• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Trinity78
    sussiesnus skrev 2009-01-11 19:34:29 följande:
    Det här med mens... Det var någon av alla inom sjukvården som sa att någon vecka innan op kan det vara bra att sluta med p-pillerna så att man kan blöda innan op. Sen börja direkt efter igen. Men så tog en karta slut för mig precis när jag skulle börja med Nutrilett så jag slutade då. Men det kommer ju ingen mens. Är det för att man äter så lågkaloriit? *orolig*
    Det kan ta upp till 6 mån för mensen att stabilisera sig efter p-pillersstopp, så det är nog ingen fara.
    Reproductively challenged
  • Trinity78
    justmystica skrev 2009-01-11 21:07:09 följande:
    Shit, jag har glömt en detalj. När man är inlagd för operation, i synnerhet på Carlanderska, betalar man något? Om det är så, så hur mycket?
    Jag fick en räkning hem på ca 800kr för en veckas sjukhusvistelse.
    Reproductively challenged
  • Anna Paulita
    wimla skrev 2009-01-11 21:32:26 följande:
    HejHar en fråga, den har säkert kommit upp förut men ställer den igen.Om man väljer att göra en OP privat, måste man ta ett lån på banken o betala av hela summan på engång eller kan man få lägga upp en avbetalningsplan till kliniken? Hoppas nån förstår:)
    Ja, du...jag har ingen aning, men jag kan tro att de vill ha allt på en gång. Vet däremot att det finns speciella lån man kan ta.
  • jenn06

åhh nu har jag bara 1 vecka kvar av flyt, bad jag längtar efter mat nu.. usch helgen har varit pest å pina men värst blir det nog nästa helg då jag skall bo på hotell med frukost & alla skall äta ute ;( tror ni jag kan få äta lite frukost om jag frågar dietisten eller har dem varit jätte hårda??, någon som vet??

åh var tvungen att skriva av mig lite..

• mikalala

patientavgiften ska väl vara på 80 kronor per natt gäller väl alla landsting? Men jag har ännu inte fått någon räkning från carlanderska de är ju privata så det är nog inte dem som skickar räkningen till dig utan sjukhuset som köpt tjnsten av dem skulle jag tro.(däremot kommer en utgift på ca 400 då du hämtar medicinerna)

Lycka till nu Justmystica

• Miss Emelie

Felicia6 skrev 2009-01-11 20:55:46 följande:

sussiesnus, om det är jättejobbigt så prata med din dietist så kanske du får äta vanlig mat ist.Jag klarade inte av mitt flyt så jag fick okej av min dietist att äta vanlig middag fast med speciella riktlinjer då såklart. Euhhmm.. Nån som tar shotar efter open? Klarar ni av det?Jag var på fest igår och vart väl rätt full, men sen tog jag en shot ute på krogen och 1h efter så dunka det till i skallen och sen började jag må sååå illa o spydde typ 20min (fast inget kom ju såklart). Fortsatte spy då jag kom hem och mådde pyyyton. Idag har jag oxå mått riktigt dåligt och spytt några gånger.har aldrig varit så innan för mig. jag har varit lite småbakis förut dan efter, men aldrig spytt varken samma kväll eller dan efter jag partat
    jag kan ta shotar, men undviker helst. Tycker att det bränns i magen när jag tar den.
  • Miss Emelie

wimla skrev 2009-01-11 21:32:26 följande:

HejHar en fråga, den har säkert kommit upp förut men ställer den igen.Om man väljer att göra en OP privat, måste man ta ett lån på banken o betala av hela summan på engång eller kan man få lägga upp en avbetalningsplan till kliniken? Hoppas nån förstår:)
    Du får kolla med de privata klinikerna. Oftast kan man ta ett lån där.
  • Miss Emelie

åhh är så arg.
    Det hela började när jag och sambon flyttade hit. Han känner en tjej som bor i detta huset. Hon är ensamstående, har 3 barn, men bara två bor hemma. Hon kom alltid ner till oss, när jag inte var hemma. Och var jag på väg hem, vart honh alltid tvungen att gå hem. Fick redan då en bad feeling.
    Sen träffades vi tillslut, eftersom min sambo ville att jag skulle träffa henne. Väldigt speciell människa. Hon kommer hit, sätter sig i soffan. Är ju inte så konstigt. Men hon har med sig sina 2 barn. en 6 åring, som gör som hon vill. Går i skåpen och kylskåpet. och en tvååring som verkar retarded. Han är som en 1 åring. Grinar för allt, och hon tar upp och gullar med honom vid varje litet pip. Jag har ingen förståelse för hennes uppfostran överhuvudtaget. och vad som än händer, säger hon inget. Barnen beter sig hur som helst här. Anyway. Hon genomgick samma op som mig för en månad sen. Och skiter typ i det mesta som är viktigt. Jag har poängterat detta för henne. Jag hälsade på henne på sjukhuset och hjälpt henne med frågor. Vi hämtade henne på sjukhuset. Hon ringer min sambo så fort hon behöver hjälp med något. Stop i avloppet. Hon ringde för att få hjälp att bära tvätt när hissen vart sönder, 3 trappor. Jag tycker hon har ett lite diva beteende.
    så, hon har vart här 3-4 gånger med barnen. När barnen är här, får de mat, dricka, allt de vill ha. Jag sätter på film, kollar dem, gör allt de behöver hjälp med. Oftast brukar min bonus även sitta och gosa med mig när de är här.
    2 gånger när hon har vart här, har jag kommit hem från jobbet, och vart trött, men ändå inte sagt nått, när hennes lille unge skrikit 2/3 av tiden de spenderar här. MIn sambo har dock sagt till henne, att han inte kan skrika jämnt när han är här, och att hon borde skärpa sig med allt gullande.
    Tillslut Vart hon häri lördags. Jag åt riskakor, och barnen fick varsin med. å Sen vart paketet slut, och jag hade ett till i skafferiet, men tyckte att vi inte behövde äta mer. Barnen hade redan ätit kaka. Då går hennes 6 åring in i mitt skåp, och säger att hon vet att det finns mer, och att hon skall ha mer. Jag säger till henne, att hon går inte i mina skåp. Hon bor inte här och det räcker.

Igår fick sambon ett samtal av grannen. Tydligen är jag en barnhatare. Hon tycker det är jobbigt att vara här, när jag är här. Hon känner sig obekväm, och hon tycker mitt ansikte säger att jag hatar barn. Kul tjej. Tydligen märks det att jag är ung med, eftersom jag frågat om hennes barn. De har 3 olika pappor och den äldsta bor hos sin pappa. Och frågar man sånt, är man tydligen omogen.
    Jag är as förbannad, och sa bara till sambon, som för övrigt försvarade mig i telefonen. Att jag tycker hon har gått för långt. Att hon inte skäms, komma hit och låtsas vara en vän, och sen ringa ocg snacka skit till sambon. problemet verkar mer vara att hon vill vara själv med min sambo. Så har det kännts hela tiden, och nu känns det som jag har fått bevis för det. Det roliga är att alla i min närhet vet hur mkt jag tycker om barn, och hur kär jag är i min lilla bonus...

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass