• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sussiesnus

Tack så mycket Jennnie! Precis vad jag ville ha. Ska förbereda lite innan tänkte jag. Bra att ha något att göra när man flyter...

Min nyårsafton var lugn och mysig. Firades hos vänner i närheten, 4 vuxna och 5 barn totalt. Alla barn sov före kl 23 och sedan kunde vi avnjuta efterrätt, champagne och fyrverkerier i lugn och ro. Var hemma till 01 och barnen sov vidare och ända till kl 9.
    Så utvilade idag har vi målat om i sovrummet och städat tvättstugan. Bra start på 2009!

Hur länge har denna tråd funnits?

• Mia76

Ny års firandet gick bra med en liten dumping känsla men gick över fort.
    Men tyvär kunde det nya året fått börja bättre. Barnen har börjat insjukna i magsjuka. Inte roligt. Håller nu tummarna för att jag ska slippa.

• Peand
    HelenN skrev 2009-01-01 17:34:27 följande:
    Gott nytt år till er alla! Kom hem idag efter att vi firat nyår på annan ort och sovit över, och upptäckte att någon försökt bryta sej in i vårt hus!!!  Känns inte alls kul. Men man får ju försöka hålla god min, vill ju inte skrämma barnen. Men man lär ju ligga och sova med ena ögat öppet inatt! Imorgon ska vi ordna larm, byta dörr mm. Lite pinsamt att man jobbar på Securitas och ännu inte har larm..... Men, bättre sent än aldrig! 08.15 imorgon ska jag iväg till min doktor. Hon kommer då bestämma om jag ska skickas vidare till kirurgen för ev GBP. Jag har läst på och funderat mycket fram och tillbaka. Jag Vill verkligen få detta gjort. Så nu hoppas jag på att det blir Ja till OP!

Usch vad obehagligt! Men du, det är inget att skämmas över, min make jobbar på en bildelsfirma och jag kan lova dig att är det någras bilar som inte startar - ja då är det våra. Det är ju det där med skomakrens fru osv Flört
    Och nu när du känner att du verkligen vill ha denna operation, ja då kommer du utstråla detta till läkaren och förhoppningsvis blir det ett stort JA!

Här hade en rejäl dumpningskänsla i går, bara väntade på att den skulle starta men den kom aldrig. Satt till och med och hade koll på pulsen Flört Men det var obehagligt att bara sitta och vänta på att det skulle bryta ut. Så, vis av denna erfarenhet blir det inte varma smörgåsar mer. Vet inte om det var det vita brödet ( troligtvis denna orsak) eller om det var osten. Hur som helst. Det var inte värt det! Även om det inte blev någon dumpning....

Fler än jag som börjar ett "nytt liv" med mer motion i vardagen idag?

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Anna Paulita

Ni missar väl inte Big Medicine på 4+ just nu!

• Peand
    Anna Paulita skrev 2009-01-01 20:18:08 följande:
    Ni missar väl inte Big Medicine på 4+ just nu!
    Shit, jag kollar ju in vad kungen har gjort under det gångna året!!! Är det bra???
  • caropia

Åh varför ska det vara så jäkla svårt att sluta röka för? Fundersam
    Kämpar som attans med rökat men  det gå skitdåligt, nu börjar det bli dåligt med tid, minst en månad innan op måste jag ju sluta!!!
    Blir så arg på mig själv att det ska vara så svårtSkrikandes

• Anna Paulita
    Peand skrev 2009-01-01 20:19:03 följande:
    Shit, jag kollar ju in vad kungen har gjort under det gångna året!!! Är det bra???
    Jo, lte sensations tv varning kanske....men helt ok. Sedan är det svårt för mig att relatera till människor som väger 200-300 kg...
  • Peand
    Anna Paulita skrev 2009-01-01 20:42:52 följande:
    Jo, lte sensations tv varning kanske....men helt ok. Sedan är det svårt för mig att relatera till människor som väger 200-300 kg...
    Lite så har det ju varit på Dr Fetma som gått under hösten. Handlade bara om GBP operationer men de flesta låg på en vikt runt 2-300 kilo och ibland över det. Blir lite väl amerikanskt/brittiskt ibland. Önskar att se ett liknande program med personer som slåss som vi. Vet att det finns personer i dessa klasser även här i sverige men en blandning av alla viktklasser hade varit intressant att se.
  • KajsaLiza

God fortsättning på er!
    Någon som har viktkoll på hur mycket man "får" väga för att kunna rida på islandshästar?
    Eller stora nordsvenskar...Eller elefanter.. eller nä men allvarligt skojat islänningar

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass