• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita

Jaghar funderat på att köra en veckas detox, inte nödvändigtvis för att gå ner men för att rena kroppen lite. Kanske kommer viktminskiningen igång mer efter det. Och även om det inte gör det ska man tydligen må bra av att bli av med alla gifter.

Eller tror ni att det är jättedåligt??? Kan jag ta skada rent kroppsligen?

• nudelbumsan
    Anna Paulita skrev 2009-01-09 22:31:48 följande:
    Jaghar funderat på att köra en veckas detox, inte nödvändigtvis för att gå ner men för att rena kroppen lite. Kanske kommer viktminskiningen igång mer efter det. Och även om det inte gör det ska man tydligen må bra av att bli av med alla gifter.Eller tror ni att det är jättedåligt??? Kan jag ta skada rent kroppsligen?
    vad är det??
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • Anna Paulita
    nudelbumsan skrev 2009-01-09 22:35:45 följande:
    vad är det??
    Man renar kroppen genom att enbart äta frukt och grönt i en vecka eller två. Två veckor känns för mycket, en vecka känns lagom.
  • nudelbumsan
    Anna Paulita skrev 2009-01-09 22:37:00 följande:
    Man renar kroppen genom att enbart äta frukt och grönt i en vecka eller två. Två veckor känns för mycket, en vecka känns lagom.
    okej ska man gå ner i vikt på det med då? står nämligen åxå still=)
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • Mickesmamma

Hej!! Jag har funnits på familjeliv ett tag men i egenskap av mamma till en kille med downs syndrom. Nu säger jag hej till er och vill berätta att jag har 13 dagar kvar till min op. Den ska bli av den 22!! Har börjat med flytande och tycker väl att det går rätt så bra hitintills . Jag resonerar som så; har jag kunnat sluta röka så ska jag f-n klara detta! Jag har varit rökfri i ett år nu.
    Ville bara säga hej.
    Helen

• sussiesnus

Kroppen behöver ju alla sorters näring, inte bara de man får från frukt och grönt. Tror inte det är bra för kroppen. Tror inte det hjälper dig heller.
    Som ni kanske förstår av mitt svar så har jag aldrig trott på ensidig kost/diet. Och hur bra mår man sen då???
    Vad ska du rena kroppen ifrån?

• sussiesnus

Hej Mickesmamma! Välkommen hit! Du klarar detta också, jag lovar ;)
    Jag ska opas 26:e och jag har redan flytit 1 vecka.

• Anna Paulita
    nudelbumsan skrev 2009-01-09 22:45:02 följande:
    Ja, det gör man ju, men det är inte huvudtanken utan det är  för att manjust ska rena kroppen.
  • Anna Paulita
    sussiesnus skrev 2009-01-09 22:50:57 följande:
    Kroppen behöver ju alla sorters näring, inte bara de man får från frukt och grönt. Tror inte det är bra för kroppen. Tror inte det hjälper dig heller.Som ni kanske förstår av mitt svar så har jag aldrig trott på ensidig kost/diet. Och hur bra mår man sen då???Vad ska du rena kroppen ifrån?
    Självklart behöver kroppen all sorts näring, men en vecka tror jag att man inte går under av. ;)

Från gifter, all djävla skit man stoppar i dig. Besprutningsmedel, sötningsmedel osv. Allt man får i sig som är mindre hälsosamt. På något sätt känns det fräscht att rena kroppen.
  • sussiesnus

har du gjort det förr? Vilken effekt blir det på dig?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass