• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Pillson
    Anna Paulita skrev 2009-01-08 08:30:39 följande:
    Fast är det verkligen någon som sagt att vi aldrig får äta onyttigt eller aldrig ta ett glas vin. Man kan äta goda saker och dricka vin ibland utan att säga att det är fusk, det gäller ju bara att änvända sunt förnuft.Men när man är relativt nyopererad är det ju en fördel att ta det lungt med både onyttigheter och alkohol, om inte annat för att man inte vet hur kroppen reagerar. JAG skulle iallafall inte vilja få en fet dumping på en fest första gången eller bli asplakat för jag druckigt för mycket pga att jag inte vet hur jag reagerar.INGEN har påstått att vi ska vara supermänniskor.
    men det känns som om alla har rätt att kommentera vad jag äter och dricker och gör, "skall du verkligen äta så mycket" (fast de äter en tredubbel portion av samma) eller "är det där bra mat för dig= (säger de med tex grädde i hela nyllet) eller "har du fått mycket lös hud" (vad har de med det att göra?)

undrar vad de (ej opererade) sagt om jag frågat DEM samma sak?
  • Anna Paulita
    Pillson skrev 2009-01-08 08:50:34 följande:
    men det känns som om alla har rätt att kommentera vad jag äter och dricker och gör, "skall du verkligen äta så mycket" (fast de äter en tredubbel portion av samma) eller "är det där bra mat för dig= (säger de med tex grädde i hela nyllet) eller "har du fått mycket lös hud" (vad har de med det att göra?)undrar vad de (ej opererade) sagt om jag frågat DEM samma sak?
    Folk är nyfikna och vet inte, pga okunskap, vilket inte är så konstigt då denna kunskap sitter man på när man är opererad eller ska operera sig annars behöver man ju inte ha den. ;)

Jag har tur och folk frågar inte mig, de frågar hur jag mår och det är ju det viktigaste.

Håller heeeeelt med att de ska ge blanka fan i hur mycket lös hud du har, verkligen inte deras sak. Fräckt....
  • Mrs Kaffelatte

Så där ja..

1 år
    48,7 kilo borta
    65,4 kilo totalt borta.
    1,6 kilo kvar till mitt mål
    4,6 kilo kvar till BMI 24,8

Riktigt najs faktiskt!!!

• MelvinMeja
    Pillson skrev 2009-01-08 08:50:34 följande:
    men det känns som om alla har rätt att kommentera vad jag äter och dricker och gör, "skall du verkligen äta så mycket" (fast de äter en tredubbel portion av samma) eller "är det där bra mat för dig= (säger de med tex grädde i hela nyllet) eller "har du fått mycket lös hud" (vad har de med det att göra?) undrar vad de (ej opererade) sagt om jag frågat DEM samma sak?
     Jag förstår precis vad du menar. Det är likadant varje gång jag är borta och äter. Och det där med huden. Visst jag förstår att de är nyfikna. Det är en sak om familjen och nära och kära frågar men ytligt bekanta känns lite obekvämt .
    Livet känns underbart. 1hg kvar till 80-tals klubben.
  • MelvinMeja
    Mrs Kaffelatte: Grattis, det måste kännas underbart. Så nära målet. Jag längtar.

Jag upptäckte nu när jag satt och räkna att jag har tappat 30kg av 53kg. Det är mer än hälften. Det känns häftigt
    Flört. Och det bara på 5 månader.
    Sen maxvikt är det 34kg av 57kg.
    Nu kämms det faktiskt som att mitt mål är nåbart.

Jag skulle vilja fråga er andra här på forumet. Vad har ni satt för målvikt och hur långa är ni? Skulle bli jätte tacksam för svar.

Kram Sara

Livet känns underbart. 1hg kvar till 80-tals klubben.
  • Mrs Kaffelatte

MelvinMeja skrev 2009-01-08 11:02:00 följande:

Mrs Kaffelatte: Grattis, det måste kännas underbart. Så nära målet. Jag längtar.Jag upptäckte nu när jag satt och räkna att jag har tappat 30kg av 53kg. Det är mer än hälften. Det känns häftigt. Och det bara på 5 månader.Sen maxvikt är det 34kg av 57kg. Nu kämms det faktiskt som att mitt mål är nåbart.Jag skulle vilja fråga er andra här på forumet. Vad har ni satt för målvikt och hur långa är ni? Skulle bli jätte tacksam för svar.Kram Sara
    Tack!
    Helt jävla sjukt... Gått så fort..
    Kunde inte i min vildaste fantasi tro att det skulle gå så här bra.
    De säger ju att någonstans mellan 50-75% av sin övervikt tappar man. Och jag har tagit 93 % av min så...

Jag hade en önskan om att gå ner under 95 för att då skulle jag ha ett BMI så läkarna kunde hjälpa oss bli gravida.
    Hade en dröm att gå under 75.. För att för många år sedan vägde jag 73 och mådde skitbra. Då därför har jag satt 73 som "min" vikt.
    Fat BMI säger att jag ska väga 70 kilo för att vara i hamn och det känns inte så långt borta i dag så.. .

Jag är 168.
  • MelvinMeja
    Jag är 165cm lång. Jag har satt mitt mål vid 67/68kg. Då hamnar jag på ett normal bmi. Om jag kommer dit blir jag jätte glad. Men det kan ju hända att jag blir jätte nöjd vid 75kg, vem vet. Har ju inte vägt så lite på evigheter.
  • sussiesnus

Oj, jag är glad om jag kommer ner på tvåsiffrigt! Kommer säkert precis som ni ändra mina mål med tiden...

Men lite nervös är jag. En vän till mig har bara tappat lite av sin övervikt med hjälp av GBP op. Kanske -20, vet inte exakt. Men hon är rätt rund ff, har säkert stl 48-50 ca. Jag vill ju så gärna gå ner mer... Vet ni hur vanligt det kan vara? Att man bara tappar lite, och långsamt?

• Miss Emelie

Jag har satt min vikt på 65 kg. Jag är 162 cm. Då har jag ett normalt bmi. Mitt sista fläsk sitter kvar på magen, därför vill jag gå ner de sista 10 kg, annars är jag nöjd på 75.

• kikkilina

hej läser alltid tråden men skriver sällan.jag hoppas alla förstår att alla inte går ner 40-50 kg på ett år.jag gjorde min gbp i februari och har bara gått ner ca 20 kg.min högsta vikt var 2007: 115,4 kg men hann gå ner till 108,7 kg vid open 2008.gick ner 6 kg 1:a veckan efter op men sen har det segat sig.har stått helt still sen i juli.pendlar hela tiden mellan 85-87 kg och det är alldeles för mycket för mig som bara är 160 cm.jag avundas alla er som går ner mycket och tycker det är jättebra för er.

finns det fler här i tråden som är som jag och inte gått ner så mycket?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass