• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Sannaa

xcuseme skrev 2009-01-12 15:19:11 följande:

hejsan har en fråga som ni kanske redan har pratat om,men jag undrar en sak. Jag är gravid nu i vecka 15 och kommer få barn i juli..hur länge efter måste man vänta innan man gör operationen? dom har skcikat remiss till kirurgen så ska dit i feb..hoppas ni vet hur länge efter förlossningen man måste vänta innan dom utför den..mvhsandra
    Jag är oxå gravid i v15. Men jag har redan opat mig. Kan ju berätta att du ska vara glad som är gravid innan open för det är ingen dans på rosor med illamående, hunger och konstant ätande.
    Din kropp ska väl hinna läka och du ska väl ändå slutat amma innan du kan opas kan jag tänka mig.
  • medow

xcuseme skrev 2009-01-12 15:19:11 följande:

hejsan har en fråga som ni kanske redan har pratat om,men jag undrar en sak. Jag är gravid nu i vecka 15 och kommer få barn i juli..hur länge efter måste man vänta innan man gör operationen? dom har skcikat remiss till kirurgen så ska dit i feb..hoppas ni vet hur länge efter förlossningen man måste vänta innan dom utför den..mvhsandra
    Hej jag blev opad den 30/10 08 och min yngsta fyllde 2 år nu i januari.
    Vad jag vet så ska barnet i allafall vara så pass stort att du slipper bära och kan fokusera mycket på dig själv.
  • Anna Paulita

Ett annat gott mellis är knäckebröd (gärna kanelknäcke) keso och typ kiwi eller banan eller ngn annan frukt. Supergott!

• finskaflikkan

Min son föddes den 16okt-08 och jag ska göra operationen nu iår.. Om de blir i maj eller juni så e min son bara ca 8månader annars blir de september, oktober då han nästan är 1år iaf...
    Men de e väl olika beroende på vart man bor!
    Men en sak vet jag iaf är att man ska ha slutat ammat innan op.. Vilket jag aldrig kunde göra överhuvudtaget, därav att jag kan göra op nu...

• Jennnie

Felicia6 skrev 2009-01-11 20:55:46 följande:

sussiesnus, om det är jättejobbigt så prata med din dietist så kanske du får äta vanlig mat ist.Jag klarade inte av mitt flyt så jag fick okej av min dietist att äta vanlig middag fast med speciella riktlinjer då såklart. Euhhmm.. Nån som tar shotar efter open? Klarar ni av det?Jag var på fest igår och vart väl rätt full, men sen tog jag en shot ute på krogen och 1h efter så dunka det till i skallen och sen började jag må sååå illa o spydde typ 20min (fast inget kom ju såklart). Fortsatte spy då jag kom hem och mådde pyyyton. Idag har jag oxå mått riktigt dåligt och spytt några gånger.har aldrig varit så innan för mig. jag har varit lite småbakis förut dan efter, men aldrig spytt varken samma kväll eller dan efter jag partat
    Jag tar inte shottar så ofta, men har gjort någon gång, typ turkisk peppar... Tror jag är den ända? Och det är väldigt starkt för magen ska jag säga... Det är så olika så man vet aldrig hur det går, ibland kan jag få som riktiga kramper efter jag har tagit en shot i magen, någon annan gång har det gått bra. Men som sagt var dricker inte shottar så mycket just på grund av att det inte är värt det om magen ballar ur.

Det är ganska starkt med shot, både vad det gäller kalori(socker)mässigt och stark sprit. Våra magar tål ju inte riktigt allt lika bra som innan.
  • Jennnie

Felicia6 skrev 2009-01-11 20:55:46 följande:

sussiesnus, om det är jättejobbigt så prata med din dietist så kanske du får äta vanlig mat ist.Jag klarade inte av mitt flyt så jag fick okej av min dietist att äta vanlig middag fast med speciella riktlinjer då såklart. Euhhmm.. Nån som tar shotar efter open? Klarar ni av det?Jag var på fest igår och vart väl rätt full, men sen tog jag en shot ute på krogen och 1h efter så dunka det till i skallen och sen började jag må sååå illa o spydde typ 20min (fast inget kom ju såklart). Fortsatte spy då jag kom hem och mådde pyyyton. Idag har jag oxå mått riktigt dåligt och spytt några gånger.har aldrig varit så innan för mig. jag har varit lite småbakis förut dan efter, men aldrig spytt varken samma kväll eller dan efter jag partat
    Jag tar inte shottar så ofta, men har gjort någon gång, typ turkisk peppar... Tror jag är den ända? Och det är väldigt starkt för magen ska jag säga... Det är så olika så man vet aldrig hur det går, ibland kan jag få som riktiga kramper efter jag har tagit en shot i magen, någon annan gång har det gått bra. Men som sagt var dricker inte shottar så mycket just på grund av att det inte är värt det om magen ballar ur.

Det är ganska starkt med shot, både vad det gäller kalori(socker)mässigt och stark sprit. Våra magar tål ju inte riktigt allt lika bra som innan.
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-12 08:11:45 följande:
    Håll tummarna att min platå har släppt, jag vägde mig i morse och har gått ner 2,5 kg på tre dagar....
    Där ser man, det vänder alltid. Grattis! Dock tycker jag att du väger dig för ofta, inte konstigt att man blir stressad då, välj en vägdag i veckan då du väger dig på samma tid också
  • Jennnie

finskaflikkan skrev 2009-01-12 14:29:08 följande:

Jo självklart e de riskfyllt att va överviktig! Kämpar som satan för att gå ner i vikt så mkt som möjligt nu innan op och så har jag smått börja träna, skapar bra förutsättningar för att klara av op bättre! Bättre kondis, snabbare tillfriskning! Vill bara göra den där op så man vet att de gått bra(förhoppningsvis) och att man kan börja leva som en normal (vikig) person.. Börja köpa snygga kläder och inte säckiga fula såna.. För de e typ vår (tjockas) sk mode.. Skitfula kläder.. Tycker jag iaf... Jaja... hur har de gått för er andra som haft typ ångest inför op efter op??
    Jag tänkte precis som du, dvs jag var livrädd för operationen och hade sådan dödsångest, var säker på att jag skulle dö under operationen eller strax efter av ett läckage eller något...

Jag satt och sökte sökte sökte, dagar, nätter, ja en himla massa. Det som fick mig att bestämma mig var en studie som torsten någonting i göteborg har jag för mig har gjort med överviktiga. Han tog 2000 överviktiga som han opererade och sedan tog han 2000 överviktiga som han inte opererade men satte på lite bättre kost. Efter tio år kunde man konstatera att mortaliteten (dödligheten) var mindre bland de som hade gjort operationen. Då bestämde jag mig, risken är med andra ord större att dö av övervikten än att dö av operationen...
  • Schnooglewookiemush

Hej!
    Jag var hos min läkare innan jul för att prata om min vikt. Jag ville testa reductil, men han ville hellre att jag skulle gå upp lite så att jag kunde operera mig (tror inte man ens får göra så som läkare?)
    Jag nämnde för honom flera gånger att jag har Borderline, och vad jag förstår så får man inte operera sig då.
    Han svarade aldrig på frågan... Så jag undrar väl lite vad ni tror?
    Vad räknas som psykiska besvär?

Jag går på reductil nu, men det går inte vidare bra.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass