• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sussiesnus

Håller med eriQa: Tror kommentarerna är mer som för att säga "ni gör ett jättebra jobb! Ni är fina som ni är!" Ungefär som att säga "inte behöver du gå ner i vikt". Det kan man ju säga för att man tycker personen är fin som den är och mer som en komplimang. Inte säger man "ja, du behöver nog minska 10 kg!"

Idag ska här ätas! 3 rätters middag och vin och skumpa. Innan hårda livet börjar med nutrilett... :(
    Ångrar inte mitt val av att opas, men man kan ju ändå passa på så länge man kan ... hi hi

Ni som op med barn, hur blir middagarna hemma?

• KajsaLiza

Jag har nog tappat hälften av allt mitt hår. Jag måste fläta mitt hår i en inbakad fläta på jobbet(är kock) och den är lika tjock som den ena var förutnär  jag flätat det i två  inbakade flätor innan op.

• Peand
    lilarina skrev 2008-12-31 12:29:21 följande:
    Peand villket minne du har vännen,japp jag e op 15septeber,,ja vi får väll se vad hårlös jag blir av detta,en dag i taget,sköt om er alla kramar från mej
    Imponerade eller Flört Nä då, har bara för mig att det inte skiljer så mycket på våra opar, alltså datum. Jag gjorde min den 29:e, så du ligger två veckor före mig. Återkommer om två veckor och berättar hur mycket hår jag har kvar då Skrattande
    NussNuss skrev 2008-12-31 13:59:36 följande:
    Hur farligt är de att bli gravid efter en op? Jag gjorde min op 10/12-08 och nu har olyckan vart framme!måste jag göra en abort??

Om jag vore som dig skulle jag ringa läkaren på fredag och kontrollera. Fast det har du nog redan tänkt skulle jag kunna tro. Spontant skulle jag säga att det borde inte vara risk för abort, sen är det ju inget de skulle rekommendera att bli gravid så fort. Men ibland händer saker bara. Det blir ju en stor stor stor omställning för kroppen med både en nyopererad kropp och en gravid. Men inget är väl omöjligt.

Återkom och berätta vad som händer. Och du, grattis även om jag förstår att allt just nu är omtumlande....

Och till er alla, ett riktigt

Gott Nytt År

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • mikalala

Gott nytt år på er alla!

har haft en helt dumpningsfri nyårsafton med god mat, potatisgratäng med soltorkade tomater och pinjenötter till det tofubiffar med broccoli, sedan var det cheddar paj med kantareller och lingon i och två sorters goda sallader. desserten höll jag mig undan helt från men det har blivit lite mer än en halvliter färskpressad apelsinjuice under dagen...

• Jennnie

Oj oj det var länge sedan jag skrev här! Idag var det också länge sedan jag dumpade också. Men ikväll mega dumpade jag! Och det var inget kul, tyckte ändå inte att jag åt jättedåligt men tydligen räckte det för ikväll. Åt oxfile med vitlökssmör och hasselbackspotatis. Efter det åt jag pannacotta. Det var efter det jag mådde MEGA dåligt. Har ju efter nästan två år som opererad ganska bra koll, och brukar aldrig dumpa. Men men, ibland märker man att anatomin inte riktigt är som förr.

Måste iallafall säga att jag är jättenöjd med operationen, har varit viktstabil nu sista halvåret, går varken ner eller upp, men är ändå nöjd, väger idag 70 kg (innan 121) och har storlek M (40) i kläder. Känner mig numera "normal".

Gott Nytt År!

• livet från ljusa sidan

God fortsättning på nya året! Är alltid lika förvånad att det är januari helt plötsligt från julstök och nyårsfix

Jennie: gud vad fin du blev i nya frisyren! Skönt att känna sig "normal", måste få fråga hur lång är du?

• Jennnie

Livet: Tack, fast jag har redan bytt frisyr igen Det var inte riktigt jag Jag är iallafall 1m och 66,5 cm. Så jag räknas väl fortfarande som "överviktig" har bmi på 25,2 eller liknande

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass