• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sininen

Jag ska ta det lungt emellan så det ska inte vara några problem. Dessutom så kommer min sambo med mig om jag skulle må illa eller nåt, så jag skulle inte göra det själv.

• FH Mamma

justmystica skrev 2009-01-08 23:37:47 följande:

Jag ska ta det lungt emellan så det ska inte vara några problem. Dessutom så kommer min sambo med mig om jag skulle må illa eller nåt, så jag skulle inte göra det själv.
    Jag tror det går.. men man måste testa för att veta säkert...
  • snissi

justmystica:
    är nog väldigt individuellt om man orkar åka kommunalt eller inte efter op:en. jag personligen hade aldrig orkat! jag hade fullt sjå att komma in i bilen, som min mor så fint parkerat preciiis utanför sjukhusentrén. sen satt jag med en kudde mot magen, och satte bältet utanför... ändå tyckte jag det gjorde SÅ ont i varje minilitet gupp på vägen, och mamma körde sakta, så sakta.. men, prova kan man alltid!

• sininen

Snissi, ajdå. :S Attans då, då får jag se hur vi ska göra. Visst får man åka sjukresa efter operationen?

• snissi

justmystica skrev 2009-01-09 00:10:37 följande:

Snissi, ajdå. :S Attans då, då får jag se hur vi ska göra. Visst får man åka sjukresa efter operationen?
    Oj! Ja du... Bra fråga. Vågar faktiskt inte svara på det.
  • LottaRos

justmystica: jag åkte sjukresa hem, du säger till på avdelningen så ordnar dee det. Resan kostar 100 kr.
    Jag har inga problem med vitlök, äter massor redan. (ca 3 veckor efter op nu)

• sininen

Okej, 100kr låter helt klart överkomligt. Och bra med vitlöken. 3 veckor efter operationen? Med vad äter du det med om man får fråga?

Förresten, tog ni med er egna kuddar till sjukhuset? Är det något särkilt som kan vara bra att tänka på innan dagen D?

• LottaRos

Jag har haft vitlök i köttfärssoppa till att börja med, sen nu när jag äter puré så har jag haft det i köttfärs- och potatisgratäng, i köttfärssås, i gräddfil som jag haft som kall sås.

Jag hade ingen egen kudde med, hade inget behov av någon kudde heller.
    Efter kejsarsnittet var kudden min bäste vän, men nu, nej.
    Jag höll lite lätt på magen med ena handen för lite "trygghet" bara.

Tänk på att försöka komma upp och gå en liten promenad så fort som möjligt efter op, jag sov nog 4 timmar efter op sen var jag uppe och promenerade i korridoren.
    En personal följer med på promenaden som stöd ifall något händer.
    Försök få igång kisseriet oxå så slipper du en massa tjat om det - det är jättesvårt att kissa på många timmar, men till slut går det.

Lycka till!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass