• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Maddisen80

Anna Sol jo det är klart,tänkte mig inte för :98 jo förresten alla håll tummarna för mig på tisdag ska fråga min läkare om remiss til gbp operation ,men tyvärr är de 2 års väntetider bättre sent än aldrig sen dec 2009 kanske jag få komma till överviktsenheten lund har väntat 1 år redan

• sussiesnus

Håller tummar och tår Maddisen!

• Maddisen80

sussiesnus tackar så mycket, men på 2 år hinner man gå ner mycket själv förhoppningsvis

• FH Mamma

Maddisen80 skrev 2009-01-11 10:45:11 följande:

Anna Sol jo det är klart,tänkte mig inte för :98 jo förresten alla håll tummarna för mig på tisdag ska fråga min läkare om remiss til gbp operation ,men tyvärr är de 2 års väntetider bättre sent än aldrig sen dec 2009 kanske jag få komma till överviktsenheten lund har väntat 1 år redan
    samarbetar inte skåne om du bor där med kronoberg? Vi har bara 1 års väntetid i Ljungby tror jag iaf.. och ungefär likadant i Växjö... kanske något längre i Växjö för de kör med titthål.
  • Trinity78

Snart kommer en dokumentär på Kanal 5 som verkar lite... hemsk.

14:05 Fet = dum?
    Brittisk dokumentär från 2006. Alla vet att fetma är skadligt för hälsan. Hjärtbesvär, diabetes och astma är bara några sjukdomar som kan kopplas till fetma. Men de flesta har ingen aning om att fetma även kan orsaka dumhet.

Reproductively challenged
  • MrsNielsen

Hej
    Jag har lite funderingar kring operationen.Jag vet att man ska ha en BMI på drygt över 38.Men finns det några här på denna tråd som har gått igenom en operation med BMI på under 30??
    Jag vet att det finns riktlinjer att fälja med mera,är ändå nyfiken på att veta om det finns några fall
    Tacksam för svar!

• Trinity78
    MrsNielsen skrev 2009-01-11 13:40:31 följande:
    HejJag har lite funderingar kring operationen.Jag vet att man ska ha en BMI på drygt över 38.Men finns det några här på denna tråd som har gått igenom en operation med BMI på under 30??Jag vet att det finns riktlinjer att fälja med mera,är ändå nyfiken på att veta om det finns några fallTacksam för svar!
    Nej, det finns inga sjukhus som utför denna operation på nån med så lågt BMI.
    Reproductively challenged
  • FH Mamma

MrsNielsen skrev 2009-01-11 13:40:31 följande:

Hej Jag har lite funderingar kring operationen.Jag vet att man ska ha en BMI på drygt över 38.Men finns det några här på denna tråd som har gått igenom en operation med BMI på under 30?? Jag vet att det finns riktlinjer att fälja med mera,är ändå nyfiken på att veta om det finns några fall Tacksam för svar!
    BMI under 30 är ju nästan normalviktigt varför ska man operera sig då?
    Tror alls i sverige opererar under bmi 30. Under bmi 40 är svårt att få även om vissa med bmi 38 kan få beviljat.

Med tanke på att jag fick wernickes syndrom efter op så anser jag inte att man ska riskera det när man inte behöver.
  • sininen

sussiesnus, japp! Guuuud vad pirrigt det är! Jag har konstigt nog sovit ända tills nu och klockan är 14.25. *fnissar* Det är jättenärvöst och jag är för att vara ärlig ganska rädd vid det här laget men allt ska gå bra. Jag är nog mest rädd för att släppa på kontrollen.

Sedan tror jag att alla fuskar lite.. Och får dåligt samvete. Men kämpa på! Det är förjäkligt att gå på flyt men tänk på hur snygg du kommer bli haha. Jag börjar sakta men säkert få mina kindben. NU väger jag 95.

• Hjärtat 2005

Jag tycker det är VÄLDIGT många program på tv:n nu för tiden som handlar om fetma...
    det går ju i varje kanal....
    min åsikt bara...

Kram Anna

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass