• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • caropia

Imorgon ska jag ringa ssk på sös och se hur det går, har inte hört nåt sen jag var där 25/11... Borde ju få komma och träffa dietist och få ett datum snart tycker jag!
    Hur lång tid innan fick op-datum?
    Tack för alla svar på min flytfråga förresten Glad

• sussiesnus

Vad skulle hända om jag åt nåt annat en kväll??? Typ 1 port protein... Kyckling eller skinka eller nåt...

• Jennnie

sussiesnus skrev 2009-01-11 20:16:21 följande:

Vad skulle hända om jag åt nåt annat en kväll??? Typ 1 port protein... Kyckling eller skinka eller nåt...
    sussienus för det första om man ska "fuska" ska man äta rent protein, det bästa är räkor, kräftor osv. FÖr det innehåller i princip inga kolhydrater eller fett. Tycker att kyckling och skinka också borde vara okej, men det får inte vara några tillsatser i dom som det kan vara i "orena" produkter.

Det som kan hända är att du får mer smak och inte vill leva på din dryck längre... Viktnedgången kommer inte att påverkas om du äter lite protein, äter du fett eller kolhydrater kan den dock påverkas. När jag gick på cambridgekuren för länge sedan då behövde jag verkligen tugga... Då sade min konsulent till mig att det är helt okej med skaldjur på grund av det jag sade över. Så jag köpte en burk med kräftstjärtar och smaskade på (dock inte hela burken på samma gång utan den räckte nog iallafall 4 dagar ) Är det tufft? Försök att stå ut, det är mitt råd, kan du inte det, ät då rent protein
  • sussiesnus

Tack så mycket för svar så snabbt!
    Jag håller på att gå under känns det som. Jag går och nallar i kanterna på maten som familjen lagar. Nyss så slank en ostbit ner också. Jag vet - skitdumt! Men jag är så sugen och konstant hungrig juh. Världens sämsta karaktär, jag vet... :(
    Nu tog jag ytterligare en shake för att kanske stilla lite sug iaf. Hellre en shake extra/ dag sa dietisten. Men det är ju inte det man är sugen på!!!! Salt och protein är jag supersugen på.

Trodde aldrig jag skulle bli så desperat. Första dagen var ju pest, men det var ju väntat. 2-5 dagen funkade jättebra, men sen... Kan också bero på att det varit helg och man har mindre schema att gå efter.
    kan också bero på att jag ska ha mens, men inte får den nångång...

kanske tar fram lite räkor iaf...

• Felicia6

sussiesnus, om det är jättejobbigt så prata med din dietist så kanske du får äta vanlig mat ist.
    Jag klarade inte av mitt flyt så jag fick okej av min dietist att äta vanlig middag fast med speciella riktlinjer då såklart.

Euhhmm.. Nån som tar shotar efter open? Klarar ni av det?
    Jag var på fest igår och vart väl rätt full, men sen tog jag en shot ute på krogen och 1h efter så dunka det till i skallen och sen började jag må sååå illa o spydde typ 20min (fast inget kom ju såklart). Fortsatte spy då jag kom hem och mådde pyyyton. Idag har jag oxå mått riktigt dåligt och spytt några gånger.
    har aldrig varit så innan för mig. jag har varit lite småbakis förut dan efter, men aldrig spytt varken samma kväll eller dan efter jag partat

• Meduziz
    Svar på #935
    Jag skulle aldrig våga dricka så stark sprit med tanke på att magen nu är helt annorlunda.
    Blir ju full på några munnar med cider/mjöd/vin.

En kork med Bailey's och sen låg jag och sov på soffan.

Är dessutom diabetiker och blodsockret kan sjunka riktigt fort då man får i sig alkohol (vilket kan misstolkas som rejäl fylla) och det är rent livsfarligt.
    Tror att det även gäller för andra opade, att blodsockret kan sjunka fort alltså.
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Felicia6

Meduziz, det är nog olika från person till person. Nån kork med baileys och jag skulle inte märka av det öht.
    Jag tar det ju lugnt. Inte så att jag tokhäller i mig ren sprit precis

men som sagt, nu var det en shot och det blev sådär och jag brukar aldrig ta shotar, så därför undrade jag om nån annan varit med om det

• sininen

Shit, jag har glömt en detalj. När man är inlagd för operation, i synnerhet på Carlanderska, betalar man något? Om det är så, så hur mycket?

• Meduziz
    Felicia6 skrev 2009-01-11 21:06:34 följande:
    Meduziz, det är nog olika från person till person. Nån kork med baileys och jag skulle inte märka av det öht. Jag tar det ju lugnt. Inte så att jag tokhäller i mig ren sprit precis men som sagt, nu var det en shot och det blev sådär och jag brukar aldrig ta shotar, så därför undrade jag om nån annan varit med om det
    Jag är väldigt lättpåverkad sedan innan men nu är jag fjantigt lättpåverkad.
    Alla kompisar retar mig för det och säger att jag blir full av att lukta på korken till en lättöl *s*.
    Tror att det är för att mitt nya liv har förändrat mina blodsockervärden också. Får lätt lågt blodsocker nu och då blir man ju "fullare".

Shotar innehåller ju stark sprit så det kan ju ha med det att göra?
    Att du mår skräp alltså.
    Kroppen mår ju faktiskt inte bra av alkohol.
    Det skulle nog inte vara lagligt om det inte vore för att staten tjänar en massa på det.
    Samma sak med cigaretter/nikotin ö.h.t.
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • wimla

Hej
    Har en fråga, den har säkert kommit upp förut men ställer den igen.
    Om man väljer att göra en OP privat, måste man ta ett lån på banken o betala av hela summan på engång eller kan man få lägga upp en avbetalningsplan till kliniken?

Hoppas nån förstår:)

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass