peppar peppar peppar peppar och 1000 peppar till, men jag har inte börja tappat hår än. Var och klippte mig i går och då konstaterade vi att än finns inga tecken på att det börjar lossna. Dock har det ändrat karaktär och blivit mer fett.
    Minns inte riktigt hur länge du har varit opad, men är jag helt fel ut om jag tror att du också är opad i september?
    Min frisör sa att en sakta viktminskning kan kanske påverka håravfallet. Men det vet jag inte. Dock hade hon haft en kund som hade gjort samma op som oss och hon hade rasat i vikt och tappat nästan allt hår. Och det bara någon månad efter open.
    Själv har jag för mig att man kan tappa upp till ett år efter open och roppar med andra ord inte hej ännu!
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Hjärtat 2005

Gott Nytt År önskar jag er alla!!

Livet från ljusa sidan:
    Jag får oxå dessa kommentarer.. försöker att inte ta åt mig men ibland är det svårt..
    man kan ju tro att det är avundsjuka....

Kram på er alla!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass