• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    Maddisen80 skrev 2009-01-08 21:05:14 följande:
    Hanna du kan köpa dem på www.nuform.se men tänk på att de är förbjuddet i sverige
    Det är kanske dumt att "göra reklam" för preparat som inte är godkända i Sverige.
  • Maddisen80

Anna Sol jag varnade henne om du läser längre upp ,fick reda på av en kompis att vissa har fått bytt lever pga dem ,så man ska inte köpa dem ,jag trodde först att de va godkända

• Anna Paulita
    Maddisen80 skrev 2009-01-08 21:08:22 följande:
    Anna Sol jag varnade henne om du läser längre upp ,fick reda på av en kompis att vissa har fått bytt lever pga dem ,så man ska inte köpa dem ,jag trodde först att de va godkända
    Jo, jag läste det. Jag tycker ändå det är onödigt, hon är bara 18 år och bryr sig kanske inte om varningar. Som många andra är hon kanske desperat och i den åldern tänker man inte alltid hela vägen.

(no ofense Hanna91)
  • Maddisen80

Anna Sol okis jo det är klart ,det va dumt skrivet ,men får hoppas att hon inte köper de , isåfall är de bättre med liposinol för dem är godkända och effektiva

• Hanna91

HAHAHAHA så desperat kanske jag inte är.. Men jag är mogen för min ålder. så jag tänker inte beställe något olagligt.. så kan jag ju lika gärna köpa droger o bara gå på de o inte äta något så går man ju ner nån gång i vikt.......

• Hanna91
    Svar på #797
    Ursäkta men vad menade du med det?
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Hej tjejer.. här blir det mumsmat.. bild finns i galleriet nu...

I min blogg om någon följer den så ;)

Kycklingryta, med paprika, purjolök, bambuskott, minimajs, morötter och gott. Så på med cocosmjölk och jasminris till.. känns ganska så nyttigt med på en torsdag kväll..

smultronduvan.blogg.se/

Bilder finns också på före och efterbilder på min viktresa från 150 till 62, Välkomna att kika
  • Hanna91

Men du, Anna Sol...

Kan du berätta lite mer om hur du har haft det efter
    operationen? hur mkt har du gått ner på hur lång tid och
    vad kan du äta, hur mkt.. osv =)

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass