• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Meduziz

Mitt nya favoritmellis just nu är naturell yoghurt med hackade nötter, solrosfrön, hackad aprikos och skivad banan på.
    Fett, proteiner och mjölkprodukt på en och samma gång
    Och det håller igång magen bra.

Är jag konstig som kan äta tre stycken knäckemackor på en gång? Det funkar ju inte alltid och jag skulle inte pressa i mig dem om jag känner att det tar stopp, men jag KAN äta tre när jag är riktigt hungrig. Jag kan inte ha mycket pålägg på då utan bara ett tunt lager med typ kaviar eller någon mjuk/bredbar ost.

Apropå det där med att dumpa på socker:
    Jag kan vissa dagar bli dumpig på isbergssallad men äta tre-fyra godisbitar utan problem.
    Nästa gång kan jag äta en halv godisbit och sen mår jag skit.
    Yoghurt ska man tydligen kunna äta utan problem men jag får dumping av det nästan varje gång jag äter. Äter det i alla fall för att få i mig mjölkprodukter och för att det är förbannat gott *S*
    Ibland är man lite dum

Magen växer och växer och jag är hungrig HELA tiden. Medan jag äter så sitter jag och knorrar efter nästa sak. Skitfjantigt.
    Samtidigt mår jag jätteilla för att minimonstret ska sparka på magsäcken hela tiden.
    Magsäcken och revbenen is the shit!
    Hoppas h*n kommer ut snart

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • sininen

Jag ska nog också kolla matdagböcker på viktop. Jag ser fram emot att få äta maaaat! Jag är helt besatt av mat vid det här laget och jag skulle flyta i tre veckor bara haha. Jag vill också äta keso m. tillbehör och skulle kunna döda för ett kokt ägg med örtsalt på!

Samtidigt är jag lite frustrerad över att jag inte går ner mer i vikt... jag väger 98 nu men har bara gått ner 4 kg sedan jag började flyta?! Och nu har magen börjat få eget liv och den låter hela tiden. XD

• mikalala

justmystica:
    Fast fyra kilo är väl inte alls illa! Läste någonstans att kroppen bara kan gå ner ett kilo fett i veckan och att sedan är det vätska och muskler som bränns bort (vet inte hur rätt det är) men jag tror att de som går ner mycket på flyt kanske är de som samlat på sig mycket vätska själv gick jag ner 7 kilo på första veckan och två på andra och jag tror att det var vätska som försvann.

det där med att magen låter tror jag är något du får vänja dig vid för min har aldrig låtit som den gjort efter open

• Susiepie

Ni som flytit några veckor vilka soppor är mest prisvärda och goda då?
    Funderar på att köra en drajv för de sista gravkilona och för att sedan komma igång med braiga maaten igen :)

Livet är fullt av kärlek!
  • sininen

Oj, okej. Men det låter bra. Tack mikalala, nu känns det bättre. Jag är ändå rädd att dom skäller på mig på sjukan ändå haha. Fast det tror jag inte att dom gör.

Det ska bli spännande vad som händer med magpratandet efter op:en då.

• MelvinMeja

Susiepie skrev 2009-01-05 11:40:37 följande:

Ni som flytit några veckor vilka soppor är mest prisvärda och goda då? Funderar på att köra en drajv för de sista gravkilona och för att sedan komma igång med braiga maaten igen :)
    Jag blandade cambridge och modifast. De tycker jag var godast, men det är en smaksak. Cambridge är ju tyvärr väldigt dyra.

En fråga till er som har fått barn efter open. Har ni gått upp mycket under graviditeten? Har ni haft svårt att gå ner efter? Nu dröjer det ju ett bra tag tills vi ska börja prova igen men det kan kännas skönt att ha lite info innan. Om det är så att jag ska tänka om. Jag vill ju inte förstöra allt jag har kämpat för.
  • Susiepie
    MelvinMeja skrev 2009-01-05 11:52:56 följande:
    Susiepie skrev 2009-01-05 11:40:37 följande: Jag blandade cambridge och modifast. De tycker jag var godast, men det är en smaksak. Cambridge är ju tyvärr väldigt dyra. En fråga till er som har fått barn efter open. Har ni gått upp mycket under graviditeten? Har ni haft svårt att gå ner efter? Nu dröjer det ju ett bra tag tills vi ska börja prova igen men det kan kännas skönt att ha lite info innan. Om det är så att jag ska tänka om. Jag vill ju inte förstöra allt jag har kämpat för.
    Jag giclk upp 30 kg med både ynsta är 7 mån o jag har ca 8 kg kvaar m första gick jag ner allt på 7 mån
    Livet är fullt av kärlek!
  • sussiesnus

Helt otroligt, men idag smakar Nutrilett choklad jättegott... Igår höll jag på att kräkas av det. Skumt. Det känns inte så tokigt ändå, jag får ju dricka 1 shake var 3:e timme ungefär.
    Trodde jag skulle vara döhungrig när jag vaknade i morse, men icke. Jag kunde duscha och sminka mig innan frukost-shaken.
    Det här ska nog gå bra.

En ny oro. Tänk om jag "glömmer bort" att tugga maten tillräckligt mycket av ren glupskhet...

• jenny jens

har börjat i dag med nutrilett... har tagit 2 choklad.. den första gick bar men den andra gick sämre.. kändes nästan som jag fick "tvinga" i mig den... men förhoppningsvis går det bättre... tänkte åka och spana in om det finns ngra bra soppor oxå....

jag dricker 4 st om dagen med en halv liter mjölkptodukter om dagen.. det vart närmast modifast...

kram jenny

• MelvinMeja

Usch, fy sjutton. Barnen och jag har åkt på influensan. Inget roligt alls. Har haft semester och skulle börja jobba på onsdag igen. Nu blir det inget med det. Mina kollegor är säkert jätte lyckliga på mig. Ja ja, vad ska man göra.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass