• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sussiesnus

Extra hungrig idag... Och lite mjölksyra i musklerna... Ska det vara så på 4:e dagen?

Inser ju nu att jag redan har förändrat mitt liv juh... Jag kommer ju aldrig äta som förut igen... Inte på länge få sätta tänderna i en McFeast burgare... (märks det att jag är hungrig!!!!?)
    Nutriletten tar man ju var 3:e timme ca. Kommer det inte bli så efter op också, i princip. Dricka mkt vatten i mellan och sen äta nåt var 3 timme ca?

Sugen på att väga mig igen i morgonbitti. Går ju ner så fasligt här i början. Tappat ca 5 kg på 4 dgr :) Bara positivt!

• Peand

Jenny Jens - Jag hade precis samma problem när jag började med flytet, första dagarna höll jag mig hemma av många skäl. Tror ärligt talat att det tog ca en vecka innan magen vande sig. Sen var det inga problem, flöt i fyra veckor.

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • mikalala

justmystica: Räcker upp handen!!! kul att hitta en till vego, för mig funkar mjölkprodukter soja bönor och ägg hur bra som helst men det har ju inte ens gått en månad sen op än så man ska väl inte ropa hej ännu.

har en sporadisk matdagbok på ett annat forum om du vill så kan jag skicka addressen

• jenny jens

peanad :
    just nu känns allt hopplöst.... inte kul.... könns skit allt... men ngn stans finns det där drivet att forrtsätta fast man protesterar i huve....

vill bara sova igenom dessa 2 veckor....

en vecka känns som en lång tid.....

kram jenny

• sussiesnus

Jag kan inte sova på nätterna!!! Stort problem! Jag varvar ner, går och lägger mig och där ligger jag... säkert 2 timmar innan jag somnar. Sen vaknar jag under natten och har svårt att somna om. Vaknade idag en timmer före väckarklockan...

Är det någon som har ngn idé vad detta kan bero på? Jag jobbar ju heltid, hämtar barnen på dagis och röjer och lagar mat här hemma. Så jag aktiverar mig ju under dagen... Som borde göra att man blir lite trött... Konstigt.

Ni som är opade: Tror ni man kan sitta med på en fikaträff bara 5 dagar efter op? Sitta på en stol i princip. Är man så pigg och uppe liksom? Har aldrig gjort titthålsop förut...

• sininen

Härligt mikalala! Du får jättegärna skicka länken till mig!

Sussiesnus, kan det vara så att du inte kan sova för att du är närvös? 5kg på fyra dagar är fantastiskt bra! Grattis.

Det känns som att jag inte går ner något alls. Igår morse stog vågen på 94,5 men idag sa vågen 96kg. Galet. Egentligen borde jag skita i vågen helt men jag blir glad när den visar mindre för varje dag. Ja, förutom idag då. Det måste vara vatten jag lagrar för upp kan jag ju inte gå om jag inte ens kan få i mig alla påsar och fuskar inget alls. (längre *fnissar*)

Sedan har jag börjat fundera på en sak, om min BMI går under 35, inte säger väl kirurgen att jag inte får operationen?

• Pillson

sussiesnus skrev 2009-01-08 06:51:54 följande:

Ni som är opade: Tror ni man kan sitta med på en fikaträff bara 5 dagar efter op? Sitta på en stol i princip. Är man så pigg och uppe liksom? Har aldrig gjort titthålsop förut...
    jag hade kunnat sitta med iallafall, man springer inga maratonmarscher direkt men man orkar ju vara uppe och liite igång (man skall ju röra på sig för att få igång kroppen med)
  • Pillson

Zizter skrev 2009-01-07 21:21:29 följande:

jaha.. och då tror du att jag skulle supa skallen av mig bara för att ni sa det här eller??? eeh.. ja.. just ja.. halleluja..och kalorier vet jag mycket väl att det finns i alkohol åxå.. men jag oroar mig inte för dessa kalorier faktiskt.. man måste ju få njuta av livet åxå! och kunna leva normalt åxå.. så gott det går... jag tror inte att jag går upp i vikt av 1 glas vin lixom.. ville bara höra va ni andra drack eller gjorde första gången.. å inte bli uppläxad som en 10 åring ungefär.. jaja.. så går de när man frågar.. haha.. jeeeeesusja.. jag ska då gå på en jävligt rolig fest och ha jävligt roligt.. full or not.. men vin ska jag då tamigfan dricka! och dumpar jag så dumpar jag.. dör jag så dör jag.. men jag hade iallfall roligt till sista sekunden av mitt liv! å de va det värt!!
    håller med dig, man får tydligen inte fuska det minsta, nu skall vi tydligen vara supermänniskor som bara knaprar en morot på lördagskvällen... (jag är INGEN supermänniska och kommer aldrig bli, äter och dricker det jag vill ha men i lagom mängd...)
  • Anna Paulita
    Pillson skrev 2009-01-08 07:26:33 följande:
    Zizter skrev 2009-01-07 21:21:29 följande: håller med dig, man får tydligen inte fuska det minsta, nu skall vi tydligen vara supermänniskor som bara knaprar en morot på lördagskvällen... (jag är INGEN supermänniska och kommer aldrig bli, äter och dricker det jag vill ha men i lagom mängd...)
    Fast är det verkligen någon som sagt att vi aldrig får äta onyttigt eller aldrig ta ett glas vin. Man kan äta goda saker och dricka vin ibland utan att säga att det är fusk, det gäller ju bara att änvända sunt förnuft.

Men när man är relativt nyopererad är det ju en fördel att ta det lungt med både onyttigheter och alkohol, om inte annat för att man inte vet hur kroppen reagerar. JAG skulle iallafall inte vilja få en fet dumping på en fest första gången eller bli asplakat för jag druckigt för mycket pga att jag inte vet hur jag reagerar.

INGEN har påstått att vi ska vara supermänniskor.
  • Anna Paulita
    HardrockGoddess skrev 2009-01-07 19:23:05 följande:
    Är ju nybörjare på allt med GBP, sedan jag precis fattat beslutet att jag vill göra operationen. Läste här i tråden och det framkom att om man dricker kolsyrade drycker kan man få obehag? Hur känns det och varför får man det?Är flitig sodastream-användare och ääälskar kolsyrat vatten
    Jag kan inte drucka kolsyrade drycker, jo om de står och bubblar av sig ett bra tag och då är det inte kolsyrat längre. ;) Hur det känns är svårt att beskriva men jag tycker det är klart oskönt i magen.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass