• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • livet från ljusa sidan

Goddag!

Vad skall ni göra imorgon? Vi skall bara vara hemma och ta det lugnt, så himla skönt. Nu är jag ju inte riktigt frisk så det skall bli extra skönt att bara vara hemma. Min sambo lagar den mesta av maten när han är hemma och han har inte riktigt förstått att jag inte får äta för fet mat utan han tror att jag bara kan ta lite mindre så är allt frid och fröjd. Åh kan bli tokig ibland, hoppas man kan lära gamla hundar att sitta

Just det ja, jag har två burkar resource protein pulver som jag gärna vill bli av med inboxa mig om ni är intresserade

• jenn06

peand- okej, bra att veta.. kan inte vara ifrån toan, var & handla lypsyl förut åh det blev gasen i bott det sista för jisses.. Skönt att det förhoppningsvis blir bättre..

livet från ljusa sidan- ut & åka långfärdsskridskor, sedan arbetar jag natt, åh så skall jag äta en underbar måltid bestående utav allevos bannan & hallon ;) Smaskens (får göra det bästa av situationen)

• Maddisen80
    Svar på #322
    jag har värdens buksmärtor och illamående, mellanblödningar vägrar att ha så här ont ,de kan ju bero på övervikten ,men jag vet inte säkert
  • icekizz

Hej! Jag går runt och funderar på att göra en magoperation och har tid hos en läkare i januari där vi ska prata om jag får göra den eller inte. Båda mina föräldrar har gjort den, min bror väntar på en tid hos läkaren på sjukhuset som ska ev göra operationen och jag hoppas verkligen att jag får göra den med!
    Någon som vill prata med mig om det här, vad det egentligen innebär, vad som händer med kroppen & knoppen, ni får gärna inboxa mig då det är enklare där än här på forumet..

• Trinity78
    Maddisen80 skrev 2008-12-30 13:31:09 följande:
    jag har värdens buksmärtor och illamående, mellanblödningar vägrar att ha så här ont ,de kan ju bero på övervikten ,men jag vet inte säkert
    Mellanblödningar är inte bra. När i menscykeln har du buksmärtor och illamående?
    Reproductively challenged
  • jenny jens

herj på er... ja nu till veckan är det dax för mig att börja flyta... hoppas dessa 2 veckor ska gå bra....
    kramar jenny

• medow

Hej flickor och ett gott slut på året ...

Jag har i dag 2 hg kvar till det tredje magiska målet 99.9 kg weeee hoppas på i morgon som jag hade som mål.

Har tappat bmi från 43.9 till 35.4 som jag har nu.
    Det börjar synas ordentligt nu och kännas underbart härligt är det.
    24 kg är nu borta .

Hur har ni haft det i jul ??

• livet från ljusa sidan

maddisen: jag tycker det låter konstigt att du skulle ha ont i magen på grund av övervikt? Om du har så ont tycker jag du skall söka hos vårdcentral, det kan ju vara cystor eller gallsten eller vad som helst. Hoppas det löser sig för dig!

• Sannaa

Hej på er tjejer.

Här är det bra men guuuuud vad jag äter. Konstant. Smörgåsar, choklad, päronsplitt, mat allt jag kommer över.
    Men så är det tydligen att vara gravid och GBP-opad.

Jag var nere och nosade påå 68 kilo, alltså -49 kilo. DOck kände jag mig inte bekväm utan är numera uppe på 72 kilo och mår toppen. Tror att det är min vikt. Men som vid graviditeter kommer jag gå upp mera. Vilket mig inte stör.

Gott nytt slut och välkommen det nya året med massa spännande händelser.

• HelenN
    Peand skrev 2008-12-29 21:31:42 följande:
    Håller tummarna för dig i morgon Idén om en bildtråd tycker jag låter riktigt bra också. Då kan man hinta i denna tråd när man har lagt in nya
    Ja det var precis vad jag tänkte!

Blev inget besked idag, ska träffa doktorn på fredag istället! Några dagar till att hoppas på. Har passat på att läsa om GBP så jag är förberedd och slipper fundera en massa när/om jag nu får OK till op. Bara genom att läsa igenom denna tråd får man ju mycket information! Och verkliga upplevelser!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass