• solrosen83

plötslig dövhet - sudden deafness

Finns det här på FL någon annan som drabbats av plötslig dövhet- Sudden deafness eller känner någon som drabbats?

Själv drabbades jag hösten -01 för snart 4 år sen alltså. Jag är nästan döv på mitt vänster öra, men har lärt mig leva med mitt lilla handikapp. Sannolikheten att jag återfår min hörsel är lika med 0. Jag saknar nu riktningshörsel och mitt balanssinne spökar fortfarande ibland. Och jag hoppas folk accepterar att jag ser på munnen istället för i ögonen när jag pratar med dem och att jag ofta säger "va" och att jag inte alltid hör när någon som står på min vänstra sida försöker prata med mig.

För mig skulle det vara roligt att komma i kontakt med någon annan som drabbats. Jag vet att det är ca 300/år i Finland som drabbas och att medelålder är över 30 år. Jag var 17 när jag blev döv så jag drog ner ålder en hel del.

• Svar på tråden plötslig dövhet - sudden deafness
  • lilaemma
    plötslig dövhet skrev 2017-09-28 09:20:34 följande:

Hej!

Jag är 19 år och har nu också blivit drabbad av sudden deafness. Är sedan ung ålder hörselskadad på båda öronen och har sedan ca 4-5 veckor tillbaks haft virus som har orsakat svullnader i munnen/halsen. För ca. 3 veckor sedan efter att jag hade varit på en fest så började min hörsel försämras, lite lock på örat och så otroligt mycket mer ringande i mitt vänstra örat (som dessutom är det örat som jag har mest hörsel i!) 

Jag gick efter ca en vecka till vårdcentralen och nämnde det lite snabbt för dem när de kikade på min mun och de sade att det var vax och att jag skulel ta revaxör mot problemet, då jag har haft liknande problem tidigare i livet så trodde jag att det antingen var vax i örat eller att jag helt enkelt hade förlorat en del av min hörsel, vilket jag var helt okej med då jag hellre hade velat höra på örat. 

Dock så vaknade jag upp igår runt 14-15 tiden och insåg till min fasa att jag inte kunde höra något på mitt vänstra öra, som sagt. Morsan ringde till VC som fixade tid på akuten till 6. Väl där så kollade de i örat och kunde konstatera att det såg friskt ut förutom att det fanns lite vax i örat och gav mig då diagnosen sudden deafness. Ska in idag till Lund och göra lite tester så får jag se vad de säger.

All erfarenhet från er som har drabbats av sudden deafness hade hjälpt mig otroligt mycket då jag är djupt orolig över att förlora min hörsel då det är i princip det viktigaste jag har här i livet, förutom min hälsa och det faktumet att jag fortfarande lever. 

Jag är ledsen att du drabbats av detta - låter som du hade det tufft redan innan. Kan tyvärr inte hjälpa så mycket - men vill skicka dig en stor kram! Det kommer bli bättre oavsett om du får tillbaks hörseln eller inte. Det tar tid, men man hittar tillbaka till sig själv igen. Försök ta det lugnt - vila mycket - det är det enda som statistiskt sett hjälper. Om du behöver sjukskrivning - be om det. Vill du prata så pratar jag gärna! (Har du fått lära dig teckenspråk - med tanke på din tidigare hörselskada? )
  • Vickig73

Hejsan

Min son förlorade hörseln för tre veckor sedan och han är bara 13.

Hade gärna haft kontakt med någon som varit med om detta .

Mvh Vicki

• lilaemma
    Vickig73 skrev 2017-11-12 08:57:43 följande:

Hejsan

Min son förlorade hörseln för tre veckor sedan och han är bara 13.

Hade gärna haft kontakt med någon som varit med om detta .

Mvh Vicki

Hej! Du får gärna prata med mig! :)
  • Jocke 91

Hej!
    Drabbades av Sudden deafness för ca ett halvår sedan. Med ljudkänslighet,
    tryck i örat, tinnitus och sömnproblem av allt detta hemska. Undrar hur ni som
    blivit drabbade gått vidare. Hur lång tid även om det är individuellt tog det för
    er att må bättre. Känns som jag aldrig kommer att må bättre.

• sebbe420
    Jocke 91 skrev 2017-12-02 18:01:11 följande:

Hej!
    Drabbades av Sudden deafness för ca ett halvår sedan. Med ljudkänslighet,
    tryck i örat, tinnitus och sömnproblem av allt detta hemska. Undrar hur ni som
    blivit drabbade gått vidare. Hur lång tid även om det är individuellt tog det för
    er att må bättre. Känns som jag aldrig kommer att må bättre.

Jag har problem med allt det där förutom just själva sudden deafness. Tog väl något halvår för mig att komma tillbaka på banan någorlunda. Men även idag när jag råkar göra något dumt så att min tinnitus förvärras faller jag ner i ett litet svart hål varje gång haha. Tar några dagar eller veckor sen är det bättre igen.

Hur som helst formgjutna öronproppar är något som hjälpte mig otroligt mycket. Om du är ljudkänslig kan du ha dom i alla miljöer som känns obehagliga så kan du slappna av och slippa vara rädd för ljud och din hörsel kan återhämtas.

På youtube finns även en massa bra videos som hjälper en att sova. T ex ljudet av gräshoppor maskerar min tinnitus rätt bra, Videorna kan vara 8-10 timmar långa så de kan stå på hela natten.
  • Jocke 91

Tack Sebbe402 för snabbt svar. Ett par formgjutna
    öronproppar ska det bli.

• Ma37

Hej alla som skriver om plötslig dövhet eller liknande. Gå till en hörcentral och få kolla hörseln. För mig blev det balanstest och magnetkamera undersökning efter hörselprovet. Min hörselskada berodde på en liten ofarlig tumör i hörselgången. Akustikus neuvrinom. Strålbehandlades efter några år. Allt u.a. i dag. Totalt döv på örat men fått en CROS OVER hörapparat som är till stor hjälp. I det döva örat har jag en hörapp. med mikrofon som för över ljudet trådlöst till den andra hörapparaten. Livet går vidare med en magnetkameraundersökning av hörselgången varje år. 150-200 personer drabbas varje år av denna ofarliga tumör. Det behöver inte vara du som är drabbad,

• Jocke 91
    Ma37 skrev 2017-12-03 17:50:57 följande:

Hej alla som skriver om plötslig dövhet eller liknande. Gå till en hörcentral och få kolla hörseln. För mig blev det balanstest och magnetkamera undersökning efter hörselprovet. Min hörselskada berodde på en liten ofarlig tumör i hörselgången. Akustikus neuvrinom. Strålbehandlades efter några år. Allt u.a. i dag. Totalt döv på örat men fått en CROS OVER hörapparat som är till stor hjälp. I det döva örat har jag en hörapp. med mikrofon som för över ljudet trådlöst till den andra hörapparaten. Livet går vidare med en magnetkameraundersökning av hörselgången varje år. 150-200 personer drabbas varje år av denna ofarliga tumör. Det behöver inte vara du som är drabbad,

Hej Jobbigt det här med öronen. Var det länge sedan du drabbades?
    Har gjort MR röntgen som inte visade något avvikande. Tack för det.
    Känner att det är jobbigt med tinnitusen och ljukkänsligheten men borde
    bli något bättre med tiden tycker man. Hoppas att allt fungerar bra för dig
    trots allt.
  • Anonym (JOBBIGT)

Vickiig 73

Hur j
    har det gått förde son?

• Anonym (JOBBIGT)

Dålig aktivitet i den här tråden.

• Cihm

Hej hej drabbades för en vecka sedan i vänster öra. hur upplevde du det hade du även tryck i huvudet?

• Anonym (Jocke 91)

Hej! Fick superhög tinnitus, tryck i båda öronen men mest i det dåliga. Ljudkänslig som bara den av det mesta, pappersprassel, rinnande vatten mm. Har blivit bättre med det men inte bra. Men gör inte ont i örat av det längre. Hade inga fel på mina öron innan så fattade inte att det här skulle vara livet ut. Hör lite sämre på mitt dåliga öra. Känns inte alls kul. Hade en jävla ångest från början. Har du fått något av din hörsel tillbaka? Hur mår du?

• Vickig73

Hejsan !

Min son förlorade hörseln på höger öra 15oktober 2017.

Han är och jag också väldigt rädd att förlora den på höger också .

Han har inte fått någon förståelse varken i skolan eller i hans fotbolls lag .

Hans hörsel har ökat lite för varje gång vi varit hos audiologen .

Jag fattar inte att detta är möjligt syns inget i örat !!

Mvh Vick

• Vickig73

Hej .

Sonen hör fortfarande inte bra på örat men proverna har förbättrats lite för varje gång !

Mvh Vickig73

• Anonym (Jocke 91)
    Vickig73 skrev 2018-02-11 10:39:25 följande:

Hejsan !

Min son förlorade hörseln på höger öra 15oktober 2017.

Han är och jag också väldigt rädd att förlora den på höger också .

Han har inte fått någon förståelse varken i skolan eller i hans fotbolls lag .

Hans hörsel har ökat lite för varje gång vi varit hos audiologen .

Jag fattar inte att detta är möjligt syns inget i örat !!

Mvh Vick

Hej! Det är ju positivt att det blir bättre och bättre med hörseln. Min hörsel har nog stannat där den är idag. En del dagar tycker jag att jag hör bättre. Jag fattar inte heller att det kan hända så här med örat. En stor chock var det när hörseln försvann bara sådär. 
  • Ann 88

Jag har råkat ut för det här för 3 dagar sedan och hoppas på att bli bra. Måste bara bli bra helt och hållet. Mitt liv kommer inte att funka annars. Har så mycket på gång. Orkar bara inte ligga här i sängen och vänta på att bli bra. Tänk om jag inte blir bra.

• Ann 88

Jag orkar fan inte med det här mer. Verkar som det inte blir bättre. Vet inte hur jag ska orka mer med mitt sjuka öra. Inget blir bättre. Fan, fan så sjukt jobbigt.

Svar på tråden plötslig dövhet - sudden deafness