• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita

Vilken människa, vad kan man säga...det finns folk för allt.

Det är ju så klart jättejobbigt att känna att någon är ute efter ens man, då blir man ju helt klart en tigerinna men det verkar som att din sambo står upp till dig till 100%. Jag skulle tippa på  att det handlar om avundsjuka, hon vill ha det ni har och försöker därför sätta käppar i hjulet...kan tom vara svartsjuka. Men det är bra att ni markerar vad som är okej och inte. Och så länge hon inte kan respektera dig eller erat hem tycker inte jag din sambo ska hjälpa henne....ALLS!

• Anna Paulita

Håll tummarna att min platå har släppt, jag vägde mig i morse och har gått ner 2,5 kg på tre dagar....

• Trinity78
    justmystica skrev 2009-01-12 06:32:52 följande:
    400kr för medicinerna? Okej, då vet jag det. Gäller frikortet på dom?
    Mej, frikortet gäller inte för mediciner. Jag betalade runt 1000kr för mina mediciner så det skiljer sig nog mellan landsting.
    Reproductively challenged
  • Mrs Kaffelatte

Trinity78 skrev 2009-01-12 09:01:54 följande:

Mej, frikortet gäller inte för mediciner. Jag betalade runt 1000kr för mina mediciner så det skiljer sig nog mellan landsting.
    Det finns ett annat kort på apoteket, högkostnadskortet.
    Men sen är det ju en del grejor som tex vitamintabletter och näringsdryck som inte går på det högkostnadskortet.

Ang detta med platå...
    Hur vanligt är det egentligen och hur länge kan man stå där.
    Jag har haft max 2 veckor och då har det väl mest varit i samband med mensen eller något annat knas som jag mer eller mindre stått still...
    För mig så har jag fått en bakvänd platå.. Har rasat ner 6 kilo på 1 månad utan att ha förändrat något. Och det nu nyss precis innan jag passerade 1 år..
  • jeatea

Har fått mens första gången på 4 år känner mig helt knäpp men samtidigt lite kul för då har viktminskningen gjort sitt.
    Jag menar att man kroppen inte längre är överviktig med allt det innebär.

• Peand
    jeatea skrev 2009-01-12 09:48:39 följande:
    Har fått mens första gången på 4 år känner mig helt knäpp men samtidigt lite kul för då har viktminskningen gjort sitt.Jag menar att man kroppen inte längre är överviktig med allt det innebär.
    Känner igen mig. Jublade i går då jag fick mens då det var 4 veckor sedan sist. Känner mig nästan normal helt plötsligt. Har inte hänt de senaste 5-10 åren. Tänk att man kan bli glad för så lite Skrattande
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • jeatea

Visst är det konstigt =)
    Har glömt allt om PMS bara men men nu funkar det.

• Peand
    jeatea skrev 2009-01-12 09:58:30 följande:
    Visst är det konstigt =)Har glömt allt om PMS bara men men nu funkar det.
    Okey, alla delar är ju inte så roliga Flört Men känslan av att funka "normalt" är härlig! Dock räknade jag ut att om jag ska fortsätta funka normalt blir det kanske inte så roligt när jag ska till Teneriffa om två månader. Men vem vet hur det är då Skrattande
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Mrs Kaffelatte

Jag ställer mig till er som är glada över mensen.
    Jag har åxå fått i gång den även om den är bra jävla oregelbunden, 60 dagar eller nått sånt mellan...

Fast då har jag aldirg haft 'egen' mens tidigare och har fyllt 32..

• Trinity78
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-12 09:17:27 följande:
    Trinity78 skrev 2009-01-12 09:01:54 följande: Det finns ett annat kort på apoteket, högkostnadskortet.
    Ah! Sorry. Generad
    Reproductively challenged
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass