• solrosen83

plötslig dövhet - sudden deafness

Finns det här på FL någon annan som drabbats av plötslig dövhet- Sudden deafness eller känner någon som drabbats?

Själv drabbades jag hösten -01 för snart 4 år sen alltså. Jag är nästan döv på mitt vänster öra, men har lärt mig leva med mitt lilla handikapp. Sannolikheten att jag återfår min hörsel är lika med 0. Jag saknar nu riktningshörsel och mitt balanssinne spökar fortfarande ibland. Och jag hoppas folk accepterar att jag ser på munnen istället för i ögonen när jag pratar med dem och att jag ofta säger "va" och att jag inte alltid hör när någon som står på min vänstra sida försöker prata med mig.

För mig skulle det vara roligt att komma i kontakt med någon annan som drabbats. Jag vet att det är ca 300/år i Finland som drabbas och att medelålder är över 30 år. Jag var 17 när jag blev döv så jag drog ner ålder en hel del.

• Svar på tråden plötslig dövhet - sudden deafness
  • solrosen83

tydligen finns det ingen annan med samma problem här på fl...

• LillaKanin

Hej!
    Jag måste säga att jag faktiskt aldrig hört talas om fenomenet?! Du blev döv, bara sådär? Det beror inte på något speciellt eller så?
    Hm.... där lärde jag mig något nytt
    Skönt att du har lärt dig leva med ditt "lilla handikapp" som du skriver, det är en del av dig!!!
    Hoppas du får svar från någon som känner till det också.
    Kram på dig

• Troll20

Jag är inte drabbad, men min mamma drabbades för 20 år sedan. Hon var då 32 år. Hon har stora besvär idag och hon har lärt sig att leva med sitt handikapp.

Hon har deltidspension och ett arbete anpassat efter hennes problem. Hon tycker inte att höra i sig är det största problemet, utan hon har även drabbats av tinnutus. Vilket gör att hon hör flygplan o kulsprutor dygnet runt i huvudet.

• Runguska

Jag vet ine om jag har haft det för jag kan inget om det, men när jag var 12 så förlorade jag hörseln nästan helt i kanske en månad. Det upptäcktes inte direkt utan det var i skolan de upptäckte att jag inte hängde med alls. Det gick dock över så det kasnke bara var något annat långt enklare.

• Pallas

Jag var 22 när jag drabbades och jag var då redan döv på ett öra. Tappade hörseln helt på det andra också men fick tillbaks hörseln på högerörat till drygt 80% inom några veckor. Det var mycket otäckt. Jag läste ju redan på läpparna och klarade mig hyggligt som heldöv. Kunde jobba och så. Nu är ja "bara" lite mer än halvdöv pch lider aldrig av det utom i stora sällskap då alla pratar samtidigt eller när det är sån där förbannad "hissmusik" på i bakgrunden.

• micki

jag är helt döv på höger öra sen jag var 7 år. fast i detta fallet så slets hörselnerven av :(

men jag vet hur det är..

en speciell kram från en hörselskadad :D

• solrosen83

oj så här fanns ändå några andra... kul...

lilla kanin: jepps, blev döv helt plötsligt som om någon tryckte på en knapp. Vi var på väg till Vasa (bo i Finland) i bilen och plöstligt så blev det konstigt. Under kvällens lopp blev jag alldeles yr och var yr i nästan ett år. ännu idag är jag blir jag yr när jag ligger på vänster sida. Det är mitt balanssinne som tog skada samtidigt.

Troll20: synd att din mamma har problem.. i mitt döva öra susar det och brusar det hela tiden, men det hör jag bara när jag lyssnar på det. Det stör mig inte så mycket. Folk som undnrar hur det hörs säger jag att det hörs som om havet brusar... det är inte alla som har havet i örat hela tiden...

seroc: det var troligen sudden deafness det. Jag vill minnas att ca 80% av alla drabbade får tillbaks hörseln (om inte hela så delar) inom några veckor. SJälv hör jag tyvärr tilll den andra delen som aldrig får tillbaks hörseln..

pallas: oj, inte så roligt att bli döv på båda. Till först hade jag otroligt svårt när jag blev döv. I ett år mådde jag otroligt dåligt psykiskt. Utan min man (då pojkvän) skulle jag aldrig ha klarat av det. Jag var också rädd att jag skulle bli döv på andra örat, men sen har jag resonerat som så. HEllre helt döv än helt blind... Nu är jag inte alls rädd att bli döv på andra örat..

micki: tack för kramen... det är få som vet hur det känns att vara döv. Många tänker inte på hur det verkligen är att vara döv bara på ett öra. Men jag har den turen att mina kompisar ofta tänker på vilken sida jag skall sitta på vid bordet osv. alltid vid en bordsända med mitt friska öra inåt bordet så att jag kan höra alla...

• ljushuvudet

hej!

jag drabbades för 4 år sedan då jag var 18 år. min syster drabbades för 8 år sedan när hon var 14. nu är vi bådda 22 år och har lärt oss att leva med det. I bägges fal har vi insett att vi aldrig kommer få tillbaka vår hörsel på det döva örat. Mycket "va" blir det i familjen och bland vännerna men även de har lärt sig att prata tydligt och inte bli arga om jag inte skulle höra dem.

• Yllet

Hittade precis tråden, jag väntar på utredning fick beskedet igår.
    Öroninflammationen vars lock för örat inte gav med sig, är med största säkerhet Sudden deafness. 

• tullan84

hej på er, glad att jag hittade denna tråd!
    Drabbades för ca 5-6 veckor sedan av plötsligdövhet, har fått tillbaka en del av hörseln Skrattande fick även svår yrsel... Yrseln har blivit bättre den med men det är väldigt obehagligt och så känner man ostadighet Rynkar på näsan. Någon som oxå har problem med det? Går det bort?
    Har även en del ångest Rynkar på näsan.
     Kände mig ganska bra för 3 dagarsedan och kände hopp om livet...Men dagen efter så kände jag mig sämre som man gått bak några steg i tillfrisknaden Gråter och det har inte blivit bättre nu heller....Någon som oxå känner att det hoppar fram å tillbax?? Eller det kanske kommer vara så här? Rädd att bli så dålig igen...

kram på er/ sandra

Svar på tråden plötslig dövhet - sudden deafness