• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sininen

En detox lite då och då kan ju vara bra för kroppen. ^^ Jag tycker att du kan ha en vecka då du äter hälsosam mat och dricker grönt té men utesluter inte proteiner som det tjatas så mkt om. Hos hälsokosten finns det detoxté men hur gott det är vet jag inte.

• Anna Paulita
    sussiesnus skrev 2009-01-09 23:07:59 följande:
    har du gjort det förr? Vilken effekt blir det på dig?
    Nej, men jag har blivit mer intresserad av hälsa och alternativa vägar att må
    bra efter min operation och jag har en kompis som höll på ett tag, typ 8-10 dagar ochhon blev piggare, hennes hud blev bättre och hon mådde bättre helt enkelt.
  • Anna Paulita
    justmystica skrev 2009-01-09 23:08:30 följande:
    En detox lite då och då kan ju vara bra för kroppen. ^^ Jag tycker att du kan ha en vecka då du äter hälsosam mat och dricker grönt té men utesluter inte proteiner som det tjatas så mkt om. Hos hälsokosten finns det detoxté men hur gott det är vet jag inte.
    Bönor och linser innehåller ju proteiner, och det är ju baljväxter...förvisso, men det funkar kanske ändå.

Jag skakolla upp det där teet.
  • Fröken Kulan

Hej alla opade och ännu inte opade än!

Jag opades -05 och är nu gravid med mitt andra barn. Jag efterlyser andra gbp-opade som är gravida nu. Skulle vara trevligt att utbyta lite tankar och tips, tänkte jag. Finns det fler än mig här?

kram på alla

• sininen

Ja, men en veggievecka kan ju göra gott. Man kan göra mycket gott med linser & bönor.

• trollsanna
    Mickesmamma skrev 2009-01-09 22:50:11 följande:
    Hej!! Jag har funnits på familjeliv ett tag men i egenskap av mamma till en kille med downs syndrom. Nu säger jag hej till er och vill berätta att jag har 13 dagar kvar till min op. Den ska bli av den 22!! Har börjat med flytande och tycker väl att det går rätt så bra hitintills . Jag resonerar som så; har jag kunnat sluta röka så ska jag f-n klara detta! Jag har varit rökfri i ett år nu.Ville bara säga hej.Helen
    Ska också opas snart, den 20:e så här lever man på flytet. Lycka till!
  • Meduziz

Hej alla.
    Har inte orkat logga in här eller ö.h.t de senaste dagarna då jag varit så otroligt trött.

Har haft så mycket värkar och kroppen är slut just nu.
    Men än är det inte dags för förlossningen. Bah.
    Vill ha ut sötnosen nu. Vad jag än äter (utom morotsstavar) ger mig magont just nu för det är så trångt.
    Får dumping av typ allt nyttigt men inte så mycket av det som är onyttigt. Asmysko.

Var på spec-MVC igår och hade då värkar var tredje minut men eftersom jag inte öppnat mig något så fick jag åka hem.
    Läkaren sa dock att det kan sätta igång när som helst så jag hoppas att jag får klämma bebis till helgen.
    MEN, det skulle inte förvåna mig om jag får vänta några veckor till heller. Fundersam

Är konstant hungrig och sugen just nu.
    Vet dock inte VAD jag vill ha. Morotsstavar med vitlöksdip är aldrig fel men lite väl fett kanske? Just nu orkar jag inte ens bry mig, bara jag får i mig nåt.
    Allt luktar illa/fel och allt smakar illa/fel.

*gnisslar lite* Åååh va det är synd om mig

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • lilarina

gomorron alla
    vill bara grattulera alla som fått en tid,
    en tid till operationen som kommer att få en börja leva igen,,
    en ny chans i livet,
    stort gtattis,
    kram mej
    önskar alla en trevlig helg

• Anna Paulita
    Meduziz skrev 2009-01-10 07:36:19 följande:
     Morotsstavar med vitlöksdip är aldrig fel men lite väl fett kanske? Just nu orkar jag inte ens bry mig, bara jag får i mig nåt.Allt luktar illa/fel och allt smakar illa/fel.*gnisslar lite* Åååh va det är synd om mig
    Vitlöksdipp på gräddfil kan väl inte vara så farligt? Speciellt i relation till andra snacks som finns där ute....
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass