• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sininen

Åh, gott! Vad gott det ska bli med mat!

Ja, men då låter jag bli att ta med kudden, det ska gå bra ändå.

4 timmar efter operationen? Det låter jättebra. Sedan står det på pappret att man ska försöka sova på sidan och så, gör det ont i magen om man testar sig på något sånt?
    Kisseriet ja haha. Det vill jag inte ens tänka på, men det är bra att ha det i bakhuvudet. Jag är mest rädd för katetern man ska ha haha.

Tack så mycket Lottaros!

• lilarina

hej hej alla vänner,
    justmystica jag hade med kudden,,gött att ha nåt som luktar hemma :)
    hade även med mej mp3 med musik,,nu hade jag turen att ha en trevlig rums kamrat,,men annars är den sällskap kanske när natten kommer, stort lycka till
    kram mej

• lilarina

hej hej
    jag har precis kommit på benen har legat i 2dagar,
    fick i förrgår sådana magsmärtor,ovanför naveln ner på vänster sida,,klara inte av att äta drack lite vatten o saft,,
    trodde min sista dag va kommen,,tvinna mej i sängen,,tog panodil o deklofenak(borde inte gjort detta men fick lite panik)somnade ifrån allt,sov från o till hela eftermiddan,kl 22 va jag upp en sväng,,kände mej lite bättre,,
    sov hela natten,dagen efter hade jag som träningsvärk.o ont,,
    ringde till torsby
    ojoj hon va inte glad att jag inte ätit o att jag tagit värktabletter,,,
    men tyckte jag skulle åka in akut nästa gång..trodde det va det grova brödet jag åtit,blev ju lika när jag åt banan,,

så jag hoppas det aldrig händer igen,,men då åker jag till akuten
    (man vill ju inte åka in i onödan)

har nån annan haft ont så i magen,?
    vad gör ni?

sköt om er,
    kram mej

• MelvinMeja
    Jippi. idag gick jag med i 80-tals klubben. Det var 9 år sen sist som jag vägde så lite. Jag är så lycklig
    Bästa dagen på länge
  • lilarina

stort stort grattis,,
    åh va gött,,,får man fråga när du op dej,
    kram mej

• thisismylife0

Jag tittar in, har inte skrivit här innan. Gjorde en gbp Maj-07, har gått ner 60 kg inkl "förarbetet" .Nu väger jag 65-66 kg till mina 170 cm och mår hur prima som helst. Jag kan inte annat än att säga att det faktiskt VAR ett helvete tiden efter operationen men det var värt alla tårar och allt kämpande.

• MelvinMeja
    lilarina skrev 2009-01-09 08:50:28 följande:
    stort stort grattis,, åh va gött,,,får man fråga när du op dej, kram mej
    Tackar
    Jag opade mig den 9/9-08. Så det är exakt 4 månader sen idag. Jag började med flyt den 18/8. Så på nästan 5 månader är det -30kg. Känns helt underbart.
    Kram Sara
    Bästa dagen på länge
  • lilarina

stort grattis till dej,,villket jobb fantastiskt,
    ett helvete efter op.varför?
    kram mej

• Hjärtat 2005

lilarina skrev 2009-01-09 06:43:03 följande:

hej hejjag har precis kommit på benen har legat i 2dagar,fick i förrgår sådana magsmärtor,ovanför naveln ner på vänster sida,,klara inte av att äta drack lite vatten o saft,,trodde min sista dag va kommen,,tvinna mej i sängen,,tog panodil o deklofenak(borde inte gjort detta men fick lite panik)somnade ifrån allt,sov från o till hela eftermiddan,kl 22 va jag upp en sväng,,kände mej lite bättre,,sov hela natten,dagen efter hade jag som träningsvärk.o ont,,ringde till torsbyojoj hon va inte glad att jag inte ätit o att jag tagit värktabletter,,,men tyckte jag skulle åka in akut nästa gång..trodde det va det grova brödet jag åtit,blev ju lika när jag åt banan,,så jag hoppas det aldrig händer igen,,men då åker jag till akuten(man vill ju inte åka in i onödan)har nån annan haft ont så i magen,?vad gör ni?sköt om er,kram mej
    Hej gums!
    Men....har du haft så ont? Stackare... har du ätit ngt du inte tål? Vem pratade du med i Torsby? Jag tror jag kan gissa vem, på svaret du fick ...
    Mår du bättre?
    Nu måste vi titta på ett datumför träff!! Tycker du inte det? Här är allt bra! Har börjat tappa nu igen, har stått still ett tag nu över julen..
    Hur går det för dig? Å Kent?
    Stor kram från mig!
  • Hjärtat 2005

MelvinMeja skrev 2009-01-09 08:39:05 följande:

Jippi. idag gick jag med i 80-tals klubben. Det var 9 år sen sist som jag vägde så lite. Jag är så lycklig
    Grattis!!! Ha ha ha... måste bara skratta lite .. 80-TALS klubben.. bara 80 tal där då...*s*
    Eller hur är det härligt!!!! Jag är med i 70- klubben nu!
    Kram
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass